تسنیم/ اقدام جنگندهای آمریکایی در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیشب دو جنگنده  اف 15 آمریکا با پرواز بر فراز منطقه «التنف» در مرز عراق و سوریه برای هواپیمای مسافربری ایران که از سوریه به‌سمت لبنان در حرکت بود، مزاحمت ایجاد کردند.

به دنبال این حادثه خلبان هواپیما مجبور به فرود ناگهانی در ارتفاع بسیار پایین شد که در نتیجه آن تعدادی از سرنشینان زخمی شدند.

اکثر رسانه ها اظهارات مسافران ایرانی و ادعای مقامات آمریکایی را پوشش دادند.

 شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: «پس از اینکه رسانه های دولتی ایران ویدیویی منتشر کردند که در آن مسافران زخمی و ترسیده نشان می داد، ارتش آمریکا تایید کرد که یکی از جت های جنگنده اش به یک هواپیمای تجاری ایرانی در آسمان سوریه نزدیک شده تا آن را "بررسی" کند.»

یک مقام نظامی آمریکایی به سی ان ان گفت که دو جت جنگنده اف 15 در آسمان بودند اما تنها یکی از آنها برای «شناسایی بصری» به نزدیکی هواپیمای ایرانی فرستاد شد.

الجزیره هم به نقل از رسانه های ایرانی نوشت: «عده ای از مسافران در یک هواپیمایی ایرانی در آسمان سوریه زخمی شدند پس از اینکه خلبان برای اجتناب از برخورد با یک جت آمریکایی مسیر خود را عوض کرد اما ایالات متحده گفت جت اف 15 فاصله امن را حفظ کرده بود.»

الجزیزه افزود، این هواپیمای ایرانی روز پنجشنبه از تهران عازم بیروت بود که خلبان آن یک مانور امن انجام داد.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است که این اتفاق در بحبوبحه تنش تهران و واشنگتن رخ داد که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم های علیه ایران تشدید شده است.

رویترز نیز به نقل از رسانه های ایرانی گزارش داد که چگونه یک مسافر هنگام تغییر مسیر هواپیما سرش به سقف خورده است و ویدیوی دیگر مسافری مسن را نشان می داد که در کف هواپیما دراز کشیده است.

این رسانه انگلیسی به نقل از رئیس فرودگاه بیروت گزارش داد، تمام مسافران از هواپیما پیاده شدند و بعضی از آنها جراحات خفیفی داشتند.

جرزالم پست هم نوشت: «پس از اینکه در ابتدا گفته می شد که یک جت اسرائیلی نزدیک هواپیمای ایران شده، خبرگزاری ایرنا از خلبان ایرانی نقل کرد که دو فروند جت بودند که خود را آمریکایی معرفی کردند.»

وب سایت نشریه ایندیپندنت در گزارشی درباره این رویداد نوشت: «یک جنگنده اف 15 به یک هواپیمای مسافری ایرانی در فراز سوریه نزدیک شد که باعث ایجاد وحشت در میان سرنشینان این هواپیمای غیرنظامی شد و عده ای نیز زخمی شدند.»

ایندیپندنت با اشاره به اینکه بعضی مسافران زخمی شده و ترسیده بودند، آورده که این اتفاق در حالی رخ داد که آمریکا و متحدانشان در ماه های پایانی دولت دونالد ترامپ تحرکات خود را علیه ایران تشدید کرده اند.

در ادامه گزارش خاطر نشان شده که پیش از این چند مورد برخورد بین جت های جنگنده و هواپیمایی غیرنظامی در حریم هوایی سوریه رخ داده است.