جوان آنلاین: به گزارش سپاه نیوز، در این مرحله از رزمایش نیروی هوافضای سپاه با به‌کارگیری تاکتیک‌ها و تجهیزات نوین، بخشی از توانمندی‌های گسترده این نیرو در مقابله با تهدیدات مفروض دشمن را به نمایش گذاشت. دستاورد مهم هوافضای سپاه در این مرحله از رزمایش که صبح دیروز برای نخستین بار در جهان صورت پذیرفت، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به صورت کاملاً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در خطا‌های محاسباتی رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی مواجه کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه دیروز در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم۱۴ در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: رزمایش‌های سپاه به‌طور معمول با ابتکار همراه بوده و در این رزمایش برای نخستین بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد. وی افزود: در این رزمایش بدون استفاده از سکو‌ها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه عبور از سپر موشکی و منهدم کردن سامانه‌های پدافندی دشمن را اقدامی نو و بدیع در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴سپاه عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش برای اولین بار سامانه‌ای را مستقر کردیم و با موشک‌های ضد رادار آن را مورد هدف قرار دادیم؛ همچنین پهپاد‌های رزمی هوافضای سپاه از فاصله دور اهداف از پیش تعیین شده به‌ویژه پل فرماندهی ماکت ناو هواپیمابر امریکا را با دقت مورد هدف قرار دادند. وی افزود: در این رزمایش جنگنده‌های سوخو ۲۲ سپاه اهداف با سطح مقطع کم را از فاصله دور مورد اصابت موشک‌های بالدار قرارداده و منهدم کردند.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به تمرین جنگ مشترک هوافضای سپاه با نیروی دریایی در رزمایش پیامبر اعظم۱۴ گفت: سامانه و تجهیزاتی که در مجموعه نیروی هوافضای سپاه اعم از موشکی، پدافندی، پهپادی و دیگر امکانات قرار دارد، در کنار سایر تجهیزات سپاه در نیرو‌های دریایی و زمینی موجب ایجاد هم افزایی و توان بازدارندگی در کنار سایر نیرو‌های مسلح می‌شود که ثمره آن امنیت کامل امروز ایران اسلامی است. فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در پایان تأکید کرد: با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد هدف قرار دهیم.

جنگ ترکیبی هوا و دریای سپاه با دشمن فرضی

همچنین در مرحله نهایی این رزمایش که در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس و تنگه راهبردی هرمز در حال برگزاری است، هواپیما‌های سوخو ۲۲ نیروی هوافضای سپاه مواضع از پیش تعیین شده در جزیره فاروران را به وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار داده و منهدم کردند. انهدام اهداف دشمن فرضی با انواع بمب‌های هوشمند که سختگیرانه و در ابعاد بسیار کوچک‌تر از اندازه واقعی طراحی شده، از دیگر بخش‌هایی بود که در این مرحله از رزمایش تمرین شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی کل سپاه، یکی از بخش‌های مهم این رزمایش تمرین جنگ دو نیروی هوافضا و دریایی سپاه در کنار یکدیگر بود که در طول مراحل مقدماتی و نهایی رزمایش با ایجاد سامانه فرماندهی و کنترل مشترک و ترکیب تاکتیک‌ها و شیوه‌های رزم دونیرو، تقابلی غافلگیرکننده با دشمن را به نمایش گذاشتند. اجرای عملیات رزم موشکی موفق با شلیک دو فروند موشک زمین به زمین هرمز و فاتح و یک فروند موشک بالستیک به سمت اهداف معین، همچنین اجرای آتش پدافند هوایی نقطه‌ای در این مرحله از رزمایش با موفقیت به انجام رسید.

هجوم پهپاد‌های شاهد ۱۸۱، مهاجر و باور به سمت اهداف دشمن فرضی وانهدام مواضع از پیش تعیین شده در این مرحله از رزمایش نیز انجام می‌پذیرد. عملیات موشکی سطح به سطح شناوری، ساحل به دریا و اجرای آتش متنوع و متکثر توپخانه و ادوات همچنین عملیات مین ریزی آفندی برای قطع خطوط مواصلاتی دشمن در دومین روز از رزمایش پیامبر اعظم۱۴ تمرین شد. علاوه بر این اجرای آتش انواع تیربار، آرپی جی و سلاح‌های سبک توسط نیرو‌های رزمی جهادی در خط و دژ‌های پیرامون جزایر در طول این رزمایش بار دیگر عزم راسخ مرزنشینان دریا دل در دفاع از ایران اسلامی را به نمایش گذاشت.