فارس/ معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و سفر هوک به منطقه خطاب به کشورهای منطقه و جهان گفت که فریب آمریکا را نخورند و افزود: آمریکایی‌ها خوب می‌دانند که هیچگاه برای کشورهای منطقه تهدید امنیتی نبوده و نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در راستای تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در روزهای اخیر سفرهایی را به منطقه داشت و قرار است به چند کشور اروپایی نیز در این راستا سفر کند.

*پیام ایران به کشورهای منطقه و جهان: فریب آمریکا را نخورید

در همین خصوص «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با فارس درباره هدف فشارهای آمریکا به خصوص سفر برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در راستای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل خطاب به کشورهای منطقه و جهان عنوان کرد: پیام ما به کشورهای منطقه و جهان این است که فریب آمریکا را نخورند.

وی با بیان اینکه آمریکا در چند ماه اخیر عمدا طوری تبلیغ و رفتار کرده که موضوع را در ذهن دیگران تغییر داده است، خاطرنشان کرد: موضوع، جلوگیری از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نیست.

بهاروند خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خوب می‌دانند که ایران یک بازیگر منطقی است و  هیچگاه برای کشورهای منطقه تهدید امنیتی نبوده و نیست.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدف اصلی آمریکایی‌ها را از بین بردن برجام و ایجاد یک اغتشاش جدید در منطقه برشمرد و افزود: نتیجه این رفتار غیرعقلانی آمریکا بازنده شدن همه کشورهای منطقه و فراتر از آن است.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هوک هفته جاری برای دیدار با مقامات انگلیسی از جمله «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور، به لندن سفر می‌کند.بر این اساس، وی امروز (۲۸ جولای) سفر اروپایی خود را از استونی آغاز می‌کند.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، هوک قرار است در این سفر از متحدان اروپایی واشنگتن بخواهد که به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی مثبت دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «هوک در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ جولای با سفر به تونس، قطر و کویت، درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت‌وگو کرد».

فرستاده ویژه آمریکا همچنین در نشستی خبری در کویت با تکرار اظهارات همیشگی خود همچنین گفت: «اعمال فشار را ادامه می‌دهیم تا تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود».

هوک همچنین در گفت‌وگویی بر ادامه تلاش کشورش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و مقابله با آنچه کار نیابتی ایران علیه منافع آمریکا در منطقه خواند، تاکید کرده است.

در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و اینکه تضمین می‌کنیم که تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر تمدید شود، گفت:‌ ما می‌دانستیم آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای این مسئله فروگذار نخواهند کرد خبر داریم فشارهای زیادی را به کشورها در سطح شورای امنیت و هم در سطوح منطقه‌ای آوردند.به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت فشار آوردند.ما این را هم به آنها گفتیم و هم به دوستان خودمان و هم اعضای شورای امنیت گفتیم که این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و آنها تحت فشار آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را از این حق قانونی و طبیعی که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده محروم می‌کنند. قطعا با واکنش و حساسیت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد بود.

موسوی گفت: تا آنجایی که رایزنی کردیم و تماس‌هایی که جمهوری اسلامی با دوستان خود برقرار کرده، رسیدن به این هدف آمریکا را قدری بعید می‌دانیم و احتمال نمی‌دهیم کشورهای مختلف تن به خواسته قلدرمابانه و نامشروع آمریکایی‌ها بدهند.امیدواریم فشارهای آمریکا متوقف شود و بدانند کار عبث و بیهوده‌ای انجام می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خودش را در مقابل انجام خواهد داد تا به حق قانونی و طبیعی خود دست یابیم.