نماینده مردم خلخال و کوثر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، گفت: سود ۲۰۰ درصدی بورس مشکوک بوده و مطابق با واقعیت‌های اقتصادی جامعه ایران نیست. ارزش برخی شرکت‌ها در بورس با ارزش آن شرکت در عرصه واقعی اقتصادی تفاوت زیادی دارد و ما در این زمینه تذکر لازم را به مسئولان اقتصادی کشور ارائه کرده‌ایم.

نماینده مجلس درخصوص آینده بورس هشدار داد+ جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

میرغنی نظری با هشدار نسبت به احتمال تبدیل بورس به سرنوشت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بیان کرد که اگر چنین اتفاقی افتاد، چه کسی پاسخگوی مشکل احتمالی و پیامدهای ریزش در بازار بورس خواهد بود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم، گسیل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم به سمت بورس را خطرناک خواند و اضافه کرد: بازار بورس در جمع‌آوری نقدینگی موجود در کشور خوب عمل کرد اما افزایش ظرفیت معاملات نباید منجر به حباب در بازار بورس شود.

وی در ادامه افزایش تعداد فعالان بازار بورس ایران از حدود ۶ میلیون نفر به بیش از ۴۵ میلیون نفر را خطرناک خواند و گفت: این افزایش متناسب با وضعیت اقتصادی کشور نیست و رشدی غیرواقعی به نظر می‌رسد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم، تمرکز بر فعالیت‌های غیرمولد را از مهم‌ترین آفت‌های اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: سود سرمایه‌گذاری در برخی جاها، غیرشفاف و غیرواقعی است و اصولا چرا باید در بازاری مثل بورس، سودهای بالای ۲۰۰ درصد وجود داشته باشد؟

وی بیان کرد: برخی شرکت‌ها در بورس ۲۰۰ درصد سود داده‌اند در حالی که بررسی وضعیت اسمی و توان اقتصادی و مالی آنها نشان می‌دهد که تحقق این سود منطقی نیست.

وی خواستار دقت نظر و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع نگرانی از آینده سرمایه‌گذاری مردم در بورس شد و گفت: حفظ حضور مردم در بورس مفید است و دولت هم باید شرکت‌های سوده خود را به بورس عرضه کند، در حالی که هنوز این شرکت‌ها به بورس عرضه نشده‌اند.

نظری، فعالیت مردم در بازار بورس را یک حُسن دانست و اظهار کرد: مردم به جای رفتن به سمت بازارهای فرعی به سمت بازار بورس آمده‌اند اما این بازار سرمایه هم باید به شکل درست مدیریت شود.

مهار نقدینگی کشور ضروری است

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی همچنین افزایش میزان نقدینگی در کشور را یکی از اساسی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: نقدینگی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته و برنامه خاصی هم برای مدیریت نقدینگی در کشور تدوین و اجرا نمی‌شود.

وی رشد قارچ گونه موسسات مالی غیرمجاز در سال‌های گذاشته را از عوامل موثر در رشد نقدینگی کشور عنوان کرد و افزود: در پی مدیریت نادرست این موسسات که از عوامل ایجاد و تشدید نقدینگی کشور بودند، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پول از صندوق بیت‌المال به جیب کسانی رفت که زیاده‌خواه بودند.

نظری مدیریت نقدینگی در کشور را از اهم مسائل پولی و مالی کشور عنوان کرد و گفت: بانک‌ها، هم عامل ایجاد‌کننده و هم عامل تشدید‌کننده همین نقدینگی بوده‌اند و با ورود به عرصه بنگاه‌داری اقتصادی، رسالت خود را فراموش کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم سران نظام برای خروج بانک‌ها از عرصه بنگاه‌داری گفت: هم‌اکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه اقتصادی بزرگ از دست بانک‌ها رها شده و در حال بازگشت به چرخه فعالیت عادی اقتصادی جامعه است.

وی اضافه کرد: ۱۲ هزار میلیارد تومان پول بانک سرمایه حیف و میل شده و به سرمایه‌گذاری مولد منجر نشد، در حالی که با این ارقام هنگفت نیاز همه سازمان‌های حمایتی را تامین می‌شد.