مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: تصمیم ایران برای ماندن در برجام درست بود و اگر ایران عضو برجام نبود آمریکا موفق به جلب نظر اعضای شورای امنیت می شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به رد پیش‌نویش قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت گفت: قبلا پیش‌بینی می‌شد چنین اتفاقی بیفتد و ترامپ نتواند نظر اعضاء شورای امنیت را جلب کند، علت بنیادین این مساله این بود که با قطعنامه 2231 کاملا ناسازگار بود و نحوه این پیش‌نویس هم یک‌جانبه و با زیر پاگذاشتن دیدگاه‌های متحدان انجام شده بود.

وی خاطر نشان کرد : همچنین کشورهای مختلف جهان و اعضاء شورای امنیت متوجه شدند که این خطر و تهدید برای تداوم یک جانبه‌گرایی آمریکا است و تمدید تحریم تسلیحاتی به سلسله‌ای از رویدادهایی که امنیتی هستند منجر می‌شود و شالوده باقی مانده از نظم جهانی را از بین می‌برد.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود : تصمیم درست جمهوری اسلامی ایران برای ماندن در برجام به رغم همه فشارهای روانی چه از داخل و چه از خارج توسط آمریکا، به نتیجه رسید و اگر ایران عضو برجام نبود آمریکا موفق به جلب نظر اعضاء می شد و می توانست این خواسته خود را پیش ببرد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: بنابراین مسیری که ایران در پیش گرفته بود از طریق به انزوا کشاندن آمریکا منجر شد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا منتفی شود و همین مساله اهمیت به‌سزایی دارد.

حسینی تاکید کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که فقط ٢ رای مثبت این قطعنامه داشت که یک رای خود آمریکابود و مساله تامل برانگیز این بود که اکثریت اعضاء شورای امنیت رای ممتنع دادند و باید این تذکر را داد که هیچ کشوری به لحاظ اخلاقی این حق را ندارد که در انتخاب بین قانون‌مندی از سوی سازمان ملل و بی قانونی و قانون جنگل موضع بی‌طرفی بگیرد.

وی در پایان ابراز کرد : در نتیجه توجه به این نکته آن‌جایی اهمیت دارد که سایر کشورها بدانند در دو راهی با موضع بی طرفی به انفعال کمک می‌کنند و نتیجه معکوس می‌گیرند.