نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نقش پرس تی وی و دیگر شبکه های برون مرزی رسانه ملی را در ایجاد روایتی جدید از منطقه اینگونه توصیف کرد: ما شاهد هستیم که این شبکه ها نقش مهمی در انسجام نیروهای انقلابی در سطح منطقه داشته و با اجرای برنامه های خوبی که داشته اند توانسته اند مخاطبان زیادی را در سطح منطقه جذب کنند و در این زمینه مثال زدنی اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه نظام جمهوری اسلامی بایستی الگوی این ساختار و نظامی را  که درست کرده به دنیا معرفی کند، گفت: امروزه به تناسب آن که هر کشوری در دنیا چه نقشی می خواهد ایفا کند و در نظام بین الملل چگونه ظاهر شود، باید در فضای رسانه ای جهان نیز حضور پیدا کند. ما نیز باید با کمک رسانه های بین المللی مان این الگوی پیشرفته ایران اسلامی را طوری به جهان معرفی کنیم که درک مشترکی از نظام اسلامی و دستاوردهایش ایجاد شود.

 وی افزود: نظام ما در سطح منطقه غرب آسیا که جبهه مقاومت شکل گرفته، در راستای احقاق حق مردم منطقه کار می کند، لازم است که شبکه های برون مرزی داشته باشیم تا نقشی را که جمهوری اسلامی در ایجاد این جبهه مقاومت داشته است برای مردم دنیا تحلیل و بیان کند. در جبهه مقابل شبکه های استکباری پرشماری حضور دارند که تلاش می کنند تعبیر کنند که این نظام کارامدی نداشته است، یا مثلا درآزادی های فردی یا آزادی های اجتماعی و حقوق بشر علیه  جمهوری اسلامی سیاه نمایی کنند. لذا اینکه ما امروز شبکه های قوی برون مرزی همچون پرس تی وی و العالم و ... داشته باشیم که بتوانند مواضع جمهوری اسلامی را خوب و شفاف به دنیا اعلام  و با زبان خودشان بیان کنند، بسیار حائز اهمیت است.

جوکار خاطر نشان کرد: در حال حاضر که با این اوضاع جنگ اقتصادی با نظام سرمایه داری استکبار درگیر هستیم، این که جناح دشمن  با تحریم های یک جانبه فشار زیادی بر ملت ما وارد و تحریم های هوشمندانه علیه ما اعمال کرده اند و مردم ما را در تنگناهای جدی قرار داده اند، بایستی به خوبی برای مردم دنیا بیان شود و مظلومیت مردم ما و جنایت هایی که امریکا در حق این ملت انجام داده برای جهانیان تبیین شود. آنچه که در نظام بین الملل در حال وقوع است، این است که امریکا می خواهد بر تمام مردم دنیا غلبه کند؛ لذا وجود  شبکه های برون مرزی در راستای استحکام قدرت ملی بسیار حائز اهمیت است و باید به صورت همه جانبه آن ها را تقویت کنیم که بتوانند صدای رسای مردم و انقلاب اسلامی در تمام دنیا باشند.

نماینده مردم یزد با اشاره به شرایط فعلی که رقابت شدیدی بین رسانه ها در دنیا حکم فرما شده است، اولویت هایی را که شبکه های برون مرزی در ساخت برنامه باید در نظر بگیرند اینگونه بیان کرد: من فکر کنم غیر از مباحث سیاسی که نیاز به تحلیل های سیاسی قوی دارد بایستی یک فرهنگ سازی هم انجام دهیم، امروزه مردم دنیا تشنه اطلاعات هستند و این اطلاعات در زمینه های مختلف فرهنگی- سیاسی قابل احصاست، ما امروز اعتقاد داریم لیبرال دموکراسی به بن بست رسیده است و حتی در امروز سیاست ها و راهبرد های آمریکا هم در منطقه با شکست مواجه شده است و لذا ما می توانیم در شرایط فعلی پرداختن به مسائل فرهنگی و مسائل اعتقادی و آنچه را که فرهنگ انقلاب اسلامی دنبال می کند برای دنیا بیان کنیم و این مسئله از اهمیت وافری برخوردار است.

