آرش کسروی موبد زرتشتی به دست افراد ناشناس در کرمان به قتل رسید.

روایتی از قتل مرموز موبد زرتشتی در ماهان+عکس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این مرد میانسال روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه به همراه دونفر از دوستانش ناپدید شد و پس از پیگیری‌های نزدیکان و تلاش پلیس کرمان، پیکر بی‌جان او و دونفر از همراهانش درحوالی ماهان پیدا شد. پلیس آگاهی قتل او و دو دوست او را تأیید کرده است. هویت قاتل یا قاتلان و انگیزه قتل از سوی تیم جنایی در دست بررسی است. با این حال، کشف مقدار قابل توجهی دلار در محل جنایت احتمال انگیزه‌های مالی در بروز این جنایت را تقویت کرده است.

موبد زرتشتی

این موبد زرتشتی متولد سال ١٣٤٦ در شهر کرمان است. او ١٠سال پیش همراه با گیتا نیکزاد همسرش و دو فرزندش به نام‌های آراد و دینا به آمریکا مهاجرت کرد. آرش کسروی حدود یک‌سال پیش به دنبال فوت پدرش از کالیفرنیا به کرمان بازگشت. آن‌طور که نزدیکان او می‌گویند، آرش پس از مراسم ترحیم و خاکسپاری پدرش، برای رسیدگی به کارهای انحصار وراثت در کرمان ماندگار شد. خبر ناپدیدشدن این چهره سرشناس جامعه زرتشتیان ایران را نخستین‌بار، اعضای خانواده‌اش به پلیس اطلاع می‌دهند. مأموران آگاهی هم بلافاصله پس از اخذ دستور قضائی کار رسیدگی به این پرونده را آغاز می‌کنند. سه‌روز پس از اعلان فقدانی آرش، گروهی از مأموران پلیس پیکر بی‌جان او و دونفر از دوستانش که مسلمان بوده‌اند، را درخانه‌ای ویلایی پیدا می‌کنند. آرش کسروی در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی نشریه امرداد (دو هفته‌نامه زرتشتیان ایران) همکاری نزدیکی با این نشریه داشت.

قتل

به دنبال اعلام خبر این حادثه، نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری این حادثه و برخورد با مسببین آن شد. سرهنگ فدا از مسئولان انتظامی کرمان هم از پیگیری دقیق و ویژه این پرونده خبر داد و اعلام کرد پلیس آگاهی کرمان پیگیری این موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد، تا به نتیجه برسد.

دادگاه قتل

در همین حال دادستان کرمان هم در اظهارات کوتاه با اشاره به کشف پیکر بی‌جان سه مرد میانسال که در ماهان به قتل رسیده‌اند، گفت: «بلافاصله بررسی موضوع و پیگیری قتل در دستور کار مجموعه قضائی استان و پلیس آگاهی قرار گرفت و با بررسی‌های به‌ عمل آمده مشخص شد یکی از این افراد به نام آرش کسروی از اقلیت‌های مذهبی زرتشتی بوده است. آن‌طور که این مقام قضائی می‌گوید بررسی موضوع بدون توجه به ملیت و مذهب فرد انجام می‌شود و دستگاه قضا به‌ دنبال کشف ابعاد حادثه است؛ به همین دلیل هم دستور ویژه به پلیس آگاهی استان داده شده تا جوانب این قتل توسط بازپرس ویژه قتل عمد در دستور کار قرار گیرد: «در زمینه پیگیری و مبنای قتل به نتایج خوبی رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد این قتل به ‌دلیل انگیزه مالی بوده است.» دادخدا سالاری در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «در خودروی یکی از مقتولان مبلغ ١٠هزار دلار آمریکا کشف شده و همین موضوع هم باعث پررنگ‌شدن انگیزه‌های مالی در این پرونده شده است.»