یکی از مراجع تقلید بر لزوم برگزاری مراسم های عزاداری ماه محرم و صفر تاکید کرد و گفت: باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وی، اظهار کرد: شکی نیست که ما اصول داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسألۀ عزاداری محرم و صفر است.

وی با تاکید بر لزوم تدبیر مناسب در این خصوص، اظهار کرد: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه‌های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین قطعا باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

وی با تاکید بر این‌که به هیچ قیمت نمی توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، افزود: در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند؟ اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.

این مرجع تقلید در ادامه به مشکلات موجود در کشور از جمله مباحث اقتصادی اشاره و تصریح کرد: ما همان گونه که مشکلات فرهنگی را بیان می‌کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می‌پردازیم؛ در این خصوص بیانیه ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی‌ها انتقاد می‌کنند و تذکرات لازم را می‌دهند.

استاد حوزه علمیه قم ورود روحانیت به مسائل اجتماعی از جمله کمک آنان به مدافعان سلامت را ستود و تاکید کرد: در شرایط حساس و خطیری که بسیاری از بیماران و مبتلایان کرونایی فراری بودند، ورود روحانیت و طلاب به این عرصه و کمک به بیماران و حتی غسل و کفن و دفن مرحومان تاثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشت و این خود از بهترین نوع تبلیغات تاثیرگذار است.

آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم بهره گیری بهتر و بیشتر از این ظرفیت تاکید و اظهار کرد: این نوع فعالیت‌ها و کمک‌های روحانیت از طرفی تبلیغ است و از جهتی دیگر نشان می‌دهد که روحانیت و حوزه‌ها در کنار مردم و همدردشان هستند.

وی درباره نذورات نیز خاطرنشان کرد: نذوراتی که مقید به شروط و قیود خاصی است مثلا در شب عاشورا و یا فلان غذا و فلان حسینیه است، تغییر این نوع نذورات مشکل است و باید به شکلی مناسب و با رعایت جهات بهداشتی انجام پذیرد، اما نذوراتی که مقید نیست را می توان تغییر داد.