جوکار با توجه به تحریم هایی که در سال های گذشته در مقاطع مختلف علیه شبکه های برون مرزی صورت گرفته نقش وزارت امور خارجه به عنوان نهاد دیپلماسی جمهوری اسلامی در یاری رسانی به شبکه های برون مرزی را اینگونه شرح داد: وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی ما بایستی همت بالایی در حمایت از شبکه های برون مرزی صداوسیما به خرج دهد. ما قادریم با ابزار رسانه پس پرده آنچه را که امروز جریان لیبرال دموکراسی در دنیا امریکا و حتی خود اروپا در دنیا می خواهند به عنوان  آزادی معرفی کنند، برملا و اثبات کنیم که این ها آزادی بیان را محدود می کنند و جریان آزاد اطلاعات را مخدوش و اجازه نمی دهند که مردم دنیا در جریان واقعیت های که اتفاق می افتاد قرار بگیرند.

وی نقش شبکه های برون مرزی ایران را در ایجاد روایتی جدید از منطقه اینگونه توصیف کرد: ما شاهد هستیم و دیده ایم شبکه های برون مرزی رسانه ملی از جمله العالم، الکوثر و شبکه پرس تی وی نقش مهمی در انسجام نیروهای انقلابی در سطح منطقه داشته و با اجرای برنامه های خوبی که داشته اند توانسته اند که مخاطبان زیادی را در سطح منطقه جذب کنند.

این نماینده مجلس درباره در نظر گیری ردیف مستقل بودجه ای برای شبکه های برون مرزی گفت: شبکه های برون مرزی صدا و سیما باید ردیف مستقلی ذیل بودجه صداوسیما داشته باشند .

وی افزود: من اعتقادم به این است اگر که ما بخواهیم در دنیا مطرح شویم و حقانیت خودمان را اثبات کنیم از سوی مجلس و دولت بایستی حمایت های لازم از این شبکه ها صورت بگیرد و اصلا این شبکه ها متعلق به نظام  است و به هیچ جریان خاصی تعلق ندارند، در رابطه با تهیه بودجه، پشتیبانی ها یا مصوب کردن احکامی در راستای حمایت از این شبکه بایستی گام های موثری برداشته شود..

جوکار درباره نقش شبکه پس تی وی در دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران گفت: در نظام دیپلماسی عمومی که نیاز به ارتباط مستقیم با خود مردم منطقه دارد، رسانه از اهمیت وافری برخوردار است و می تواند نقش خوبی را در این دیپلماسی عمومی ایفا کند، مهم تر این که شاید وزارت امور خارجه در سطح عملیاتی و اجرایی در بعضی جاها  با محدودیت هایی رو به رو شود حال آن که از طریق آنتن شبکه های برون مرزی خیلی راحت تر می شود با مردم جهان ارتباط بر قرار کرد و آنچه را که لازم است به مردم انتقال داد.

وی درباره نقش پرس تی وی در کاهش ایران هراسی و اسلامی هراسی که شبکه های معاند به مخاطبان خود القا می کنند، عنوان کرد: از آنجایی که این شبکه مورد غضب دشمنان واقع شده است و هر روز دارند این شبکه را در تنگنا قرار می دهند مثلا تاکنون در چند مرحله شاهد آن بوده ایم که اکانت های این شبکه و دیگر شبکه های برون مرزی رسانه ملی در فضای مجازی مسدود شده است. آنها می دانند این صدای رسای انقلاب هوشمندانه دستاوردهای انقلاب اسلامی را بیان می کند و به دنیا این گونه می فهماند که انقلاب اسلامی دوستدار همه مردم دنیا و بشریت است و تنها در مقابله با ظلم و جنایت هایی که در حق بشریت انجام می شود مخالفت می کند و لذا این تحریم هایی که انجام می دهند و تنگناهایی که برای شبکه پرس تی وی و دیگر شبکه ها به وجود می آورند نشان از حقانیت و موثر بودن  این رسانه ها در دنیا دارد.

جوکار در پایان گفت: برای تمدن سازی که گام بعدی نظام جمهوری اسلامی است مخصوصا در بحث گام دوم که 40 سال دوم انقلاب را در بر می گیرد توجه جدی به رسانه ها بر کسی پوشیده نیست. لذا همه باید دست به دست هم داده و از رسانه های بین المللی ایران حمایت کنیم.