ورود گشت ارشاد برای نظارت بر ماسک زدن شهروندان /عزاداری امام حسین مستحب ولی سلامتی مردم واجب است

ماموریت جنجالی و جدید گشت ارشاد؛ نظارت بر ماسک زدن مردم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 عضو کمیسیون بهداشت مجلس می گوید که پیشنهاد ما در خصوص محرم مشخص است. مردم دسته برگزار نکنند. غذای نذری پخت نشود. عزاداری در فضای باز یا با قوانین سنگین برگزار شود. در همه جا نمی توانیم اعمال قانون کنیم. در بسیاری از محافل مانند مراسم های خصوصی اعمال قانون اجرایی نیست. اما در محرم می توان از پتانسیل پلیس و گشت ارشاد برای حفظ انضباط بهداشتی دسته ها سود جست.


کلیک کنید : عکسی جدید از مهناز افشار + تصاویر دیده نشده از مهناز افشار



    به گزارش رکنا؛ بسیاری از افراد جامعه، معتقدند که افراد جامعه، آنچنان که باید بر اجرای پروتکل ها حساسیت ندارند. بویژه وقتی به اجرای فاصله گذاری در جامعه نگاه توجه کنیم. برخی از آنها معتقدند که می شود از توان نیروی انتظامی و گشت ارشاد استفاده کرد تا مردم مجاب به استفاده از ماسک و رعایت اصول فاصله گذاری شوند. پرسش آن است که چه میزان استفاده از توان انتظامی قابل اجرا است؟

​سید مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در یازدهمین مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار رکنا، به این موضوع پرداخت.

گشت ارشاد

خاتمی گفت: در رابطه با ماسک نمی توانیم نظارت انتظامی داشته باشیم. اگر چه یک عده از دلسوزان این تذکر را داده اند، اما لازم به وحدت رویه در بین کارشناسان ستاد مقابله با کرونا است، وگرنه تصمیم گیری سخت می شود. در حال حاضر همه کارشناسان بر استفاده از ماسک اتفاق نظر ندارند. برخی از متخصصین ستاد مقابله با کرونا، معتقدند که ماسک را کسانی که خانواده یا اطرافیانشان بیمار هستند باید بزنند، عده ای آن را برای همه واجب نمی دانند. معتقدند اگر کسی خود مشکلی ندارد و اطرافیانش هم مشکلی ندارند، الزامی برای استفاده از ماسک نیست. تا زمانی که ستاد مقابله با کرونا به این نرسد که می بایست همه از ماسک استفاده کنند، اعمال قوانین انتظامی در جامعه و در این خصوص سخت است. از این جهت است که هنوز برخورد قاطع صورت نگرفته است.

تا حد اجرایی باید با اعمال قانون از تجمع جلوگیری کنیم

این نماینده مجلس، در ادامه بیان کرد: اما در رابطه با فاصله گذاری باید با جدیت برخورد شود. هر چه فاصله گذاری بیشتر اعمال شود، شانس ابتلای افراد کاهش پیدا می کند. ما باید با اقدام انتظامی مانع برگذاری هر نوع تجمع شویم. در واقع این تا حدی اجرایی است. ما در مترو ( یا مکان هایی مانند آن که ماموران حضور دارند) می توانیم اخطار دهیم یا جریمه کنیم. اما مراسم های خصوصی را چه کار باید کرد. در واقع تا ماموران خبردار شوند این مراسم تمام شده است. خیلی از مردم مراسم عروسی و عزا می گیرند. بنده به عینه یک جشن عروسی را در خیابان دیدم که بالغ بر 50 ماشین پیاده شدند و در خیابان رقصیدند. چه کسی می توانست جلوی آنها را بگیرد. یک همچین تصمیمی اجرایی نیست.

وی اشاره کرد: مامور مترو می تواند تذکر دهد یا نهایتا فرد را از مترو پیاده کند. اما در رابطه با بسیاری از محافل امکان اعمال قانون نیست. متاسفانه عدم رعایت سبب این وضعیت شده است.

بدون برگزاری دسته و در فضای باز عزاداری شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: : پیشنهاد بنده در رابطه با محرم مشخص است. حدالامکان دسته های سینه زنی و زنجیرزنی برگزار نشود. تکیه ها می توانند در محیط های سرباز عزاداری کند. اما همین اقدام در محیط های سربسته باید با سختگیری سنگین انجام شود.

افراد از نذرپزی خودداری کنند

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با طعام نذری، بهتر است افراد از نذرپزی خودداری کنند و مبلغ آن را به مکان هایی بدهند که به مستضعفان کمک کنند. با رعایت این اصول می شود برای امام حسین (ع) عزاداری کرد. مردم باید از دسته و سینه زنی و غذا دادن در هیئت ها جلوگیری کنند. توجه کنید که در این شرایط به هیچ عنوان نمی شود پروتکل ها را رعایت کرد. امکان فاصله گذاری در این شرایط وجود ندارد.

بهداشت دسته ها با پتانسیل پلیس و گشت ارشاد کنترل شود

خاتمی در ادامه بیان کرد: برای دسته ها و کنترل بهتر بهداشت، می توان از توانمندی نیروی انتظامی و گشت ارشاد استفاده کرد. عزاداری امام حسین مستحب ولی سلامتی مردم واجب است. آقا امام حسین هم راضی به سلامت مردم است. همانطور که آقا فرمودند، برگزاری مراسم با رعایت پروتکل ممکن است. اگر هیئتی نمی تواند پروتکل ها را رعایت کند، نباید عزاداری برگزار شود.