ما امروزه شاهد تعداد زیادی موتور برقی در خیابانها هستیم و همین رواج بیشتر موجب شده که مردم راجع به موتور برقی سوالات بیشتری داشته باشند. پس از سوالات مربوط به تفاوت موتور برقی با موتور سیکلت بنزینی، بیشترین سوال ها مربوط به خود موتور برقی، طرز راندن آن و شرایط مورد نیاز برای داشتن موتور برقی هستند.

موتور برقی بدون گواهینامه؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وسایل نقلیه برقی در واقع نسلی جدید از وسایل حمل و نقل هستند که موتور برقی یکی از این وسایل نوظهوراست. در ابتدای ورود موتور برقی به بازار، این محصول خریداران زیادی نداشت؛ ولی با گذر زمان و آگاهی مردم راجع به مزایای موتور برقی، فروش آن به شدت افزایش یافت. ما امروزه شاهد تعداد زیادی موتور برقی در خیابانها هستیم و همین رواج بیشتر موجب شده که مردم راجع به موتور برقی سوالات بیشتری داشته باشند. پس از سوالات مربوط به تفاوت موتور برقی با موتور سیکلت بنزینی، بیشترین سوال ها مربوط به خود موتور برقی، طرز راندن آن و شرایط مورد نیاز برای داشتن موتور برقی هستند. یکی از سوالات متداول درباره شرایط داشتن موتور برقی، مربوط به مدارک مورد نیاز آن است. این سوال زیاد مطرح می شود که آیا موتور برقی را بدون داشتن گواهینامه می شود راند؟ در ادامه، پس از آشنایی با موتور برقی به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

شناخت بیشتر موتور برقی

موتورسیکلت برقی همانطور که از نامش پیداست، نوعی موتور است و با انرژی الکتریکی که به آن برق نیز گفته می شود کار می کند. اگر چه این نوع موتور به عنوان یک وسیله نقلیه جدید به شمار می رود، ولی واضح است که به موتور سیکلت بنزینی که نوعی وسیله نقلیه قدیمی است، شباهت های زیادی دارد. ولی تفاوت های میان این دو نیز زیاد هستند که به دو تا از مهم ترین این تفاوت ها می پردازیم:

تفاوت در نوع سوخت

همه ما می دانیم که در بیشتر وسایل نقلیه از سوخت های فسیلی به عنوان سوخت اصلی استفاده می شود و بنزین و گازوئیل بیشترین رواج را در این زمینه دارند. ولی همانطور که قبل تر اشاره کردیم، در موتور برقی از انرژی الکتریکی به عنوان منبع تولید نیروی محرکه استفاده می شود و در واقع انرژی الکتریکی منجر به حرکت موتور برقی می شود.

 

باتری به جای مخزن

در موتور سیکلت بنزینی در واقع مخزن قسمتی برای ذخیره سوخت در موتور است. اما در موتور برقی، باتری قابل شارژ جای مخزن را گرفته و انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کند. باتری در موتور برقی، انواع متفاوتی دارد و انواع مختلف باتری از لحاظ جنس، حجم، وزن و گنجایش با هم متفاوت هستند. با معیار قرار دادن این ویژگی ها، باتری لیتیومی بهترین نوع باتری است و به همین دلیل، باتری ها در موتورهای برقی غالبا لیتی می هستند. البته ناگفته نماند که هر نوع باتری در موتور برقی باید پس از مدتی تعویض شود.

دلیل شهرت موتور برقی

اگر بخواهیم به طور کلی یک دلیل برای پرطرفدار بودن موتور برقی بگوییم، می شود مزایای موتور برقی را به عنوان دلیل اصلی عنوان کرد. از این مزایا می شود به این موارد اشاره کرد:

نوع سوخت

یکی از برترین مزایای موتور برقی مربوط به نوع سوخت آن است. با استفاده از انرژی الکتریکی به عنوان منبع تولید نیروی محرکه در موتور برقی، کمک بسیار بزرگی به محیط زیست کرده ایم. زیرا با جایگزین شدن سوخت فسیلی و انرژی الکتریکی، دیگر شاهد خروج دود حاوی مواد سمی از اگزوز موتور برقی نیستیم.

 

نحوه سوخت گیری

رانندگان موتور سیکلت بنزینی می دانند که چقدر وقت صرف انتظار در صف های پمپ بنزین جهت تامین سوخت موتور می شود. با داشتن موتور برقی، دیگر وقت خود را در پمپ بنزین هدر نمی دهید. صاحبان موتور برقی می توانند در مواقعی که نیازی به موتور خود ندارند، آن را به پریز برق متصل کنند تا شارژ شود.

آلودگی صوتی کمتر

بیشتر ما حداقل یک بار از گوشخراش بودن صدای موتور سیکلت بنزینی شاکی شده ایم. این مشکل در موتور برقی حل شده و به اندازه ای صدای این نوع موتور کم است که گاهی سیستم تولید صدای مصنوعی روی برخی از آنها نصب می شود!

