زمان‌بندی جلسه معاملاتی صنایع در بورس تهران در راستای بهبود کارکرد سامانه معاملاتی از فردا (دوشنبه) به صورت موقت تغییر می‌کند.

اتفاقی جدید از فردا در بورس/ پیش بینی جدید بازار سهام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سازمان بورس برای بهبود وضعیت معاملات بازار بورس، اقداماتی را در دستور کار قرار داد اما با توجه به ورود سهامداران تازه وارد و حجم گسترده نقدینگی‌های جدید به این بازار تدابیر اعمال شده از سوی این سازمان، جوابگوی این حجم از ورود نقدینگی نبوده و باز هم شاهد وجود معضلاتی در معاملات این بازار بودیم.

در این راستا، از چند وقت گذشته به منظور بهبود وضع موجود، معاملات برخی از سهام حاضر در بازار به زمان بعد از ساعت معاملات موکول شد تا شاید این اقدام بتواند مرهمی برای کاهش سنگینی هسته معاملات در زمان اصلی بازار باشد.

با توجه به چنین وضعیتی در بازار و اعتراض سهامداران به روند معاملات، از هفته گذشته تصمیماتی به منظور بهبود روند معاملات این بازار اتخاذ و طبق اطلاعیه‌ای از انتقال معاملات شرکت‌های بزرگ بورسی به تایم عصر خبر دادند که به گفته اکثر کارشناسان این اقدام می‌تواند باعث سبک شدن حجم معاملات هسته معاملات و کاهش مشکلات ایجاد شده که اخیرا با حاشیه‌های بسیاری در این بازار همراه بوده، شود.

براساس این اطلاعیه زمانبندی جلسه معاملاتی بورس تهران از فردا دوشنبه (۲۷ مرداد ماه) در راستای بهبود کارکرد سامانه معاملاتی، زمانبندی جسات معاملاتی صنایع در بورس تهران به صورت موقت تغییر می‌کند.

بر این اساس، در جلسه معاملاتی اول زمان پیش‌گشایش از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه تا هشت و ۴۵ دقیقه و زمان انجام معاملات از ساعت هشت و ۴۵ دقیقه تا ۱۱ و ۴۵ دقیقه است.

در این جلسه معاملاتی کلیه صنایع، به غیر از صنعت فلزات اساسی، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله هستند.

در جلسه معاملاتی دوم، زمان پیش‌گشایش از ساعت ۱۲ تا ۱۲ و ۱۵ دقیقه و زمان انجام معاملات از ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه تا ۱۵ و ۱۵ دقیقه است.

گفتنی است در جلسه معاملاتی دوم صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله است.

لازم به ذکر است، کلیه صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق بهادار با درآمد ثابت و نیز معالات همه نمادهای آتی سبد سهام در جلسه دوم معاملاتی قابل معامله خواهند بود.

بورس

بورس بازان بخوانند / پیش بینی جدید بازار سهام

 به اعتقاد کارشناسان، بازار سرمایه مانند سکه دو رو دارد روی رشد و بازده و طرف اصلاح و استراحت و زیان و سهامداران باید هر اندازه که سود را می‌پذیرند روی دیگر یعنی زیان را نیز پذیرا باشند.

باوری که این کارشناسان دارند این است که اصلاح قیمت‌ها نیاز بازار سهام است و قرارنیست همواره شاهد افزایش قیمت سهام در بورس باشیم. به باور آنان اگر اصلاح قیمت‌ها آغاز نمی‌شد پیشروی بازار به سمت حبابی شدن قطعی بود. برخی تحلیلگران، ثبات نداشتن در تصمیم‌گیری‌های دولتمردان را باعث آشفتگی این روزهای بورس می‌دانند و ادامه این وضعیت را زنگ خطری جدی برای بازار می‌دانند. ترس سرمایه‌گذاران از ادامه روند اصلاح قیمت‌ها و خروج آنها از بورس و حضور در بازارهای رقیب بزرگ‌ترین دغدغه کارشناسان بعد از اتفاقات چند روز اخیر است.

بازار ترسیده بود

«با توجه به وضعیتی که شاخص در آن قرار دارد احتمال منفی شدن بیشتر بازار وجود دارد از این‌رو برخی سهامداران برای جلوگیری از ضررو زیان احتمالی ممکن است بازار سرمایه را ترک کنند.» این موضوع را عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه می‌گوید و معتقد است: اتفاقات هفته گذشته، ناهماهنگی میان دو وزارتخانه نفت و اقتصاد وشک و شبهه‌هایی که در مورد عرضه یا توقف عرضه دارادوم به وجود آمد بسیاری از سهامداران را برای ماندن یا نماندن در بازار سرمایه دچار تردید کرد.

