مشرق : سعید حجاریان، از دستگیرشدگان فتنه 88 و چهره تئوری‌پرداز جناح چپ به تازگی طی یادداشتی با عنوان "خشمگین از امپریالیسم، ترسان از انقلاب" که در سایت مشق نو منتشر شد؛ در اشاره به اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 نوشته است:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"در آن اعتراضات اولاً عنصر سازماندهی غایب و ثانیاً پراکندگی بسیار بود و از آن گذشته سازوکار برخورد بر حسب نقشه امنیتی کشور متفاوت بود، نتیجتاً بخش‌هایی رو به اعتراض آرام رفتند و بخش‌هایی دیگر میل به خشونت کردند."

*این اظهارات آقای حجاریان به مثابه بمب دودزایی ارزیابی می شود که قرار است مانع دید اصولی و رصد تحلیلی جامعه اطلاعاتی کشور و چشمان ناظر جامعه شود.

زیرا اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 دو جزء مرتبط از کل "فتنه اقتصادی" بودند که تماما بصورت راهبری شده و با زمینه‌چینی قبلی رخ دادند. شعارها، خشونت‌ها و مطالبات براندازانه هر دو یکی بود و کسانی قبل از وقوع اغتشاش نیز آدرس خیابان را به معترضین داده بودند.

این اغتشاشات همچنین بصورت کاملا آشکار، فرماندهانی داشتند که اگرچه به دلیل تجربه سال 88 در میانه میدان حضور نداشتند اما همگی با جیب‌خشاب‌های پر! در اتاق‌های کنترل از راه دور نشسته بودند و چه باید کرد را در فرامینی رسانه‌ای به معترضان مشق کرده یا می‌کردند.

و ایضا مقولات یاد شده از آنرو که قابل پیش‌بینی بودند پس ادعای "غیبت سازماندهی" یک حرف ناصحیح است.

 در مجموعه وبلاگ مشرق طی سال‌های گذشته پیرامون مفهومی به نام "فتنه اقتصادی" تحلیل‌هایی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم و از پیش از اغتشاشات دیماه 96 تأکید کردیم که برخی آقایان برنشسته در ستاد "هسته سخت اصلاحات" (در کنار عده‌ای دیگر!) در طراحی و راهبری این فتنه احتمالی خانمانسوز نقش دارند.

گزارش‌هایی که تماما با کلیدواژه فتنه اقتصادی در آرشیو مشرق موجود است و مخاطبان و پژوهشگران محترم می‌توانند فکت‌ها و آنالیزهای مربوط به این پروژه تحلیلی را در آنها مطالعه کنند.

مجمل آنکه سعید حجاریان باید توضیح بدهد چگونه مدعی سازماندهی نبودن اغتشاشات دیماه و آبانماه است در حالیکه او و همراهانش در هسته سخت اصلاحات طی 10 سال گذشته علی‌الدوام از "سیاست خیابانی" گفتند، در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دولت آقای روحانی از لزوم به راه انداختن جمعیت میلیونی علیه نظام حرف زدند، آدرس اشغال مراکز حساس نظام را به مردم دادند، در پرتو سکوت برخی از خواص تا توانستند سیاه‌نمایی کردند و حتی یک نقطه از مثبتات نظام را نگفتند، رفتار شریرانه "تحریم انتخابات" را مرتکب شدند که به مثابه آتش زدن به هیمه اعتراضات مسلحانه به یک نظام نامشروع –به زعم آنها- بود، عبارت پرچم براندازان یعنی "حق براندازی" را مشق کردند و فی‌الجمله هیچ کاری نبود که در زمینه ناراضی‌سازی مردم همراه با دادن آدرس خیابان انجام ندهند.

اینکه حجاریان در نتیجه این رفتارهای مشخص؛ مدعای سازماندهی نبودن آبان 98 و دیماه 96 را دارد؛ بسی جای تعجب و تأمل است.

گفتنیست، تنها خوانش دقیق تیتر انتخاب شده از سوی حجاریان برای نوشتار فوق‌الذکر؛ به وضوح هرچه‌تمامتر نشان می‌دهد که پیش‌لرزه‌های فتنه اقتصادی در دیماه 96 و آبان 98 و ایضاً احتمال وقوع حاقّ این رخداد؛ سازماندهی شده هست یا نیست؟!