البته این مزایا بسیار بیش از این هستند؛ ولی ما سه مزیت که بیش از بقیه مورد توجه بودند را عنوان کردیم.

994

گروه توسن سپهر آسمان کویر (هونیاموتور) با پشتوانه دانش و تجربه طولانی در تولید موتورسیکلت در ایران با تیمی جدید، جوان و با دانش در حوزه موتورسیکلت های برقی بصورت کاملاً تخصصی ورود کرده و در حال حاضر در کشور سرآمد می باشد.

هونیا موتور تولید کننده تخصصی انواع موتوربرقی در ایران است و با توجه به قرار گرفتن در مرکز ایران، یزد باستانی، امکان ارسال انواع موتور برقی به سراسر ایران را دارد.  دو موتور برقی هونیا شهرت و محبوبیت خاصی در بین طرفداران این نوع وسیله نقلیه در ایران دارند: موتور برقی هونیا TS2000 که 2000 وات می باشد و موتور برقی هونیا A1200 که 1200 وات می باشد. جهت مشاهده جزئیات بیشتر می توانید به وبسایت هونیاموتور مراجعه نمایید.

با موتورسیکلت  برقی هونیا؛ قدرت، شتاب و لذت رانندگی پاک را همزمان تجربه کنید....

قوانین مربوط به موتور برقی

با توجه به شباهت زیاد موتور برقی به موتور سیکلت بنزینی، در بیشتر کشورها موتور برقی نیز پیرو قوانین مربوط به موتور سیکلت بنزینی است. هرچند این دلیل با توجه به وجود تفاوت های زیاد میان این دو وسیله نقلیه کمی غیرمنطقی به نظر می رسد، ولی با توجه به نوظهور بودن موتور برقی می توانیم کمی آن را توجیه کنیم؛ چرا که موتور برقی در ابتدای ورود خود به بازار، تفاوت زیادی در نوع عملکردش با موتور سیکلت بنزینی نداشت. حالا با به روز شدن موتور برقی و افزایش امکانات آن، مورد انتظار است که دولت ها به فکر وضع قوانین مخصوص به موتور برقی باشند. در غیر این صورت، با توجه به روند سریع پیشرفت موتور برقی، قابل پیش بینی است که قوانین غالب بر موتور سیکلت برقی نمی توانند برای انواع پیشرفته تر موتور برقی در آینده ای نزدیک پاسخگو باشند.

44

اصل مطلب!

پس از شناخت بیشتر موتور برقی، حالا می توانیم بیشتر به مسائل جزئی تر مثل گواهینامه برای موتور برقی بپردازیم. همانطور که دیدید، با وجود تفاوت های بین موتور برقی با موتور سیکلت بنزینی، هنوز هم موتور برقی نوعی موتور محسوب می شود. موتور هم در واقع نوعی وسیله نقلیه است و بر خلاف تصورات بیشتر مردم درباره کم سرعت بودن موتور برقی، باید عنوان کنیم که اتفاقا موتور برقی سرعت بسیار زیادی دارد! اما تقریبا همه موتورهای برقی حالتی دارند که با فعال کردن آن حالت، می شود به اوج سرعت رسید که البته بیشتر رانندگان موتور برقی ترجیح می دهند که این حالت را در حین رانندگی داخل شهر فعال نکنند.

از سرعت موتور برقی که بگذریم، از سختی کنترل کردن آن و قوانین مربوط به راندن آن نمی توانیم بگذریم. رانندگان بیشتر وسایل نقلیه به همین دلایل نیازمند به داشتن گواهینامه هستند. اصلا گرفتن گواهینامه به این دلیل ضرورت دارد که راننده با وسیله نقلیه خود و نحوه راندن آن طبق قوانین آشنا شود تا از خسارات قابل پیش بینی کاسته شود.

با وجود همه اینها نمی شود انتظار داشت که موتور برقی بدون گواهینامه مجاز باشد!

انواع گواهینامه های مورد نیاز

نه! منظور از انواع گواهینامه های مورد نیاز این نیست که شما برای راندن یک نوع موتور برقی نیازمند به داشتن چند نوع گواهینامه هستید؛ بلکه به این معناست که شما برای راندن هر نوع موتور برقی باید گواهینامه مطابق با همان نوع موتور برقی را داشته باشید. البته در دسته بندی های کلی موتور برقی، می شود به طور مجموع سه نوع گواهینامه برای موتور برقی در نظر گرفت که این سه نوع گواهینامه همان گواهینامه هایی هستند که شما برای راندن موتور سیکلت بنزینی دریافت می کنید. این سه نوع گواهینامه عبارتند از:

گواهینامه Class M1

این گواهینامه به شما این اجازه را می دهد که هر نوع موتور اعم از انواع موتور برقی با هر ویژگی و سرعتی را برانید.