او ‌می‌گوید: اظهارات ضد ونقیض دولت در بازار سرمایه، منابع مالی مردم را با خطر مواجه می‌کند و سهامدار را دچار این ترس می‌کند که نکند این سیاست‌ها، بدون برنامه از آب درآید. بنابراین تمام تدابیری که دولتمردان در مورد بازار سرمایه در نظر می‌گیرند باید با توجه به منافع سهامداران اتخاذ شود.این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه اگر نتوانیم بازار را به سمت سیاست‌های شفاف هدایت کنیم با افت‌های پی در پی مواجه می‌شود، تاکید می‌کند: شاخص در حال ریزش است زیرا شاخص از نظر تکنیکالی به زیر دومیلیون واحد سقوط کرده و احتمال اینکه ریزش بیشتری را تجربه کند وجود دارد و ازآنجا که سهامداران برای پوشش منابع تورمی، نقدینگی شان را وارد بورس کرده‌اند، منابع خود را از بازار خارج می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید: بانک به مرکزی دنبال این است که بازار ارز را به گونه‌ای مدیریت کند که افزایش قیمت دلار معیشت مردم را به چالش نکشد. نرخ ارز آثار تورمی زیادی درجامعه برجا می‌گذارد و تنها بازاری که می‌توانیم از آن به‌عنوان سپر تورمی بازار سرمایه یاد کنیم بازار ارز است که نیاز به مدیریت بهینه‌ای دارد. اگر نرخ ارز روند کاهشی داشته باشد بر بازار سرمایه تاثیرتعیین‌کننده‌ای دارد که می‌تواند سرمایه گذار را به سمت این بازار هدایت کند.

عظیم ثابت ضمن اشاره به این نکته که اگر بازارهای رقیب جذابیت بیشتری پیدا کند نقدینگی از بورس خارج می‌شود، تاکید می‌کند: در حال حاضر مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بازارسهام را دچار مشکل کند، نبود ثبات در تصمیم‌های اقتصادی دولتمردان است. باید ببینیم دولت چه برنامه‌ای برای بازار سرمایه دارد و این برنامه‌ها چقدر قابل اتکا است. اینکه دولت برنامه منسجمی برای پیش فروش نفت یا تامین مالی در بازار سرمایه دارد یا ندارد، موضوع مهمی است که بار روانی تاثیرگذاری بر روند کلی بورس دارد. او در ادامه به آغاز اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام اشاره می‌کند و می‌گوید: پایه قیمت سهام برخی شرکت‌ها رشد بی رویه و دور از منطقی را تجربه کرده به همین دلیل بسیاری از سهامداران بعد از ریزش شاخص دچار تردید شده‌اند این در حالی است که قرارنیست شاخص به‌طور مداوم رشد داشته باشد و به‌صورت غیرواقعی بالا برود. بنابراین و با توجه به اینکه رشد قیمت‌های کاذبی را در بازار تجربه کردیم اصلاح قیمت در این مقطع اتفاق بدی نیست.

به گفته عظیم ثابت شرکت‌هایی که از طرف دولت و در قالب صندوق‌های ETF عرضه شدند قیمت سهام را غیر منطقی افزایش دادند. وقتی شرکت‌های پتروشیمی رشد ۵۶ برابری داشتند الان هم باید اصلاح شدید قیمت را تجربه کنند.

او اعلام می‌کند: پیش بینی ما این است که تا چند روز آینده بیشتر سهم‌ها بریزند.به نظر می‌رسد از این به بعد میان سهام شرکت‌های ارزنده و بنیادی و شرکت‌هایی که قیمت سهام آن به‌صورت غیرواقعی بالا رفته تفکیک ایجاد شود. متاسفانه سهامداران جدید از نظر بلوغ سرمایه‌گذاری به مرحله‌ای نرسیدند که بتوانند ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس را تشخیص دهند از این‌رو بعد از اتفاقات اخیر بازار و ریزش شاخص،سهامداران دچارترس شدیدی شدند که ممکن است به خروج نقدینگی از بازارسرمایه منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ترس سرمایه‌گذاران از نوسان شاخص یادآورمی شود: سرمایه جایی می‌رود که امنیت بیشتری وجود دارد. البته همچنان بازاری مطمئن تر از بازار سرمایه وجود ندارد اما اگر افراد را بر اساس ریسک پذیری آنها تقسیم بندی کنیم بهتراست افراد تازه وارد درصندوق‌های ثابت یا سپرده گذاری اوراق مشارکت و سهام خاصی  سرمایه‌گذاری کنند زیرا ریسک کمتری دارد و سرمایه شان را از دست نمی‌دهند.

بورس - مثلث

شاخص تابع سیاست‌های انقباضی دولت

پس از آنکه بورس تهران در سال جاری رشد عجیب ۳۰۰درصدی را به نمایش گذاشت از هفته گذشته نوسان شاخص، واقعیت دیگری از بازار سرمایه را به رخ کشید.

