ماشین برش آسفالت یا همان کاتر آسفالت بر یکی از دستگاه های پرکاربرد در پروژه های راهسازی و ساختمان سازی محسوب میشود. این ماشین با دارا بودن یک موتور پرقدرت برای برش دادن سطوح سخت مانند بتن، آسفالت، موزاییک، سنگ و آجر به کار می‌رود. ساختار جمع و جور و محکم و همچنین سهولت استفاده از این دستگاه، آن را به یک ابزار اساسی و ضروری برای پیمانکاران ساختمانی و راه‌سازی تبدیل کرده است. از کاتر آسفالت بر در پروژه های عمرانی، تعمیر و نگهداری جاده‌ها، نصب لوله‌ها در زیر زمین و هر عملیاتی که نیاز به بریدن و تکه برداری از سطوح سخت باشد استفاده میشود.  

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استفاده از دستگاه برش آسفالت در پروژه های جایگزینی آسفالت قدیمی با جدید و انجام تعمیرات آسفالت بسیار متداول است. با استفاده از این ماشین قطعاتی از آسفالت برداشته شده و لایه های جدید آسفالت برای مسطح سازی مجدد به کار گرفته میشود. کاتر آسفالت بر دارای تیغه های برش به قطر 45 – 60 – 90 سانتی متر بوده و همچنین قابلیت نصب موتور بنزینی یا دیزلی را داراست.

دستگاه برش آسفالت

کاربرد های کاتر آسفالت بر

ممکن است در نگاه اول تنها چیزی که از دستگاه برش آسفالت به ذهن شما برسد برش دادن یک سطح بتنی یا سنگی و یا آسفالتی باشد. اما اینکه چرا و با چه هدفی اقدام به برش دادن سطوح میشود میتوان به کاربردهای متنوع این دستگاه پی برد. در زیر مهمترین و متداولترین این کاربردها به طور خلاصه ذکر شده است.

  • لکه گیری و اصلاح آسفالت در سطح معابر و خیابانها
  • حفر کانال برای دسترسی به عمق بیشتر زمین برای کارگذاری لوله های فاضلاب، کابل گذاری، برق و گاز و...
  • باز کردن فضا های پوشیده شده که در آنجا نیاز به حفاری عمیق می باشد.
  • ایجاد معابر هدایت آب در سطح شهر و ...

اجزای دستگاه آسفالت بر

شاسی: شامل مخزن آب جهت سیستم خنک کننده، سیستم هدایت به جلو (در برخی مدلها) و سیستم تنظیم ارتفاع می باشد. اجزای مختلف کاتر برش آسفالت روی یک شاسی از مدلهای خارجی مثل شاسی هیساکی و یا انواع ایرانی آن کوپل و سوار می گردد. یکی از راه های مناسب برای تشخیص یک شاسی با کیفیت، ضخامت ورق استفاده شده در کف دستگاه است. این ورق باید با ضخامت بالا در نظر گرفته شود. این قسمت کاملاً در معرض پرتاب تکه های بریده شده است و نیاز است بسیار مقاوم باشد. صفحه با ضخامت کم هرگز نمی تواند در مقابل ضربه های شدید پرتاب ذرات ناشی از برش آسفالت یا بتن مقاومت کند.

موتور: انواع موتور های دیزلی، بنزینی و الکتروموتور برای تامین نیروی مورد نیاز دستگاه استفاده میشود. موتورهای این ماشین دارای دو مدل هندلی و استارتی می باشد که موتور هندلی خریداران بیشتری دارد.

تیغه : عمل برش توسط تیغه دستگاه انجام می شود. این تیغه ها براساس سطحی که قرار است برش داده شود دارای انواع مختلف هستند و باید بر حسب نیاز آنها را خریداری کنید. برای انتخاب تیغه دقت نمایید که تیغه برش آسفالت از نوع مرغوب و با دوام باشد تا به موتور دستگاه آسیبی نرسد. تیغه آسفالت بر در انواع سایز ها مختلف از 30 سانتی متر تا 120 سانتی متر در بازار موجود است. عمق تیغه کاتر می تواند سطح را با عمق 15 سانتی متر تا 90 سانتی متر برش بزند .

مخزن آب و سیستم خنک سازی تیغه: بدیهی است که برش سطوح سخت مانند آسفالت و بتن باعث داغ شدن سطح تیغه کاتر میشود. از طرفی این برش با گرد و خاک بسیار همراه است. برای آنکه سطح تیغه را در تمام مدت زمان برش آسفالت خنک نگه داشته شود و در عین حال از گردو خاک حاصل از برش جلوگیری شود، در طراحی کاتر آسفالت بر از یک سیستم خنک کننده با آب استفاده شده است. سیستم مذکور از مخزن آب، پمپ آب و لوله های اتصالی تشکیل شده است.

