گروه استان‌ها- از اوایل اسفندماه که مرز اینچه برون در پی شیوع کرونا بسته شد تا کنون به رغم رایزنی‌هایی که در سطوح مختلف دیپلماسی بین دو کشور ایران و ترکمنستان انجام شده اما همچنان گذرگاه مرزی اینچه برون بسته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف، بستن مرزها یکی از راهکارهای کشورها برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری بود. تقریبا از روزهای نخست اسفندماه پارسال که این بیماری در کشورمان و برخی کشورهای منطقه همه‌گیر شد، گذرگاه‌های مرزی نیز به تبع آن بسته شد اما بعد از چندماه یکی یکی این مرزها باز شد و حالا مراودات تجاری بین کشورها از این مرزها برقرار است.

اما ترکمنستان به رغم همه رایزنی‌هایی که در سطح روسای جمهور دو کشور و وزارت امورخارجه انجام شده، هنوز حاضر نشده که مرز زمینی اینچه برون را بازگشایی کند. هرچند مرز ریلی اینچه برون از سوم تیرماه آن هم تحت تدابیر بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای فعال شد.

عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان به خبرنگار تسنیم گفته بود قرار شده ابتدای ماه میلادی مرز زمینی اینچه برون بازگشایی شود. چراغعلی این گفت‌وگو را دوم تیرماه با خبرنگار تسنیم انجام داده بود.

بیشتر بخوانید

سایه کرونا بر صادرات استان گلستان؛ کالاهای ایرانی از مرز ریلی اینچه برون به ترکمنستان صادر شد

دومین محموله کالاهای ایرانی به ترکمنستان از مرز ریلی اینچه برون صادر شد

بازگشایی دروازه تجارت با آسیای میانه؛ تبادلات تجاری از مرز اینچه برون 21 خرداد آغاز می‌شود

برخی‌ها البته معتقد بودند نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان که چند سالی است شکل گرفته در این ماجرا باید بیش از این عمل می‌کرد که ذوالفقار امیرشاهی در این باره به خبرنگار تسنیم گفته است در روزهای نخست اسفندماه سال گذشته کشور ترکمنستان به خاطر شیوع ویروس کرونا گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی ایران را بست. از آن زمان پیگیری‌های مکرری از طرف رئیس جمهور و وزارت خارجه ایران انجام شد و حتی رسای جمهور و وزرای خارجه دو طرف هم  مذاکرات تلفنی انجام دادند.

وی گفت: نمایندگی وزارت خارجه در استان گلستان نیز پیگیری‌های لازم را به عمل آورد و نشست ویدئو کنفرانسی با حضور معاونت امور اقتصادی استانداری و طرف کشور ترکمنستانی انجام داد و از همین پیگیری‌ها، نامه‌ها و تلفن‌ها جواب بسیار خوبی دریافت کردیم.

امیرشاهی بازگشایی مرز ریلی اینچه برون از دستاوردهای همین نشست‌ها و پیگیری‌ها دانسته و گفته تقریبا در یک ماه گذشته مرز اینچه برون در بخش ریلی بازگشایی شده  که تونل ضد عفونی نصب شده اشت و خوشتبختانه صادرات روزبه روز افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: کشور ترکمنستان در رایزنی‌ها اعلام کرده بود به زودی گذرگاه جاده‌ای با ایران نیز بازگشایی می‌شود اما با تشدید ویروس کرونا اعلام کردند فعلا در حال ارزیابی هستند. تمام تلاش و پیگیری ما این است در اولین فرصت در بخش جاده‌ای  وهم گذرگاهی بخش ریلی  کاملا باز شود و صادرات و واردات روال عادی پیدا کند.

امیرشاهی خاطرنشان کرد: کشور ترکمنستان علاقه‌مند است با جمهوری اسلامی ایران مراودات تجاری خود را گسترش دهد.

هرچند تکلیف بازگشایی مرز زمینی اینچه برون مشخص نیست اما در یکماه اخیر مراودات ریلی از این گذرگاه مرزی بین دو کشور از سر گرفته شده است.

سیدابراهیم حسینی، مدیرکل گمرکات استان هم در این باره گفت: از زمان بازگشایی مرز اینچه برون تا کنون 393 واگن حامل کالاهای ایرانی به ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان صادر شده است.

به گفته وی سیمان، کاشی، رنگ، پروفیل، سیم مفتول، گچ، پودر رختشویی و ورق آهنی عمده‌ترین کالاهای صادراتی از استان بود. همچنین در این مدت 311 واگن نیز وارد کشورمان شد که 305 واگن خالی و برای بارگیری کالاهای ایرانی بود. جو دامی، پارچه متقال، پارچه لی و روغن پایه کالای وارد شده از این کشور هستند.

مدیرکل گمرکات استان بیان داشت: از زمان بازگشایی مرز ریلی اینچه برون بیش از 30 میلیون دلار کالا از گلستان صادر و 6 میلیون دلار نیز کالا وارد کشورمان شده است.

وی درباره بازگشایی مرز زمینی اینچه برون گفت: به رغم همه رایزنی‌هایی که انجام شده است هنوز مرز زمینی بسته است و مشخص نیست این بازگشایی چه زمانی اتفاق می‌افتد.