سفارت آمریکا در رم در تلگرافی محرمانه به تاریخ جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۸۲ به موضوع رایزنی برلوسکونی و پوتین در مورد ایران پرداخته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گفتگوی برلوسکونی و پوتین درباره برنامه هسته ای ایران

طبقه بندی: محرمانه

جمعه 17:13 دقیقه دوازدهم سپتامبر 2003

از: رم

به: نامشخص

خلاصه: در طی دیداری در روزهای 29 تا 31 آگوست، پوتین، رییس جمهور روسیه به برلوسکونی، نخست وزیر گفته بود که روسیه بصورت فزاینده ای نگران برنامه هسته ای ایران است. به گفته مشاور سیاسی ارشد برلوسکونی، پوتین گفته بود که او تصمیم دارد ایران را مجبور کند تا پسماند سوخت هسته ای را به روسیه برگرداند. برلوسکونی در نامه ای به خاتمی، رییس جمهور از ایران خواهد خواست تا به قوانین آژانس بین المللی پایبند بماند. پایان خلاصه

جیووانی کاستلانتا، مشاور سیاسی ارشد نخست وزیر به سفیر و فرستاده سیاسی ما در روز 11 سپتامبر گفته بود که پوتین به برلوسکونی گفته بود که او اکنون در مقایسه با دیدار آخرشان (در ماه جولای) نگرانی بیشتری درباره اهداف برنامه هسته ای ایران دارد. لذا تصمیم دارد تا اقداماتی را انجام دهد تا این برنامه غیرنظامی باقی بماند، و بر سرنوشت سوخت هسته ای که روسیه به ایران می فروشد، نظارت داشته باشد. در همین راستا، پوتین تصمیم دارد از ایران بخواهد تا سوخت هسته ای مصرف شده را به روسیه برگرداند. کاستلانتا گفت این حرف پوتین صرفا در حد یک فکر نیست و او می خواهد آن را اجرایی کند. کاستلانتا معتقد بود، و مشاوران سیاسی پوتین هم تایید کرده بودند که روسیه دارد متوجه می شود که ایران مسلح به تسلیحات هسته ای نه تنها برای خاورمیانه که برای بسیاری از کشورهای شوروی سابق و خود روسیه هم تهدید خواهد بود.

در پاسخی کتبی به نامه خاتمی، رییس جمهور ایران در توضیح تعهدات ایران مبنی بر آنکه برنامه هسته ای آن کشور نظامی باقی خواهد ماند و پروتکل آژانس را امضا خواهد کرد، برلوسکونی از ایران خواهد خواست تا حرفش با با عملش یکسان کند. او به خاتمی تاکید خواهد کرد که رفتار ایران، که نمونه آن با پیدا شدن رد پلوتونیوم در تهران دیده شد، با تعهدات آن در برابر جامعه بین المللی همخوانی ندارد. توجه: دفتر نخست وزیر نسخه ای از این نامه را به محض امضا در اختیار این سفارت قرار خواهد داد. پایان نکته.

وزیر با این ارزیابی کاستلانتا موافق بود که آمریکا و اتحادیه اروپا باید فشار سیاسی بر ایران را ادامه دهند تا مقررات آژانس را حفظ کند اما شرایط کنونی بسیار حساس است. از نظر ایتالیا، راهکار نظامی در حال حاضر قابل قبول نیست. «شمارش معکوس» حکومت تهران در برابر فشارهای داخلی شروع شده است. ما باید مراقب باشیم، کاستلانتا هشدار داده است که سختگیری بیش از حد و فشار زیاد می تواند باعث اتحاد گروههای مخالف کنونی ایران در برابر دشمن مشترک شود.

به گفته کاستلانتا فضای سفر پوتین به خانه تابستانی برلوسکونی در جزیره ساردین عالی بود. روابط شخصی پوتین با برلوسکونی بسیار قوی شده و او ظاهرا در دیدگاه های سیاسی اش بسیار حامی غرب است، چیزی که در تصمیم پوتین برای اعزام نیرو به عراق تحت فرماندهی آمریکا مشهود بود. در واکنش به این ملاحظه سفیر که روابط پوتین با رییس جمهور بوش هم تحولات مثبتی داشته، کاستلانتا اشاره کرد که پوتین گفته است او مشتاق سفر آتی خود به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با رییس جمهور بوش است. پوتین قول داد تا بسیاری از همین موارد مطرح شده با برلوسکونی در ساردینا، که دارای اهمیت راهبردی هستند را با بوش هم مطرح کند.

کاستلانتا برلوسکونی را در سفر به آمریکا در روزهای 21 تا 24 سپتامبر همراهی خواهد کرد. او پیشنهاد کرده است اگر آمریکا بخواهد نشستی را مثلا رایس، مشاور امنیت ملی، برنامه ریزی کند، بعد از آن تاریخ و تمام شدن فعالیت های مرتبط با نشست مجمع عمومی هم در آمریکا بماند. منتظر راهنمایی وزارت درباره پاسخ به این پیشنهاد کاستلانتا هستیم.

 

 

سمبلر