پیش‌بینی قیمت دلار پس از انتخابات امریکا

پیش بینی ترسناک قیمت دلار در ایران تا انتخابات آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گفته رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی با توجه به نرخ تورم و سقوط ارزش ریال، روند نرخ ارز صعودی خواهد بود. اتفاقات اخیر هم بر آن دامن زده و حالا فقط اتفاق بزرگی مثل کاهش تحریم‌ها در پی انتخابات امریکا می‌تواند بر کاهش نرخ اثر بگذارد.
احمد مجتهد، رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی، با نظر به حوادث هفته جاری از جمله تحریم‌ بانکی چین و روسیه و انفجار در بیروت وضعیت بازار ارز در هفته‌های پیش رو را بررسی می‌کند.
به گفته این کارشناس با توجه به وجود تورم بالای ۳۰ درصد در کشور و سقوط ارزش ریال، کاهش نرخ ارز ممکن نیست مگر با رخ داد بزرگی مثل کاهش تحریم‌های امریکا در پی انتخابات ریاست جمهوری این کشور.

سیگنال‌های هفته‌ جاری

قیمت دلار

اخیرا در پی هشدارهای FATF به کشورهای جهان در رابطه با ادامه رابطه مالی با ایران، دو کشور چین و روسیه رسما مبادلات بانکی خود با ایران را قطع کردند.

از سوی دیگر به تازگی در بیروت نیز انفجاری رخ داد که تاثیر آن بر بازار ارز چندان دور از ذهن نیست.

اما تبعات این رخدادها چطور و چه زمانی به بازار ارز خواهد رسید؟

دلار

مجتهد پاسخ می‌دهد: مسلما این اتفاقات اثر منفی خود را خواهد داشت. چرا که ما با لبنان نه در حجم زیاد اما ارتباطاتی داشتیم که احتمالا متاثر خواهند شد. از طرفی همان زمان که مجلس FATF را تصویب کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو بند از بندهای پنج‌گانه را تصویب نکرد، بدیهی بود که باید منتظر تبعات منفی برای بانک‌ها و اقتصادمان باشیم.

وی ادامه می‌دهد: حتی رئیس کل بانک مرکزی هم این را اعلام کرد. نتیجه هم این شده که هر بانکی در جهان بخواهد با ما کار کند بر اساس قواعد FATF هشدار دریافت خواهد کرد. چرا که رابطه با ایران با ریسک همراه است.

قیمت دلار

او می‌افزاید: بدیهی است که این دو کشور به علت حجم بالای معاملاتشان با سایر کشورها حفظ روابطشان را به رابطه با ایران ترجیح دهند و مراودات اندکشان را با ما قطع کنند. زیان را صادرات و واردات کشور ما در آخر می‌بیند و در نهایت کل اقتصاد کشورمان متضرر می‌شود.

مجتهد ادامه می‌دهد: بدون واردات قطعات و مواد اولیه قاعدتا تولید ما دچار مشکل خواهد شد. از طرفی صادرات هم بدون داشتن درآمد ارزی بی‌فایده است. در نهایت با کمبود ارز مواجه می‌شویم.

به گفته رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی بازار ارز ما مدتی است که از کنترل دولت خارج شده‌است و برخی تصمیمات سیاسی هم ضربه‌های پی‌در‌پی‌ هستند که به این بازار وارد می‌شوند و التهاب بازار را بیشتر می‌کند.

مجتهد می‌گوید: در نهایت نتیجه این شده که بازار ارز دچار نوسانات شدید است و هر چه بانک مرکزی تلاش می‌کند کمتر به نتیجه می‌رسد. چرا که منابع کافی در اختیار ندارد و عده‌ای هم سفته‌بازی می‌کنند و به بحران‌ها دامن می‌زنند. به همین دلیل دائما نرخ ارز ما صعودی است.

او تاکید می‌کند: توجه کنید که نرخ تورم ما بالای ۳۵ درصدی است بنابراین ارزش پولمان نزولی است. یکی از نظریه‌هایی که درباره نرخ برابری ارز ما وجود دارد تساوی قدرت ارزهاست. بنابراین با توجه به تورم ما، ‌نمی‌توان نرخ ارز را در یک نرخ پایین ثابت نگه داشت درحالی که ارزش پول در حال کاهش است.

این کارشناس معتقد است تا زمانی که تورم کنترل نشود پایین آمدن نرخ ارز ممکن نیست. او می‌گوید: احتمالا نرخ ارز پایین نخواهد آمد و فقط این ضربه‌ها آن را تشدید خواهدکرد.

تاثیر انتخابات امریکا

دلار

از نظر مجتهد روند افزایشی برای ارز ادامه خواهد داشت و عوامل کوچک قادر به تاثیر بر آن نیستند. تنها برخی عوامل بسیار مهم مثل رفع تحریم‌های امریکا می‌تواند آن را تغییر دهد که آن هم هر روز در حال تشدید است.

او در این باره می‌گوید: اگر امریکا با تغییر رئیس جمهورش تغییر روش دهد مسلما بر وضع ارز ما اثر خواهد گذاشت. حتی بر توافق‌های ما با کشورهای خاص ممکن است موثر باشد. اما تا زمانی که تغییری حاصل نشود چیزی قادر نیست نرخ ارز ما را تکان دهد.

منبع: تجارت نیوز