پنج شنبه شب گذشته هواپیمای مسافربری ایرانی ماهان به مقصد لبنان با مزاحمت دو جنگنده آمریکایی مواجه شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خلبان پرواز با کاهش ناگهانی ارتفاع پرواز کوشش کرد تا خطرات احتمالی ناشی از نزدیک شدن جنگنده های آمریکایی را از سر دور کند و النهایه تعدادی از مسافران مجروح و جمع کثیری از ایشان به شدت هراسناک شدند. در مقابل این رفتار وحشیانه و البته تروریستی، آمریکا مدعی شد جت های جنگنده کشورش با هدف بازرسی بصری هواپیمای ماهان به آن نزدیک شده اند.

صرف نظر از این سوال که جت های آمریکایی در آسمان سوریه و لبنان چه می کرده اند بر اساس اطلاعات جدید جت های امریکایی دو مرتبه در آسمان "التنف" سوریه و همچنین فضای لبنان رهگیری هواپیمای ایرانی را صورت داده اند. بر این مبنا درحالی که در آسمان سوریه و در منطقه التنف امر شناسایی صورت پذیرفته باشد لامحاله می توان به این نتیجه رسید که نزدیکی به هواپیمایی ایرانی جز با هدف تهدید این هواپیما و آسیب رساندن به آن دلیل دیگری نمی توانسته داشته باشد، امری که می تواند در سایه تکرار تجربه هواپیمای ایلوشین روسی که طی عملیات فریب هواپیماهای اسرائیلی به سقوط کشانده شد نیز تحلیل شود.

نکته حایز اهمیت دیگر در این خصوص اطلاعات جدیدی است که نشان می دهد جت های امریکایی از پایگاه "الازرق" در اردن پرواز کرده و هواپیمای ماهان ایرانی را هدف تهدید قرار داده اند. بخاطر داشته باشیم این پایگاه اردنی همان پایگاهی است که محل پرواز هواپیماهای آمریکایی در ماجرای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی قرارگرفت.

در حالی که همگان پذیرفته و عادت کرده اند که آمریکا هر اشتباه را با اشتباهی دیگر و هر اقدام غیر قانونی را با دروغ یا فریبی دیگر توجیه کند اما همچنان افکار عمومی نمی تواند رفتار کشوری مثل اردن را در آتش بیاری معرکه ای این چنین مهم هضم کند هر چند هم رفتارگذشته این کشور در شناسایی و مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی را فراموش نمی کند، هم تعاملات اقتصادی اش با اسرائیل را از خاطر نمی برد، هم همراهی اش با آمریکا در کلیه شئون سیاست خارجی اش را از نظر دور نمی دارد، هم ماجرای مساعدتش در ترور سردارسلیمانی و ابومهدی مهندس را همچنان در پیش چشم دارد و بالاخره اینکه به هیچ وجه برخورد اخیرش با "اخوان المسلمین اردن" و هم اکنون ماجرای مساعدت در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای ایرانی را نه فراموش خواهد کرد و نه مورد بخشش قرار خواهد داد.