انواع دستگاه برش آسفالت از نظر سایز

کاتر آسفالت بر معمولی 45 سانتی متر: این مدل با موتورهای تک سیلندر بنزینی 13-18 اسب بخار یا دیزلی 9-12 اسب بخار ساخته می شوند و حداکثر تیغه 45cm  را پشتیبانی می کنند. حداکثر عمق برش این نوع کاتر 17 سانتی متر خواهد بود.

دستگاه آسفالت بر 60 سانتی متر:  این کاترها با موتور دو سیلندر دیزلی و یا بنزینی 20 اسب بخار کوپل می شوند.

کاتر آسفالت بر پشت تراکتوری: این نوع کاتر ها به پشت تراکتور نصب می شوند و نیروی محرکه خود را از تراکتور تامین می کنند. از این مدل بسیار کمتر استفاده میشود.

نکاتی درباره خرید دستگاه کاتر آسفالت بر

کاتر آسفالت بر برای انجام عملیات برش، نیاز دارد تا از حداکثر توان موتور در حداکثر دور (بالای 3000 دور در دقیقه) استفاده کند. همچنین انجام عملیات برش در یک مرحله کاری ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد. در نتیجه همواره توصیه میشود موتوری را برای دستگاه انتخاب کنید که توانایی و قدرت این فشار کاری را داشته باشد.

نوع و مدل تیغه را با توجه به نوع سطح و عمق برشی که می خواهید انجام دهید انتخاب کنید. توصیه میشود برای انجام برش های کم عمق از تیغه های کوچکتر استفاده کنید. این امر باعث میشود هم به موتور فشار زیادی وارد نشود و هم از لحاظ هزینه صرفه جویی شود. بازرگانی لرزان صنعت انواع مختلف این دستگاه را با موتورها و شاسی های مختلف ارائه میدهد. اطلاعات کامل را در آدرس www.larzansanat.com میتوانید بیابید.

مراحل کلی برش آسفالت

سه مرحله اصلی برای انجام تعمیرات آسفالت وجود دارد. هنگامی که شما قصد تعمیر یک قسمت آسیب دیده و یا تعمیر روکش سطح را دارید، لازم است مراحل اصلی انجام این کار را بخوبی بدانید. نه تنها مهم است بدانیم چطور باید مراحل برش آسفالت را انجام دهیم بلکه لازم است بدانیم از چه استراتژی‌هایی در خصوص نحوه نگهداری و تعمیر بقیه بخش‌های آسفالت استفاده کنیم. این کار باعث خواهد شد تا اطمینان حاصل شود عملیات جایگزینی در بخش پوسیده شده یا آسیب دیده در کمترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید.

برش آسفالت

  1. جارو کردن: جارو زدن و تمیز کردن محل ایجاد برش از انواع سنگریزه‌ و قطعات اضافی و زباله باعث خواهد شد ایمنی انجام برش زنی آسفالت بالاتر برود و از پرتاب سنگریزه و مواد دیگر جلوگیری شود.
  2. علامت زدن و خط کشی محل برش: برش منطقه آسیب دیده تنها زمانی موثر خواهد بود که محدوده سالم را با علامت‌گذاری خطوط باریک‌تر از قسمت آسیب دیده متمایز کنید. اگر سطح مورد نظر هنوز هم شرایط مناسبی دارد، این اقدام روشی مناسب برای برش آسفالت پیاده رو است. منطقه آسیب دیده را با دقت علامت‌گذاری کنید، در صورت مشخص نکردن منطقه آسیب دیده ممکن است مجبور به برش دوباره آسفالت شوید که باعث خواهد شد عملیات تعمیرات بیشتر طول بکشد. با استفاده از یک قطعه گچ، منطقه و مسیر مورد نظر را مشخص کنید و از روی آن برش خود را انجام دهید.
  3. برش زنی: عمق ناحیه را برای حصول اطمینان از ضخامت آسفالت مورد برش مشخص کنید. سپس تیغه کاتر آسفالت بر را با توجه به عمق مورد نظر تنظیم کنید. مهم است که برش را به طور مستقیم انجام دهید و سپس آن را متوقف کرده و تیغه را برای برش بعدی آماده کنید. دقت کنید هنگامی که تیغه در حین کار و انجام برش است هرگز آن را نچرخانید. این کار باعث شکستن تیغه خواهد شد.