قطعنامه آمریکا با حقارت در شورای امنیت شکست خورد

آمریکا به صورت حقارت باری شکست خورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرنگار الجزیره در نیویورک تأیید کرد شکست قطعنامه آمریکا در شورای امنیت تعجب آور نبود، اما جای تعجب است که این تلاش به طور حقارت‌باری شکست خورد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در رأی‌گیری روز گذشته (جمعه) شورای امنیت سازمان ملل در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، واشنگتن تنها توانست موافقت جمهوری دومینک را به دست آورد و حتی موفق به کسب ۹ رأی لازم برای وادار کردن روسیه و چین به استفاده از حق وتو نیز نشد.
بنا بر گزارش شبکه الجزیره، ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا به این قطعنامه آمریکا رأی ممتنع دادند و چین و روسیه نیز به آن رأی منفی دادند.
در آستانه نشست مجازی بسیار کوتاه شورای امنیت برای آشکارسازی نتیجه رأی‌گیری، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، شکست قطعنامه ضدایرانی واشنگتن را اعلام کرد.
وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «شکست شورای امنیت در خصوص اقدام قاطعانه در دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی غیرقابل بخشش است».

پامپئو در ادامه با اتهام‌زنی به ایران گفت که رژیم صهیونیستی و ۶ کشور حاشیه خلیج‌فارس که از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران «می‌دانند که در صورت منقضی‌ شدن این تحریم‌ها، ایران خرابی‌ها و هرج‌مرج‌های بسیار بیشتری در مقایسه با قبل گسترش خواهد داد اما شورای امنیت ترجیح داد که آنها را نادیده بگیرد».

خبرنگار الجزیره از نیویورک نیز تصریح کرد که شکست قطعنامه آمریکا در شورای امنیت تعجب آور نبود، «اما جای تعجب است که این تلاش آمریکا به طور حقارت‌باری شکست خورد».

وی درباره تلاش واشنگتن برای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» ادامه داد: «تمامی طرفین توافق هسته‌ای می‌توانند در صورت اقدام ایران در نقض توافق، بند «مکانیسم ماشه» را فعال کنند اما روسیه و چین می‌گویند که خروج دوسال پیش آمریکا از این توافق،  به مفهوم توقف حق این کشور برای انجام چنین کاری (فعال سازی مکانیسم ماشه) است. به نظر می‌رسد که دیگر اعضا نیز با این نظریه موافق هستند».

این خبرنگار الجزیره در ادامه گزارش خود در خصوص جلسه روز گذشته شورای امنیت درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت، گرچه کشورهای اروپایی در ابتدای روز در خصوص ورود سلاح‌های متعارف به ایران تاحدودی ابراز نارضایتی کردند اما در پایان روز تصریح کردند که مهم‌ترین نگرانی آنها سلاح هسته‌ای است.

«جَریت بلانک» عضو ارشد اندیشکده «کارنگی» در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرد که شکست ایالات متحده در شورای امنیت همچون یک «فاجعه دیپلماتیک» محسوب می شود.

وی در این خصوص توضیح داد: « (شکست آمریکا در شورای امنیت) نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و تیم وی نه تنها در زمینه راهبرد نزدیک شدن به ایران بد عمل می‌کنند بلکه در تاکتیک‌های روزمره دیپلماسی نیز عملکرد بدی دارند. باورنکردنی است که آمریکا نتوانست برای قطعنامه این چنینی بیش از یک رأی به دست آورد».

در آستانه رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل، کرملین روز گذشته در بیانیه‌ای از خواسته «ولادیمیر پوتین» برای برگزاری یک نشست آنلاین با حضور پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان و ایران خبر داد.

پوتین در بیانیه خود پیشنهاد داده بود که در نشست پیشنهادی روسیه، در خصوص پارامترهایی به منظور شکل‌گیری ساز و کاری قابل اطمینان برای تأمین امنیت و تحکیم اعتماد در خلیج‌فارس به توافق برسند و از کشورهای عضو شورای امنیت نیز درخواست کرده بود که با دقت این پیشنهاد را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت این موضوع گفت که در صورت توافق کشورهای نامبرده، ضروری است که وزارت خارجه هفت کشور در زمینه دستورکار، روش‌های سازماندهی و زمان این نشست ویدئویی رایزنی‌هایی را صورت دهند.

ترامپ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال شرکت در نشست مجازی روسیه گفت:‌« چیزهایی شنیده‌ام اما هنوز چیزی در اینباره به من نگفته‌اند».

وزارت خارجه روسیه نیز با به تمسخر گرفتن این نوع پاسخ ترامپ در صفحه توییتر رسمی خود خطاب به ترامپ اعلام کرد: شنیده‌ایم که در جریان پیشنهاد روسیه قرار نگرفته‌اید.به طور خلاصه: ما پیشنهاد تضمین امنیت در #خلیج‌فارس را مطرح می‌کنیم. آرامش خود را حفظ و ما را دنبال کنید تا هنگامی که پامپئو مشغول است، در جریان قرار بگیرید».

طبق گزارش شبکه الجزیره، دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، تأیید کرد که در جریان پیشنهاد پوتین قرار گرفته و «اصل دسترسی‌پذیری» این پیشنهاد را مورد تأیید قرار داد و اعلام کرد: «ما در گذشته نیز ابتکارعمل‌های مشابهی را به کار گرفتیم».