فایبرگلاس ها در زیر مجموعه کامپوزیت های ترموست قرار می گیرند. مخزن فایبرگلاس با استفاده از رزین و الیاف شیشه تولید می گردد. ایجاد ساختار سه بعدی رزین و الیاف های شیشه در هم تنیده و چسبندگی بالای الیاف به رزین، توانایی بالای شکل دهی ساختاری مستحکم و با مقاومت ویژه را داراست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فایبرگلاس نمونه ای عالی از مواد کامپوزیتی نسبتاً مدرن محسوب میشود. کامپوزیت به موادی اطلاق می شود که  از دو یا چند جزء متفاوت ساخته شده باشد. این اجزاء معمولا به دو دسته ماتریس و تقویت کننده تقسیم می شوند. ماتریس می تواند پلاستیک یا پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد و تقویت کننده می تواند ذرات و یا الیاف باشد.

بیشتر کامپوزیت ها بر پایه پلیمر و تقویت شده با فیبر یا الیاف هستند که به آنها (Fiber Reinforced Plastics) FRP  گفته می شود. از شیشه، کربن، آرامید و … می توان به عنوان فیبر و از رزین های حرارتی مانند پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی بعنوان پلاستیک در ساخت کامپوزیت ها استفاده نمود. اگر فیبر مصرفی شیشه باشد به این کامپوزیت GFRP  و یا اصطلاحا GRP  گفته می شود.

مخزن فایبرگلاس

فایبرگلاس به شدت محکم و مقاوم است و می تواند به راحتی با استفاده از فرآیند قالب گیری شکل بگیرد. به صورت کلی مخازن فایبرگلاس دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشند. از این رو رقیب سرسختی برای مخازن استیل در درجه حرارت های کارکردی زیر 80 درجه سانتیگراد در بسیار از کاربری های عمومی می باشند.

مخزن فایبرگلاس بیشترین کاربرد را جهت نهگداری سیالات خوردنده و استفاده در محیط های مرطوب را میتواند داشته باشد.

دسته بندی مخازن فایبرگلاس نگهداری آب

مخازن فایبرگلاس با استفاده از لایه گذاری دستی ( Hand Lay UP)، رشته پیچی (Filament Winding)، فرایند قالبگیری گرم (SMC) و یا ترکیبی از موارد فوق تولید می گردند. هر روش بسته به حجم مخزن فایبرگلاس نگهداری آب دارای امتیازاتی می باشد. در سالهای اخیر مخازن ماژولار SMC توجه زیادی در ساخت مخزن ذخیره آب در احجام بالا را به خود اختصاص داده اند.

مخزن کامپوزیت

کامپوزیت یک ماده مهندسی است که از دو یا چند جزء متفاوت تشکیل شده است. این اجزای متفاوت معمولا به عنوان ماتریس و تقویت کننده طبقه بندی می شوند. ماتریس می تواند پلاستیک، فلز یا سرامیک باشد و تقویت کننده به صورت فیبر می باشد. نقش اصلی الیاف، استحکام و سختی مواد است. ماتریس پلیمر، فیبرها را در موقعیت صحیح نگه می دارد و بارها را بین الیاف منتقل می کند.

فایبرگلاس و Grp نیز یک ماده کامپوزیت می باشند که از الیاف شیشه ای ساخته شده و از پلیمر وینیل یا اپوکسی به عنوان پلیمر استفاده می شود. به همین دلیل به این مخازن مخزن کامپوزیت نیز اطلاق میشود. این مخزنها با توجه به نوع کاربرد، به صورت مدولار و یا استوانه ای ساخته می شوند. مخزن کامپوزیت مدولار به روش قالب گیری SMC تولید و مونتاژ می شوند. مخازن کامپوزیتی سبک و مقاوم بوده و دچار خوردگی نمی شوند و عایق حرارتی و الکتریکی می باشند.

مخزن کامپوزیت

مزایای مخزن فایبرگلاس

کف مخازن پنلی فایبرگلاس از پنل های محدب و یک پانل زهکشی مقعر تشکیل شده است. این اجازه می دهد تا آب یا هر مایع دیگر در صورت نیاز  بدون مانع و بسیار سریع  تخلیه شود و به دلیل سطوح صاف پنل ها شستشو و تمیز کردن داخل مخزن به راحتی انجام شود.

پنل های FRP کاملا کدر هستند. این بدان معنی است که هیچ نوری نمی تواند وارد مخازن شود و علاوه بر این سطح صاف پنل ها از رشد باکتری ها و جلبک ها جلوگیری می کند.

