مصاحبه مفصل حسین مرعشی با ایرانا زوایای دیگری از نگاه اصلاح طلبان را درخصوص دسته بندی های سیاسی نشان داد و اینکه طیف اصلاح طلبی برای ماندن در قدرت حاضر به تغییر جریان بازی است و در این راه حاضر است با هر گروه و جناحی ولو مخالف خود کنار بیاید.

آرزوهای آقای مرعشی؛ تحلیلی درباره مصاحبه یک عضو کارگزاران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مرعشی در سخنان امروز خود مجلس یازدهم را بیش از اندازه یکدست خواند و آن را تک جناحی قلمداد کرد. وی در بخشی از سخنان گفت:«اگر بخواهیم از این جهت به مجلس فعلی نگاهی داشته باشیم، این مجلس بیش از اندازه یک‌دست شده است و نمی‌توان گفت صاحبان سلیقه‌ها و نحله‌های فکری و سیاسی مختلف کشور را نمایندگی می‌کند. این مجلس کاملا تک جناحی است و حتی اصولگرایان کشور را هم پوشش نمی‌دهد. حضور اصولگرایان میانه هم در این مجلس، کم رنگ است و حضور پررنگی نیست. این هم گامی است که عده‌ای آن را می‌پسندند و فکر می‌کنند به یک‌دست شدن حکومت و نظام کمک می‌کند. عده‌ای هم مانند ما، نمی‌پسندند.»

مرعشی گویا فراموش کرده این مجلس ماحصل اجماع طیف های مختلف جریان اصولگرایی در کشور زیر پرچم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است و تمام تلاش خود را کرده تا عصاره گروه‌های اصولگرا باشد. ضمن اینکه در همین مجلس هم برخلاف نظرمرعشی نظرات متعدد و گرایش های مختلفی وجود دارد و اتفاقات روزها و هفته های اخیر نشان داد آنچنان هم با منطق یکدستی ایشان جور در نمی آید. مجلس فعلی تلاقی نقطه نظرات کارشناسی و حرکت های جهادی است و با رخوت و خمودی و آنچه از یکدستی به معنای اصلاح طلبان یاد می شود منافات دارد.

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود اصلاح طلبان با نیمی از سیاست کشور خوانده! و عنوان داشته:« اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشیم، اصلاح‌طلبان، حداقل نیمی از سیاست ایران هستند که در این مجلس حتی قادر نیستند یک فراکسیون ده نفره داشته باشند. اصولگرایان میانه که زمانی آقای ناطق و الآن هم آقای علی لاریجانی، آنها را نمایندگی می‌کند، جایگاه مهمی در مجلس ندارند. تیپ اصولگرایان پایداری یا انقلابی، اکثریت قاطعی در مجلس دارند. اگر به گروه حامیان آقای روحانی به عنوان اعتدالیون و یکی از نحله‌های فکری نگاه کنیم، آنها هم جایگاه مهمی در مجلس ندارند. بنابراین، ترکیب مجلس، ترکیب یک‌دستی است که در تجربه گذشته هم این از اتفاق‌ها رخ داده است.»

واقعا نگاه آقای مرعشی این است که نیمی از بدنه سیاسی ایران را اصلاح طلبان شکل می دهند؟ واقعا بعد از اتفاقاتی که در طوب این 40 سال از سوی این طیف سیاسی در کشور رخ داده و ریزش های فراوانی که از عملکردشان وجود داشته چگونه نیمی از بدنه سیاسی کشور هستند و بر اساس چه آمار و ارقامی این را می گویند؟ اگر جایگاه سیاسی شما آنگونه که فرموده اید است پس چرا به گفته خودتان از داشتن یک فراکسیون 10 نفره محروم هستید؟ آیا وقت آن نرسیده که به جای تخریب اصولگرایان و ایجاد شبهه چند دستگی درآن، کمی به ساختار و موقعیت خود نگاه کرده و کمتر با عبارات و کلمات بازی کنید؟ اصولگرایان هیچوقت همانند شما به دنبال بیرون کردن رقیب با انواع و اقسام فریب های سیاسی نبوده و خود را همواره مورد قضاوت مردم قرار داده اند و عدم حضور یک فراکسیون 10 نفره از شما در مجلس هم به خاطر دوری آنها از شما و شعارهای فریبنده تان است.

