آفتاب‌بالانس سخنگوی انتخاباتی روحانی برای حضور دوباره در قدرت!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق:‌محمدعلی وکیلی، فعال اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید در مجلس دهم به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: اگر قرار بود ما قرائت حداکثری اصلاح طلبی باشیم از فیلتر نهادهای نظارتی عبور نمی‌کردیم. منفذی که باز شد تا ما به مجلس دهم راه پیدا کنیم به این دلیل بود که ما را نمایندگان حداقلی جریان اصلاح طلبی فرض کرده بودند.  اما حزب اتحاد و جریان حداکثرطلب از روز اول شروع به نقد عملکرد ما کرد و با مقیاس مجلس ششم یک قرائت حداکثری را مطالبه می‌کردند. این نقد منصفانه‌ای نبود آنان اقدام چریکی مطالبه می‌کردند.  فرض ما این بود که فرصت حضور و دریچه باز شده روی اصلاح طلبان را باید با سیاست‌ورزی، تبدیل به یک دروازه کنیم ولی آنها انتظار داشتند که ما به‌شکل جهشی با حرکت‌های پارتیزانی از این دریچه به پشت بام قدرت برویم.

او در ادامه صحبت‌های خود با برشمردن چندین بحران برای جریان اصلاحات در مقطع کنونی تصریح می‌کند: ما هیچ توجیهی برای ناکارآمدی خود نداریم. برآیند بحران‌های چهارگانه بحران ناکارآمدی است. توجیهی برای ناکارآمدی خود در دوران حضور در قدرت نداریم. تا این مساله از جریان اصلاحات حل نشود پاسخی برای بحران‌های چهارگانه نخواهیم یافت. ترکیب شورای‌عالی و تغییر ادبیات رهبری اصلاحات مساله ای را حل نمی‌کند. با حل این بحران‌ها، شانس بسیار بالایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

وکیلی تأکید کرده است: اصلاح طلبی حداقلی آخرین شانس اصلاح طلبان برای حضور در قدرت است.

*برخی از این صحبت‌های آقای وکیلی نیاز به هیچ تفسیر خاصی ندارد و فقط باید آنها را بخوانیم و تأمل کنیم...

خاصّه در بحث اذعان به ناکارآمدی باید تأسف بخوریم از اینکه چرا در شب انتخابات مجلس دهم در اسفند سال 94؛ صحبت‌های خواص کشور درباره ناکارآمدی اصلاح‌طلبان شنیده نشد!؟

بله! آنها در امورات سیاسی و اجرایی ناکارآمد هستند و مردم نیز این ناکارآمدی را طی 8 سال اخیر در شورای شهر، در مجلس و در دولتِین اصلاحات و اعتدال به رأی‌العین دیدند...

و طنز تلخ آنکه وکیلی همچنان اصرار دارد اصلاح‌طلبان با رفع ایرادات! می‌توانند در انتخابات سال 1400 موفق باشند!

این در حالیست که چپ‌های ستادی باید بدانند دوره درمان برخی از بیماری‌ها (مثل بیماری ناکارآمدی) بسیار طولانی است. تازه اگر آن بیماری منجر به مرگ و اسقاط نشود.

به دیگر سخن اینکه جریان چپ باید تنها به صرف آسیب‌هایی که طی 8 سال اخیر بر اثر ناکارآمدی شامل حال مردم و کشور کرد؛ تا سال‌ها از قدرت دور بماند، به مثبتات رقیب در کارآمدی اشاره کند و ضعف‌های خود را یکان یکان به فرایند بحث و درمان بسپارد.

گفتنیست، وکیلی که در ایام انتخابات سمت سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور روحانی را بر عهده داشت؛ در حالی به درستی تأکید دارد "ما توجیهی برای ناکارآمدی خود نداریم" که در ایام حضور در مجلس نظر دیگری درباره علت ناکارآمدی دولت آقای روحانی –که مولود اصلاح‌طلبان و شعسا است- داشت و گفته بود: سهم دولت روحانی در چرایی وضع موجود کمتر از ۱۰ درصد است!به نظر می‌رسد این تناقض در حرف‌های سابق و فعلی؛ یک تقلّای دم دستی برای حضور دوباره و البته به هر قیمتی در قدرت است.