یک عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه اقدامات آمریکا در مورد تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیزم ماشه، غیرقانونی و قلدرمآبانه است، اظهار کرد: این امید وجود دارد که با توجه به مخالفت کشورهای عضو برجام با این اقدام آمریکا از جمله چین، روسیه، اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی، تلاش های واشنگتن برای استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل رد شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد جمالی نوبندگانی، در گفت وگو با ایسنا،  با  اعتقاد بر این که اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران را می توانیم از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم، اظهار کرد : یکی از اهداف آمریکا از پیشبرد این سیاست ها گسترش پروژه ایران هراسی است. دولت واشنگتن می خواهد ایران هراسی را در عرصه بین الملل به خصوص منطقه زنده نگهدارد، به نحوی که کشورهای حاشیه خلیج فارس از بابت ایران همواره نگران باشند که از جمله نتایج آن فروش سلاح به این کشورها و ترغیب آنها برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی است.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه آمریکا در راستای اعمال فشار حداکثری بر روی ایران ،جنگ روانی خود علیه تهران را که هم کاربرد داخلی و بین المللی برای آنها دارد، افزایش داده است، ادامه داد: از دیگر سو کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات 2020 در آمریکا مانده است و ترامپ در عرصه سیاست خارجی به خصوص در مورد کشورهایی که مخالف سیاست های آمریکا هستند از جمله چین، ونزوئلا، ایران دستاورد خاصی نداشته است ،در حوزه بحث داخلی نیز شاهد عدم مدیریت صحیح امور، توسط دولت ترامپ در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور بودیم. از دیگر سو طبق برخی از نظرسنجی ها و اخبار، اطمینان عمومی مردم آمریکا به دولت این کشور  نیز کاهش پیدا کرده است.

جمالی با بیان اینکه تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا دولت ترامپ را تهدید می کند، گفت: از طرف دیگر ، شاهد انشقاق در بین جمهوری خواهان آمریکا و افزایش اتحاد در بین دموکرات ها برای انتخابات پیش رو هستیم و اینها همه مسائلی است که تیم افراطی ترامپ را به شدت آشفته کرده و آنها در راستای همین امر دست به چنین اقداماتی می زنند.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت صریح سه کشور اروپایی عضو برجام(فرانسه ،المان و انگلیس ) با اقدام آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه،  خاطرنشان کرد : آنها در ارتباط با موضوع تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران به دادن رای ممتنع اکتفا کردند، ولی در مورد بحث مکانیزم ماشه به صورت صریح تر اعلام مواضع کردند.

جمالی با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا در راستای تلاش جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیزم ماشه غیرقانونی و قلدرمآبانه است که آمریکا برای پیشبرد اهداف خود به آن متوسل می شود، افزود: اقدام متعهدانه، قانون مدارانه و مدیریت خوب امور پس از خروج آمریکا از برجام در ایران در اتخاذ این مواضع ومخالفت کشورها در استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران بی تاثیر نبوده است.

این نماینده پیشین مجلس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه درخواست آمریکا از شورای امنیت در مورد مکانیزم ماشه رد شود ،تصریح کرد: یکی از دلایلی که در حال حاضر آمریکا را  در ارتباط با این موضوع به شدت به تکاپو انداخته است، این است که در مهر ماه ریاست  دوره ای شورای امنیت  بر  عهده روسیه است و این تقریبا امید آمریکا را برای پیشبرد منافعش در آن زمان به صفر می رسد. در حال حاضر رئیس دوره شورای امنیت اندونزی و سپس نیجر است و در همین چارچوب آمریکا تلاش می کند با فشار بر این کشورها در طول یکی دو ماه اخیر اهداف خود را به پیش ببرد.

وی همچنین در پایان اظهار عقیده کرد :از هنگامی که موضوع تلاش آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیزم ماشه مطرح شد برخی از تحلیلگران داخلی که تمایل غرب گرایانه دارند، شبهاتی را در مورد مواضع چین و روسیه در این ارتباط مطرح کردند و مدعی بودند که چین و روسیه تا آخر با ایران همراهی نمی کنند، ولی در حال حاضر می بینیم که روند به نحوی است که آنها ( چین و روسیه )در راستای مقابله با تحریم ها و فشارهای آمریکا علیه کشورمان ایران را همراهی کرده اند،  ایران را تنها نگذاشته اند و به نظر می رسد که این تحلیلگران باید در نوع تحلیل خود در این ارتباط تجدید نظر کنند.