خبرگزاری فرانسه| قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران رأی نخواهد آورد

ریچارد گاون:متن مسموم قطعنامه ضد ایرانی آمریکا رای نخواهد آورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیپلمات‌های غربی ضمن تأکید بر حفظ برجام، به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در شورای امنیت رأی نخواهد آورد.
​به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه هفته جاری، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به رأی می‌گذارد، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کرده‌اند که مخالفت‌ها با قطعنامه کنونی به اندازه‌ای گسترده است که بعید است واشنگتن حتی بتواند ۹ رأی لازم برای وادار شدن مسکو و پکن به استفاده از حق وتو نیز برسد.
خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش کرد، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته علی‌رغم مخالفت‌های‌ پیاپی روسیه و چین اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هفته آینده، قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برای رأی‌گیری به شورای امنیت خواهد فرستاد.
با این حال؛ یکی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت: «این قطعنامه یک موضع ماکسیمالیستی [افراطی و حداکثری] را در قبال ایران اتخاذ کرده است».

یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا از «مفاد فعلی» ممنوعیت‌هایی که بر فروش تسلیحات متعارف بر ایران قرار داده شده است و ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می شود، فراتر رفته است.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که خبرگزاری فرانسه آن را مشاهده کرده است، خواستار تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران می‌شود.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی نگران هستند که این قطعنامه آمریکا، توافق هسته‌ای ایران را در معرض خطر قرار دهد زیرا ایران بارها تأکید کرده است که حق دفاع از خود را دارد و ادامه ممنوعیت تسلیحاتی به مفهوم پایان برجام است.

یک دیپلمات غربی دیگری نیز در خصوص قطعنامه ضدایرانی آمریکا به خبرگزاری فرانسه تأکید کرد: «تمرکز باید بر حفظ برجام باشد».

وی در ادامه افزود: «این (برجام)، تنها راه تضمین ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. هیچ جایگزین معتبری برای این ابراز از زمان خروج آمریکا تاکنون پیشنهاد نشده است».

از طرف دیگر، «ریچارد گاون» کارشناس سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا درباره ایران را بعنوان یک «متن مسموم» توصیف کرد و گفت: «این (همچون) یک سانحه خودرو است که همه‌ می‌دانند قرار است اتفاق بیافتد».

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.