وزارت نیرو در حرکتی نوآورانه برای نخستین بار در سال ۹۹ جهت کاهش هوشمندانه مصرف برق در کشور اقدام کرد تا برای تامین مصرف، برق هیچ خانه‌ای نرود و هیچ خط تولیدی دچار مشکل نشود.

روشی جدید برای کنترل مصرف برق+جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها، زنجانی‌ها و چند استان دیگر در ساعتی از این روزهای تابستان گرم پیامک‌هایی هوشمند حاوی هشدار برای مصرف بیش از حد برق دریافت می‌کنند. وزارت نیرو در حرکتی نوآورانه برای نخستین بار در سال ۹۹ جهت "کاهش هوشمندانه مصرف برق" در کشور اقدام کرد تا برای تامین مصرف، برق هیچ خانه‌ای نرود و هیچ خط تولیدی دچار مشکل نشود. خصوصا که افزایش مصرف به دلیل شیوع کرونا و نیز افزایش میزان گرما در تابستان باعث شده مصرف برق در کشور اوج‌های جدیدی را تجربه کند اما در استان هایی که اقدام به کنترل هوشمند مصرف برق با علوم نوین کرده‌اند وضعیت بهتر است.

علل و پیامدهای خاموشی‌ها

در همین راستا امسال برای نخستین بار در کشور، طرح پیک‌‌سایی مصرف برق مشترکین خانگی و تجاری با همکاری شرکت‌های توزیع برق تهران بزرگ، زنجان، استان اصفهان، گیلان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد توسط "شرکت دانش‌بنیان سامان توس" در این استانها اجرا می‌شود. براساس این طرح در ساعات اوج مصرف تابستان، با به کارگیری هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، هشداری به موقع و بر اساس شرایط هر خانوار برای صرفه‌جویی به هر مشترک ایجاد و ارسال می‌شود. مشترکینی که صرفه جویی می‌کنند طبیعتا سبب می‌شوند تا خاموشی کنترل شده و خودشان هم هزینه کمتری به دلیل صرفه جویی در مصرف می‌پردازند. طرح پیک‌سا هیچ هزینه‌ای برای مشترکین ندارد و صرفا باعث می‌شود تا با کاهش مصرف، هزینه برق خانوارها کاهش یابد.

این روش مقرون به صرفه‌ترین راه و نوآورانه‌ترین راه کاهش فشار شبکه‌‌ی توزیع برق است که در امریکا، کانادا، دانمارک، ژاپن و هند اجرا شده و در اردن امسال اجرا می‌شود. ایران هم از این قافله عقب نمانده و یک شرکت دانش‌بنیان در حال اجرای این طرح دانش‌بنیان در کشور است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در این مورد گفت: از ۲۵ تیرماه با همکاری شرکت دانش‌بنیان توس، در تلاشیم تا با ارسال روزانه پیامک‌هایی هدفمند، با ایجاد آگاهی در مخاطبان از وضعیت لحظه‌ای مصرف برق در هر منطقه، ضمن جلب همکاری هرچه بیشتر مشترکان تهرانی، فشار وارد بر شبکه را کاهش داده و مانع از بروز خاموشی در تهران و همچنین کشور خواهیم شد.