فارس/ «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر از اصرار آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، علی‌رغم مخالفت اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت انتقاد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اولیانوف در توئیتر نوشت: «اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش‌های آمریکا برای کلید زدن ساز و کار بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را بلااثر دانستند. اما ایالات متحده، به جای عقب‌نشینی قصد دارد کار را ادامه دهد که این به ایجاد کشمکش بی‌سابقه در شورای امنیت منجر می‌شود. ماجراجویی دولتی در اوج خود قرار دارد.»

پیام اولیانوف در توئیتر اندکی قبل از تفسیر تحریف‌آمیز «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران منتشر شده است.

او در توئیتر نوشت: «هفته گذشته، بعد از ناکام ماندن شورای امنیت در عمل به مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آمریکا فرایند ۳۰ روزه‌ای را برای بازگرداندن تقریباً تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران کلید زد. این تحریم‌ها به صورت خودکار از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ بازخواهند گشت.»

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی دیگر تفسیر کشورش از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اینطور شرح داد: «چنانچه هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه رفع تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. چنانچه قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اینگونه عمل می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا به همراه متن این پیام خود در توئیتر، تصویری از متن بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را ضمیمه کرده است.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده برای آغاز شدن روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده‌اند.

نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت تصریح کرد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلقی کرد.

در همان جلسه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان ابلاغیه‌ای رسمی از سوی این کشور در نظر گرفت که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است.