عصر ایران/ خبرگزاری فرانسه با تیتر "زورآزمایی در شورای امنیت سازمان ملل" نوشت: "شورای امنیت سازمان ملل متحد در این هفته، میزان جلسه رای گیری درباره طرح پیشنهادی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است".

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 در ادامه، آمده است: دیپلمات ها در سازمان ملل متحد، پیش بینی می کنند شورای امنیت در این هفته، طرح آمریکا برای تمدید تحریم فروش سلاح به ایران را رد کنند و آن را تایید نکنند.

این موضوع می تواند به زورآزمایی بزرگی در شورای امنیت سازمان ملل منجر شود که بر برجام هم تاثیر خواهد گذاشت.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه گذشته گفته بود این کشور طرح پیشنهادی برای تحریم خرید و فروش سلاح با ایران را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

امریکا و چین به شدت با این موضوع مخالف هستند.

 با این حال، دیپلمات هایی در سازمان ملل متحد گفته اند متن فعلی این طرح با مخالفت شدیدی در شورای امنیت روبه رو است. به شکلی که احتمالا این طرح حتی نتواند حداقل 9 رای ضروری برای تایید طرح را کسب کند تا کار به استفاده از رای وتو روسیه و چین نکشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای 15 عضو است که 5 عضو دائم و ثابت (امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه) و 10 عضو غیردائم و انتخابی است. 

هر طرح برای تایید نیازمند حداقل 9 رای مثبت به علاوه خودداری یکی از 5 عضو دائم از رای مخالف (وتو) است.

یک دیپلمات به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که این طرح فراتر از بندهایی است که درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در آن آمده است.

براساس قطعنامه قبلی شورای امنیت و برجام، تحریم تسلیحاتی ایران باید تا 18 اکتبر لغو می شود.

 خبرگزاری فرانسه اضافه کرد کشورهای اروپایی گفته بودند که با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران موافق هستند اما اولویت آنها حفاظت از برجام است.

 براساس متن طرح آمریکا که خبرگزاری فرانسه از آن مطلع شد تحریم تسلیحاتی ایران به مدت نامحدودی تمدید می شود.

دیپلمات های خارجی در سازمان ملل متحد نگران هستند این طرح تهدیدی علیه برجام باشد. تهران گفته است تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران به معنی پایان برجام است.

دیپلمات خارجی دیگری هم به خبرگزاری فرانسه گفت: "باید تمرکز بر حمایت از برجام را ادامه دهیم".

وی افزود: "این تنها راه برای دریافت ضمانت هایی درباره صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران است".

او تاکید کرد هیچ جایگزین مورد اعتمادی برای برجام نیست.

 کارشناسان می گویند بر سر همین موضوع، میان امریکا و هم پیمانانش در شورای امنیت شکاف به وجود آمده است.

ناظران می گویند کشورهای اروپایی ممکن است با تمدید کوتاه مدت تحریم های تسلیحاتی ایران موافقت کنند البته به شرطی که این این موضوع به حمایت از برجام کمک کند.

خبرگزاری فرانسه افزود: پیش بینی می شود کشورهای عضو شورای امنیت طرح جدیدی را در این باره پیشنهاد کنند اما توافق با روسیه و چین، سخت به نظر می رسد.