سفیر هند در ایران گفت کشورش به آمریکا گفته است که در مورد بندر راهبردی چابهار «نمی تواند به این کشور بگوید که چه انجام بدهد».

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گدام دارمندرا، سفیر هند در ایران گفت هند به آمریکا گفته است که در مورد بندر راهبردی چابهار «نمی تواند به این کشور بگوید که چه انجام بدهد».

همچنین وی از چین به عنوان یکی از کشورهایی که دهلی نو تجهیزات توسعه بندر چابهار را از آن تامین می کند، نام برد.

به نوشته این گزارش، این بیانیه به عنوان استقلال راهبردی دهلی نو در ارتباط با ایران دیده می شود درحالی که آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال کرده است.

با این حال، دهلی نو در ابتدا تلاش کرده بود تا بندر چابهار را از تحریم های آمریکا معاف کند.

بندر چابهار ایران برای هند بسیار مهم است زیرا ارتباط دریایی- زمینی با افغانستان برقرار می کند و مسیر زمینی پاکستان را دور می زند.

هند هفته گذشته اعلام کرد علی رغم مشکلات تحریم های آمریکا، یک شرکت هندی در 2 سال گذشته به طرز قابل توجهی فعالیت های خود را در بندر استراتژیک چابهار افزایش داده است.

دهلی نو اطمینان بیشتری داده بود که «اقدامات موثری در حال حاضر در حال انجام است تا استفاده از این بندر هم برای افغانستان و هم آسیای میانه افزایش یابد.»

 نماینده هند افزود: « فاز یک تجهیزات مطابق قرارداد اجاره میان هند و ایران که در دسامبر 2018 امضا شده است که ما آن را قرارداد موقت می نانیم. در این قرارداد در بازه دسامبر 2018 تا دسامبر 2019، ما ارسال محموله با کشتی را به 6 هزار تن افزایش داریم. محموله هایی نظیر برنج، شکر، گندم هم برای ایران و هم برای افغانستان. در یک سال، تعرفه به میزان زیادی افزایش یافت... ما نیاز داریم تجهیزات سفارش بدهیم... ما سفارش تجهیزات مربوطه را به کشورهای ثالث دادیم. ایتالیا، فنلاند، آلمان و چین، 4 کشور اصلی تامین کننده بودند. اساسا، چابهار همچنان بندر جدیدی است هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.»

دهلی نو، روز پنجشنبه، بسیار خوش بینانه درباره مشارکت هند در پروژه مهم خط آهن چابهار - زاهدان صحبت کرد. این کشور اعلام کرد که سعید رسولی، معاون وزیر و رئیس راه آهن ایران از سفیر هند در تهران برای یک نشست خوب دعوت کرده تا در مورد بررسی همکاری در این پروژه صحبت کنند.

ایران، هند را از این پروژه کنار گذاشته بود.

تمامی این موراد در زمان کمک مالی عظیم چین به ایران در بحبوحه تحریم های آمریکا رخ داده است و یک چالش استراتژیک بزرگ برای هند در بر دارد.

همه می دانند که ایران در چند ماه گذشته از نزدیکی استراتژیک هند به آمریکا به شدت ناراحت است.

به گزارش فارس، چندی پیش خبری منتشر شد که  4 سال پس از اینکه هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن بندر چابهار تا زاهدان هم‌راستا با مرز افغانستان امضا کردند، دولت ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و آغاز پروژه، تصمیم گرفته است احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.

به دنبال آن طرف هندی نیز واکنش هایی نشان داد و یکی از مقامات هند در تهران گفته است، دهلی نو همچنان به تامین بودجه و احداث این خط آهن متعهد است. 

و پس از ان نشست هایی میان طرف های ایران و هند برگزار شد.