ایرنا/ دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران را نشان دهنده عمق روابط مردمی و رسمی تهران و بغداد دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر عبداللهیان شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص دیدار مصطفی الکاظمی با رهبر معظم انقلاب گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها به همه کشورها از جمله مقام‌های رسمی عراق، فشار زیادی را برای کاهش روابط اقتصادی و تجاری با ایران وارد می‌کند، ولی نخست وزیر عراق آشکار و علنی در رأس هیأتی متشکل از هشت وزیر وارد تهران شد.

وی افزود: این سفر برای توسعه بیشتر همکاری ها، بین دو کشور انجام شد و عراق از همسایگان مهمی است که از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک در منطقه غرب آسیا برخوردار است و اقتصادهای بین دو کشور مکمل همدیگر است و اشتراک‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به زمانی که رهبر معظم انقلاب به نخست وزیر عراق و هیأت همراه اختصاص دادند، گفت: این دیدار، نشان دهنده عمق راهبردی همکاری‌های دو کشور است و مقام‌های عراق این را به خوبی درک می‌کنند که مهمترین پیام این دیدار، دوستی، برادری و حمایت است.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به صراحت نکاتی را به مقام‌های عراقی درباره هشدار نسبت به رفتارها و سیاست‌های تخریب کننده آمریکا در عراق متذکر شدند.

دستیار ویژه ربیس مجلس در امور بین الملل گفت: اکنون عراقی‌ها به این نتیجه رسیده اند که در سال‌هایی که آمریکایی‌ها جوانان آن‌ها را می‌کشتند و به ناامنی‌ها دامن می‌زدند و تروریست‌ها را در راستای منافع خودشان در داخل عراق مدیریت می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی، اقتصادی و صادرات برق و گاز به مردم عراق کمک کرد و مردم عراق هیچ وقت این صحنه‌های زیبایی که از ایران مشاهده کرده‌اند را فراموش نمی‌کنند، اما صحنه‌های زشت، خشن و وحشیانه‌ای را که از نظامیان آمریکایی دیدند نیز فراموش نخواهند کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر امروز نخست وزیر عراق با افتخار با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کند، به دلیل نقش پدری و برادری جمهوری اسلامی ایران برای همه طرف‌ها در عراق است، در نتیجه با عشق و علاقه با رهبری دیدار می‌کنند و درس‌های بزرگی هم می‌آموزند که این درس‌ها برای منافع مردم عراق بسیار سازنده و مفید است.

وی در ادامه با یادی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی در کنار مأموریت‌های خود، برای کمک به تأمین حداکثری امنیت منطقه، کشور و همچنین امنیت عراق به همه ابزارها توجه می‌کرد.

او افزود: علاوه بر مسئولان وقت جمهوری اسلامی ایران، نقش سردار سلیمانی در کمک به گشایش تک تک مرزهای تجاری بین دو کشور که بیش از ۱۰ نقطه مرزی است و در همه استان‌های مرزی حداقل یک و حداکثر سه نقطه مرزی وجود دارد، بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب بعد از گذشت چند ماه درباره ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی صحبت می‌کنند یعنی هنوز انتقام سخت در راه است و بی پاسخ نخواهد ماند و برای مردم منطقه و عراق و آمریکایی‌ها پیام بسیار قوی دارد.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل تصریح کرد: از دستاوردهای مهم سفر مصطفی الکاظمی به ایران، نگاه به همکاری‌های دو ملت، تعامل دو جانبه حداکثری و همکاری‌های اقتصادی و تجاری متراکم دو کشور بود و پیام‌های محکمی به آمریکایی‌ها داده شد که این پیام‌ها تضمین کننده امنیت حداکثری منطقه و مردم ما از دریچه اقتدار و عمل خواهد بود.