فایبرگلاس مانند فولاد و بتن قرار در معرض فرسایش یا خوردگی قرار نمی گیرد. این امر باعث می شود در ذخیره سازی ، حمل و نقل و نگهداری اسیدها ، مواد قلیایی ، روغن و انواع مختلف حلال ها هیچ مشکلی بوجود نیاید.

در این مخازن می توان پارتیشن ها را درون مخازن نصب کرد تا محفظه های جداگانه ای برای انبار فراهم شود. در صورتی که در آینده نیاز به افزایش ظرفیت مخازن باشد امکان افزایش ظرفیت و حجم مخزن وجود دارد.

پنل های فایبرگلاس سبک هستند و جابجایی آنها آسان است. بنابراین در حجم های بالا که نیاز به مونتاژ در محل می باشد کارکنان برای نصب مخازن به تجهیزات خاصی احتیاج ندارند و عملیات نصب به ساده ترین حالت انجام میشود.

طراحی محدب پنل ها  فشار را در چهارچوب پنل توزیع می کند که این باعث افزایش خواص آب بندی می شود. مواد به کار برده شده جهت درزگیری مخازن آن ها را در برابر نشت ایمن می کند. علاوه بر این استحکام بالای فایبرگلاس موجب می شود تا مخزن در برابر ضربه و شکستگی مقاوم بوده و عملا امکان نشتی مخزن را به حداقل برساند.

شرکت هلدینگ صنایع برتر یکی از تولید کنندگان معتبر و بزرگ مخزن های فایبرگلاس در ایران محسوب میشود.  برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت

 https://holding-bartar.com مراجعه و یا با شماره 86127232-021 تماس حاصل نمایید.

معایب مخزن فایبرگلاس

مخازن فایبرگلاس تولید شده به روش SMC دارای بیشترین چالش در دوره بهره برداری می باشند. مخازن فایبرگلاس SMC ممکن است از نقاط قرارگیری پیچ و مهره دچار ترک و نشتی شوند. البته این اتفاق در طول زمان طولانی ممکن است اتفاق بیفتد.

 این مخازن که به صورت پنلی میباشند، درصورتیکه در یکی از پنل های کف دچار مشکل شوند، نیاز به باز کردن کلیه پنل ها در اطراف مخزن می باشند تا رفع عیب گردند.

مخازن پنلی فایبرگلاس

مخازن پنلی FRP برای رفع مشکلات سایر روش های ذخیره آب ایجاد شده اند. آنها قوی ، مدولار ، کم هزینه ، قابل بازیافت ، بهداشتی ، مقاوم در برابر آب و هوا و بلایای طبیعی ، با نگهداری آسان ، تخلیه سریع  و دارای عایق بندی مناسب هستند. همه این موارد  آن ها را به یک راه حل ایده آل برای ذخیره آب و انواع مایعات شیمیایی و صنعتی تبدیل کرده است .

در ساخت اینگونه مخازن ابتدا پنل ها آماده می شوند و بعد با استفاده از اتصالات کنار یکدیگر مونتاژ شده و مخزنی با حجم و ابعاد مورد نظر شکل می گیرد.

ابعاد یک پانل استاندارد معمولاً 1000 * 1000 میلی متر ، 500 * 1000 میلی متر و 1000*1500 میلی متر است. ضخامت و وزن پنل ها با توجه به ارتفاع مخزن متفاوت است. مخزن هر چه ارتفاع بیشتری داشته باشد ، پنل های پایین ضخیم تر است.

مخازن پنلی فایبرگلاس

پیچ ها ، مهره ها و سایر اتصال دهنده ها که پنل ها  را در کنار هم متصل می کنند از جنس گالوانیزه گرم می باشند. این بدان معنی است که برای جلوگیری از خوردگی به اندازه کافی مقاوم هستند. درزگیر محصولی از فوم PVC با چگالی بالا و غیر سمی است که آب بند بودن مخزن را تضمین می کند. چهارچوب ها و مهار بند ها همه از جنس گالوانیزه گرم می باشند.

این نوع از مخزن این امکان را فراهم می آورد که برای ظرفیت های بالا فرآیند مونتاژ در محل پروژه انجام شود و تولید آن از 0.5 متر مکعب شروع و تا چند 100 متر مکعب ادامه دارد.

قیمت مخزن فایبرگلاس

قیمت مخزن فایبرگلاس با توجه به نوع الیاف و رزینی که جهت ساخت استفاده میگردد تعیین میگردد. همچنین حجم مخزن نیز یکی از فاکتورهای اساسی تعیین قیمت محسوب میشود. با توجه به اینکه حجم خوردگی سیال و درجه حرارت کاری چقدر باشد، قیمت آن تحت تاثیر قرار میگیرد.