تلاش خبرنگار ایرنا و مرعشی برای القاء این موضوع که مجلس یازدهم مجلسی است که حتی جریان های اصولگرا به طور جامع در آن حضور ندارند تلاشی است تا تفرقه و چنددستگی در طیف اصولگرایی را به جامعه القاء نمایند و گرنه در ایام انتخابات مجلس گزارش های مستند فراوانی از جلسات مختلف کارشناسی و سازوکارهای حضور نخبگان اصولگرا در بهارستان وجود دارد که این ادعا را مردود می شمارد.

مرعشی در این گفت و گو برخی شکست های روحانی را نیز به گردن این و آن انداخته و می گوید:« بعد از انتخابات مجلس دهم، در یک سفر استانی به کرمان خدمت آقای روحانی بودم. با هواپیما به سمت تهران می‌آمدیم. آقای دکتر روحانی از من پرسید مجلس دهم را چطور می‌بینید؟ گفتم مجلس دهم یک برنده دارد و آن هم شما هستید. گفتند چطور؟ گفتم دو فراکسیون تشکیل می‌شود که اکثریت هر دو، همراه با دولت می‌شوند. برگ برنده در مجلس دست شماست. اما دوستان و نزدیکان آقای دکتر روحانی، این برگ را سوزاندند. کار را به جایی رساندند که آقای دکتر روحانی، بازنده مجلس دهم شد. طوری که ۱۹۰ رای منفی به پاسخ رئیس جمهور به یک سوال داده شد. نتیجه‌اش هم این شد که مجلس یازدهمی شکل گرفت که دیگر نه آقای لاریجانی در آن هست و نه آقای عارف. منظور شخص اینها نیست، جناح آنهاست. نه اصلاح‌طلبان در آن هستند و نه اصولگرایان میانه‌رو.»

به عقیده آقای مرعشی مجلسی که جریان اصولگرایی حاکم بر آن هدف و غایتش حرکت جهادی و انقلابی است و سستی و کاهلی را برنمی تابد تندرو محسوب می شود و افرادی که برای تغییر و اصلاح امور کشور 7 سال کشور را معطل کردند میانه رو تلقی می شوند! نگاهی به عملکرد این دوستانِ به قول آقای مرعشی میانه رو نشان می دهد کشور نیازمند حرکت شتابان در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است تا از این رخوتی که به واسطه کم کاری و مصلحت اندیشی از یک سو و چشم دوختن به دست بیگانان پیش آمده رها شود نه اینکه بعد از 7 سال همچنان درجا بزند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش اشاره می کند:«اگر نگاه به آینده در سیاست ایران، در نزد سیاست گذاران انتخابات، نزد نهادهای تعیین کننده و راهبردی نظام، همان سیاست نگاه به انتخابات مجلس یازدهم باشد، حتما مسیر پر هزینه‌ای برای کشور خواهد داشت.»

چه هزینه ای بالاتر از اینکه کشور حرکتی پرشتاب برای موفقیت و پیشرفت را در دستور کار داشته باشد؟ هزینه ای که آقای مرعشی از آن یاد می کند مابه ازای چیست؟ متاسفانه عملکرد اصلاح طلبان در طول این سال ها به قدری ناامید کننده است که مردم هیچگاه به دنبال نشاط سیاسی حاصل از نگاه ها و رویکردهای آنان را نبوده و ترجیح می دهند بیشتر به فکر کوچک نشدن سفره هایشان باشند تا بلندپروازی های سیاسی.