گواهینامه Class M2

این گواهینامه شما را در انتخاب انواع موتور برقی محدودتر می کند. چرا که شما با داشتن این نوع گواهینامه تنها می توانید موتور برقی هایی با سرعتی محدود و کمتر از 48 کیلومتر بر ساعت و موتورهای پدالی را برانید.

گواهینامه C

این نوع گواهینامه محدودترین نوع گواهینامه بین گواهینامه های مربوط به انواع موتور است. فقط راندن موتورهای دارای اتاقک و همچنین موتورهای دارای سه چرخ با داشتن گواهینامه C مجاز است.

موتور برقی های بدون نیاز به گواهینامه

اگر به دنبال موتوری برقی هستید که برای راندن آن نیازی به داشتن گواهینامه نداشته باشید، باید بگویم که جست و جوی شما بی نتیجه خواهد بود! چون اجازه راندن هیچ نوع موتور برقی بدون داشتن گواهینامه متناسب با آن را ندارید. شما باید حتما در دوره های آموزش موتورسواری شرکت کنید و پس از دادن انواع تست ها، اعم از تست بینایی و کتبی، گواهینامه مورد نیاز با توجه به نوع موتور برقی خود را دریافت کنید تا بتوانید با خیال راحت از رانندگی با آن لذت ببرید. شاید با خود بگویید که بدون آموزش دیدن هم می توانم موتور برقی را برانم و آن را کنترل کنم؛ ولی توجه داشته باشید که شما به عنوان یک شهروند، علاوه بر تسلط بر وسیله نقلیه خود باید با قوانین و مقررات مربوط به آن نیز آشنا باشید.

گواهینامه مخصوص موتور برقی

از همین ابتدا بگوییم که در حال حاضر گواهینامه ای مخصوص موتور برقی وجود ندارد؛ ولی با پیشرفت موتور برقی و افزایش تنوع آن، انتظار می رود که گواهینامه مخصوص به موتور برقی ایجاد شود و موتور برقی را وسیله ای جدا از موتور سیکلت بنزینی بدانند. چرا که با پیشرفت بیشتر موتور برقی، تفاوت های آن با موتور سیکلت بنزینی هم بیشتر شده و همین تفاوت ها موجب می شوند که گواهینامه موتور بنزینی برای موتورهای برقی جدیدتر و پیشرفته تر جوابگو نباشد. رانندگان موتور برقی نیازمند به شرکت در دوره های شناخت موتور برقی هستند و با وجود امکانات جدیدتر در موتورهای برقی، نمی شود از راننده انتظار داشت تا با تجربه و آزمون و خطا با موتور برقی خود آشنا شده و به آن مسلط شوند.

جریمه رانندگان فاقد گواهینامه

از آنجایی که داشتن گواهینامه حین راندن موتور برقی به نوعی قانون اجباری است و جهت حفظ امنیت و نظم است، پس جریمه شدن رانندگان موتور برقی که گواهینامه ندارند امری معقول است. همانطور که پیش تر ذکر شد، بیشتر قوانین موتور بنزینی بر موتور برقی هم حاکم هستند. پس جریمه مربوط به رانندگی بدون گواهینامه برای رانندگان موتور برقی هم در بیشتر کشورها بر اساس همان قوانین مربوط به موتور سیکلت بنزینی است. بنابراین جریمه این تخلف با موتور برقی هم می تواند از مبلغی کم شروع شده و حتی تا توقیف موتور برقی و زندان هم ادامه داشته باشد! پس بهتر است پیش از این که هزینه ای هنگفت صرف پرداخت جریمه به علت نداشتن گواهینامه کنید، هزینه ای معقول را جهت دریافت گواهینامه کنید و بدون استرس از موتورسواری با موتور برقی خود لذت ببرید.

نتیجه می گیریم که...

موتور برقی با وجود برقی بودنش، هنوز هم یک موتور است و نوعی وسیله نقلیه محسوب می شود. از آنجایی که تقریبا رانندگان همه وسایل نقلیه نیازمند به داشتن گواهینامه هستند، نمی شود انتظار داشت که رانندگان موتور برقی بتوانند بدون داشتن گواهینامه در سطح شهر و یا هر منطقه دیگری تردد کنند. پس به جای جست و جو برای موتور برقی بدون گواهینامه، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه دریافت  گواهینامه باشید!

اگر به موتورهای برقی علاقه دارید و قصد خرید یکی از این وسایل نقلیه شیک را دارید، جهت استعلام قیمت و خرید انواع موتور برقی هونیا موتور از طریق راه های تماس ذکر شده در وبسایت هونیاموتور، تماس بگیرید. هم اکنون هونیاموتور تولید کننده دو نوع موتور برقی هونیا TS2000  و هونیا 1200A می باشد. سایر برندهای موتورهای برقی در انواع توان ها و رنگ های متنوع نیز موجود می باشد.