آرمان ملی: پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کرده است که شورای امنیت سازمان ملل با شرکت ایران و آلمان نشست برگزار کند. پوتین در قسمتی از بیانیه رسمی خود گفته است خلیج‌فارس نباید جایی برای «شانتاژ و دیکته‌کردن» باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 در بیانیه رئیس‌جمهوری روسیه که عصر روز جمعه 24 اردیبهشت (14 اوت) در وبسایت رسمی او منتشر شده پیشنهاد شده است که در آینده‌ای نزدیک یک نشست آنلاینی میان سران کشورهای شورای امنیت سازمان ملل با شرکت ایران و آلمان برای بحث در مورد «مساله ایران و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع» برگزار شود. پوتین گفته است که هدف او جلوگیری از تقابل و بدتر شدن اوضاع در شورای امنیت سازمان ملل است. پوتین این بیانیه را پیش‌ از اعلام نتایج تصمیم‌گیری اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صادر کرده است. پوتین در قسمتی از بیانیه خود ضمن اشاره به تنش کشیده شدن بحث‌ها پیرامون مساله ایران در شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است که اوضاع وخیم‌تر می‌شود و اتهامات بی‌اساس علیه ایران زده می‌شود. او بدون اشاره به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفته است: «پیش‌نویس‌های قطعنامه‌ها با هدف از بین بردن تصمیمات پیشین شورای امنیت» انجام می‌شود. رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرده که روسیه به برجام پایبند است اما علاقه‌مند است با همه طرفین برای آرام کردن اوضاع تعامل کند. پوتین در ادامه بیانیه خود نوشته است که خلیج فارس «نباید جایی برای باج‌خواهی و دیکته‌کردن» باشد و رویکردهای یکجانبه برای یافتن راه‌حل مشکلات کمکی نخواهد کرد.

تغییر رویکرد پس از شکست مفتضحانه

نکته قابل تامل آنجاست که آمریکا شکست سختی را در روز جمعه 24 مرداد در شورای امنیت سازمان ملل پذیرا شد و جز یک کشور کوچک هیچ کشور دیگری با آمریکا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط سازمان ملل همراه نشد. آمریکا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده بود که براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است. با شکست آمریکا بنا بر توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در 27 مهر (18 اکتبر) خاتمه می‌یابند. نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفته است که در صورت عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از «مکانیسم ماشه» استفاده خواهد شد. مقامات آمریکایی بر این باور هستند که ایالات‌متحده گرچه اردیبهشت 1397 از برجام خارج شده اما هنوز از «مشارکت‌کنندگان» در آن محسوب می‌شود و به این اعتبار می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند. در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه تمامی تحریم‌های وضع‌شده سازمان ملل متحد علیه ایران دوباره اجرا خواهند شد. چین، روسیه و ایران اما می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و امکان استفاده از این مکانیسم را ندارد.

اعلام پاسخ قطعی آمریکا

ترامپ که کشورش شکست مفتضحانه‌ای در شورای امنیت را در پرونده ثبت کرده بود، گفت که بعید است که از ایده پیشنهادشده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه برای برگزاری اجلاس وبیناری در مورد وضعیت منطقه خلیج فارس حمایت کند یا در آن شرکت کند و در این خصوص تا پایان انتخابات در آمریکا صبر می‌کند. اما 27 مرداد وزارت خارجه روسیه اعلام کرد «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی درباره پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، برای برگزاری نشستی ویدئویی در سازمان ملل درباره ایران گفت‌وگو کرده‌اند. ریابکوف گفت: «شرایط ایجاب می‌کند که این نشست به تعویق انداخته نشود. پیشنهاد روسیه درمورد برگزاری این نشست حتی پس از اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان معتبر است و وضعیت ایجاب می‌کند که نشست را به تعویق نیندازند.» دیروز مشاور امنیت ملی کاخ سفید دلیل این کشور را برای عدم پذیرش دعوت رئیس‌جمهور روسیه به مشارکت در نشستی با حضور ایران را توضیح داد. رابرت اوبراین درباره پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای برگزاری نشستی با حضور اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (P5) همچنین ایران و آلمان گفت: ما تا پیش از انتخابات نشستی با پوتین نخواهیم داشت. چیزی که پوتین پیشنهاد کرده است برگزاری نشستی با حضور P5 و آلمان برای تلاش در جهت زورگویی به آمریکا است. روبراین در پاسخ به این سوال که بنابراین آمریکا کاری با این نشست ندارد، گفت: نه، ما آن را رد کرده‌ایم و موضوع فقط روسیه نیست. چیزی که روس‌ها پیشنهاد می‌کنند نشستی با حضور روسیه، آلمان، ایران و دیگر اعضای P5 برای زورگویی به آمریکا در جهت بازگشت به توافق وحشتناک برجام (توافق‌ هسته‌ای) است. بر اساس این گزارش، اظهارات اوبراین در پی این مطرح می‌شود که پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته بود احتمال دارد پیش از انتخابات آمریکا در نشست شرکت نکند.