حسام حسینی تحلیلگر بازار سرمایه، در این باره می‌گوید: سهامداران به جایی رسیدند که دنبال سودهای غیر منطقی هستند. اگرچه از ابتدای سال برخی شرکت‌ها به دلیل شرایط استثنایی بورس سودهای دور از ذهنی به سهامدارانشان دادند اما از این واقعیت نباید بگذریم که آنچه در بازار سرمایه اتفاق افتاد با واقعیت بازارهمخوانی ندارد.

او تاکید می‌کند: ازماه‌های قبل کارشناسان بازار سرمایه در مورد روند رو به رشد شاخص هشدار می‌دادند به همین دلیل چنین نوسانی در بورس قابل پیش بینی بود. اگرچه از این نکته نباید بگذریم که برخی تصمیمات مقامات مسوول در این حوزه بیشترین تاثیررا بر شاخص و توقف روند صعودی آن داشت.

حسام حسینی با بیان اینکه هرگونه تغییری در سیاست‌های اقتصادی دولت تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه می‌گذارد، اعلام می‌کند: تغییر نرخ سود بانکی،عرضه اوراق از سوی دولت که حتی می‌تواند درقالب صندوق‌های ETF باشد نیزبر رفتار بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد و به همان نسبت می‌تواند نقدینگی را از بازار وارد یا خارج کند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، با اینکه دولتمردان بارها به‌صورت کلامی از بورس حمایت کردند اما برخی سیاست‌های ضد و نقیض اقتصادی، به ترس سرمایه گذاران و درنهایت خروج آنها از بورس منجر می‌شود. او با تاکید بر اینکه اگر روند اصلاح قیمت‌ها ادامه داشته باشد سهامداران به سمت درهای خروج رغبت پیدا می‌کنند، اعلام می‌کند: واقعیت این است که اصلاح قیمت‌ها شروع شده و این روند به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت اگرچه از این به بعد رفتار شاخص، تابع سیاست‌های انقباضی دولت خواهد بود. حسام حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا درچنین وضعیتی باید سهامداران را به سهامداری تشویق کرد، تاکید می‌کند: به‌صورت دستوری نمی‌توان به سهامداران گفت در بازار سرمایه بمانند یا بروند اما نکته مهم این است که بازار راه خودش را می‌رود و نمی‌توان برای سهامداران تعیین تکلیف کرد.

بورس

تاثیر شایعات بر بازار

بازار سهام با نوسان جدیدی دست به گریبان است در همین رابطه احمد مهجوری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: دلیل افت شدید شاخص در چند روز گذشته بی اعتمادی مردم به بازار و دولت و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی بود که شاخص را  نزولی کرد. او بیان می‌کند: مثبت شدن شاخص در روز دوشنبه تعجب برانگیز نیست. تا زمانی که سازوکار و قیمت داراسوم مشخص نشود،بازی نوسانات در بازار سهام ادامه دارد. صندوق داراسوم قرار است ۵ شهریور سال جاری عرضه شود. تا زمان عرضه این صندوق و تعیین قیمت آن باید دید که آیا دولت  به وعده‌اش عمل می‌کند یا نمی‌کند.

او عنوان می‌کند: رشد بازار سهام از ابتدای سال و ورود غیرمترقبه مردم به این بازار نقدینگی غیر قابل تصوری وارد بازار سرمایه کرده این در حالی است که خبرهای ضد و نقیض در سیاست‌های دولت و نوسانات بازارهای موازی به میزان زیادی بر سرنوشت بورس تاثیرگذار است. مرتضی احمدی، کارشناس بازار سرمایه نیز در ادامه با اشاره به نوسانات شاخص اظهار می‌کند: تایید تجدید ارزیابی نماد شبنا و تعویق فروش اوراق سلف نفتی و شایعه بودن افزایش نرخ بهره بانکی تا ۲۲درصد باعث شد تا اعتماد از دست رفته سهامداران تا حدودی باز گردد.

او با بیان اینکه ریزش بازار مانند دومینویی عمل می‌کند که منجر به نابودی سرمایه بسیاری از افراد می‌شود،  خاطرنشان می‌کند: بازار توان خروج ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک روز را ندارد. در صورتی که دولت در بورس و اقتصاد دخالت نکند اقتصاد و بورس روال عادی خود را طی خواهد کرد و براساس مکانیزم عرضه وتقاضا به روند خود ادامه می‌دهد.بازارسهام درکشورهای دیگر بر اساس سیستمی مشخص اداره می‌شود، اما متاسفانه بازارسرمایه در کشورما کاملا متفاوت است وبراساس آزمون و خطا اداره می‌شود.