کنکور با تمام تنش‌هایش روزهای نوجوانی و جوانی بسیاری از ما را تحت تاثیر قرار داده است. حال در شرایط کرونایی موجود اینکه چه روشی می‌تواند جایگزین این ماراتون نفس گیر باشد، جای تامل دارد.

کنکور 99؛ از تلاش مافیای کنکور تا احتمال لغو آن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کنکور این روزها به بحث داغ محافل و فضاهای مجازی تبدیل شده است چرا که امسال برگزاری کنکور تفاوت‌های عمده در مقایسه با سال‌های قبل دارد. به دلیل شیوع کرونا هر لحظه امکان لغو آن دور از انتظار نیست. این در حالی است که بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی جلسات کنکور قرار است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

هرچند تاکنون برای برگزاری کنکور تصمیمات متعدد اتخاذ شده است اما افزایش روزهای برگزاری کنکور و تعداد حوزه‌های امتحانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها ماحصل نشست‌ها برای برگزاری آزمون‌ها است.

کنکور ارشد

سازمان سنجش بزرگترین متضرر حذف کنکور/ کنکور باید برگزار شود

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌وپرورش، گفت: مسئله مالی فراوان در کنکور وجود دارد و موضوع پیچیده‌ای است. سازمان سنجش هم گروه آموزشی ایجاد کرده و در زمینه درآمدزایی ورود پیدا کرده است. بسیاری از آموزشگاه‌های کنکور به شکل مستقیم و غیرمستقیم و پشت پرده با درآمدهای حاصل از کنکور در ارتباط هستند.

او افزود: برای مثال در مدارس غیرانتفاعی در حد متوسط از دانش آموز در پایه‌های دهم و یازدهم 17 میلیون و برای پیش دانشگاهی 25 میلیون دریافت می‌کنند. این هزینه فقط شامل شهریه ثابت می‌شود.

نیک‌نژاد با بیان اینکه گره خوردن کنکور و آموزش با مسئله مالی مشکلات متعدد ایجاد کرده است، تاکید کرد: با حذف کنکور سازمان سنجش بزرگترین متضرر می‌شود. سالانه یک میلیون تا یک میلیون و 500 نفر برای کنکور ثبت نام می‌کنند. هزینه ثبت نام عدد قابل توجهی برای مسئولان امر سود به دنبال دارد. این کسب درآمد شامل برگزاری تمامی کنکورها و آزمون‌های استخدامی می‌شود.

کنکور ارشد

به گفته او افراد فعال در مافیای کنکور و کسب درآمد در شرایط کنونی مشخص هستند. در سال‌های قبل مقوله حذف کنکور مطرح شد. در آن دوران پشت پرده و لابی‌هایی از حذف کنکور جلوگیری کرد و تاکنون حدود 15 سال است که مسئولان امر به دنبال حذف کنکور هستند، درصورتی که درآن دوران قرار بود حذف کنکور 5 ساله اجرایی شود. 

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: در آن دوران قرار بود با حذف کنکور مقدماتش چیده شود و 40 دانشگاه ممتاز به شکل مشخص برای داوطلبان آزمون برگزار کند. این شیوه در کشورهای آلمان، ژاپن و ... برگزار می‌شود. در این وضعیت هر دانشگاه با برگزاری آزمون ورودی به پذیرش دانشجو می‌پردازد.

نیک‌نژاد درباره نقدهایی که در زمینه برگزاری آزمون ورود به دانشگاه مطرح است، افزود: برخی از کارشناسان بر این باروند که برگزاری آزمون ورودی برای دانشگاه‌ها امکان تقلب را افزایش داده و بی‌عدالت آموزشی را به دنبال دارد. در حالی که هم‌اکنون سازمان سنجش می‌تواند از حوزه رسمی خارج شده و به عنوان نهاد مستقل به نظارت بپردازد. دیگر زمینه تقلب و بی‌عدالتی در آموزش از بین می‌رود. 

او اظهار کرد: با حذف کنکور می‌توان با برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دبیرستان نمره دانش آموزان به عنوان رتبه در دانشگاه‌ها مدنظر قرار گرفته شود. 40دانشگاه برتر همچون صنعتی شریفی، خواجه نصیر و ... هم به شکل مجزا به برگزاری آزمون در پذیرش دانشجو بپردازند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: حذف کنکور برای دانش آموزان و ساختار موجود آسیب‌زاست. دانشگاه‌های کشور بر مبنای کنکور دانشجو می‌پذیرند. با توجه به تاخیر در برگزاری کنکور هم اکنون ساختار کنکور در مقایسه با سال‌های گذشته با تاخیر انجام می‌شود. برای مثال در سال‌های قبل تا اواسط شهریور اسامی پذیرفته شدگان اعلام و برای ثبت نام اقدامات لازم انجام می‌شد. اگر کنکور در زمان مقرر برگزار نشود دانشگاه‌ها نیز متضرر شده و تمامی برنامه‌ریزی‌ها دچار آسیب می‌شود.

نیک نژاد تصریح کرد: برخی از دانش آموزان طرفدار به تاخیر افتادن کنکور و برخی دیگر هم خواستار برگزاری هستند. کنکور یک فرآیند فرساینده است. 

او ادامه داد: حذف کنکور نیازمند یک برنامه ریزی میان مدت دارد، چون حذف کنکور و تاثیر 40درصدی معدل بر کنکور با واکنش مافیای کنکور همراه است. 

به گفته نیک نژاد تاخیر بیش از پیش کنکور به صلاح نیست، چون اقدامی برای جایگزین کردن کنکور وجود ندارد.

کنکور ارشد

این کارشناس آموزشی تاکید کرد: از سوی دیگر سرنوشت داوطلبان به کنکور بستگی دارد. 10درصد دانش آموزان خواستار قبولی در دانشگاه‌های معتبر و جذب در دانشگاه‌های دولتی هستند. در این وضعیت آموزش عالی، سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش نمی‌توانند  اقدام دیگر را جایگزین کنکور کنند. مافیای کنکور همچنان به کسب درآمد می پردازد. 

شرط معدل جایگزین کنکور شود/ برگزاری یا عدم برگزاری کنکور بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره چرایی برگزاری کنکور در این شرایط گفت: بنده از دست‌های پشت پرده و مافیای کنکور خبر ندارم،  باید کم و کیف فعالیت مافیای کنکور بررسی شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس درباره زمان برگزاری کنکور افزود: حداقل بیش از 20 روز تا برگزاری کنکور مهلت است. در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا به این نتیجه برسد که کنکور برگزار نشود، سازمان سنجش توانایی برگزار آزمون را ندارد. هرگونه مرجع در برگزاری کنکور ستاد ملی مبارزه با کرونا است. برای مثال شاید در روزهای آینده ستاد کرونا برگزاری کنکور را لغو کند. 

حسین فلاحی درباره چگونگی برگزاری کنکور تاکید کرد: شاید کنکور لغو شود و بر اساس معدل جذب دانشجو انجام شود. 

او با تاکید بر اینکه هر گونه اقدام در زمینه برگزاری کنکور به ستاد ملی مقابله با کرونا مربوط است، افزود: بر اساس تمهیدات این ستاد قرار است تمامی آزمون‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

به گفته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بهترین شیوه در گزینش و ورود داوطلبان به دانشگاه معدل دانش آموز است.