همانطور که میدانید ایمپلنت دندانی یک ریشه فلزی از جنس تیتانیوم یا آلیازهای آن است که به جای ریشه اصلی دندان یا دندان‌های از دست رفته درون استخوان فک قرار می‌گیرد. پس از آن که پایه ایمپلنت در فک بیمار جاگذاری شد و جوش خورد تاج دندان به آن متصل می‌شود و دندان‌های شما زیبایی خود را بدست می‌آورند.

آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مزیت‌های زیادی برای انتخاب روش ایمپلنت وجود دارد که کمترین آن زیبایی ظاهری است که توسط ایمپلنت دندان به دست می‌آورید، مشکلاتی که در صحبت کردن یا جویدن مواد غذایی داشتید حل می‌شود و مهم‌ترین ویزگی آن این است که استخوان فک شما تحلیل نمی‌رود که در روش‌های دیگر احتمال ایجاد این مشکل بسیار بالا است.

 برای ایمپلنت دندان ممکن برخی افراد شرایط کافی نداشته باشند و پزشک مجبور باشد لیفت سینوس یا جراحی پیوند استخوان انجام دهد در این شرایط برای رسیدن به بهبودی کامل و حل شدن مشکلات پیش از ایمپلنت باید یک سری دارو اعتم از آنتی بیوتیک مصرف کنید تا به سلامتی و بهبودی کامل برسید.

همینطور باید بدانید که دهان بیماران دارای باکتری‌های متفاوت و مختلفی است که ممکن است باعث ایجاد عفونت برای لثه بیمار شود. با مصرف آنتی بیوتیک طبق تجویز پزشک بسیاری از عفونت‌ها که مانع انجام یک جراحی موفقیت آمیز است از بین میرود. برخی از عمل‌های جراحی دندانپزشکی همانند عمل جراحی ایمپلنت احتمال اینکه باکاغاز تری‌های دهان را وارد جریان خون کند زیاد است. افرادی که در احتمال بالای خطر ابتلا به بیماری هستند بهتر است پیش از انجام جراحی با مشورت پزشک طبق دستورالعمل خاص مصرف آنتی بیوتیک را آغاز کنند تا لوی ورود باکتری به مناطق خطرناک بدن را گرفته و از سلامت بدن و دهان خود مراقبت کنند و مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت بسیار مهم است .

بسیاری از مردم نیاز به همچین مراقبت‌هایی ندارند اما اگر شما جزو آن دسته از افراد  هستید  که طبق تجربه و سابقه قبلی خود زودتر مبتلا به همچنین بیماری می‌شوید بهتر است پیش از آغاز جراحی مراتب را به پزشک متخصص خود و کلینیک اطلاع دهید تا اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

تصور کنید شما جزو آن دسته از افراد هستید که خطر ابتلا به بیماری را کمتر در بدن خود دارید دقت داشته باشید که با توجه به آنکه ایمپلنت دندانی طول عمر بسیار بالایی دارد گاهی ممکن است باکتری یا آلودگی‎های محلی موجود در دهان شما باعث از بین رفتن ایمپلنت و آسیب به آن شود. در این صورت نیز مجبور به استفاده از داروهای خاص می‌شوید که قطعا آنتی بیوتیک جزو  داروهای تجویزی شما هست. در صورتیکه عفونت در لثه و محل ایمپلنت شما بلافاصله پس از جراحی و جاگذاری ایمپلنت رخ بدهد کار برای پزشک و شما بسیار دشوار شده و باید ایمپلنت کاملا از دهان خارج شده بیماری درمان شود و مجدد جاگذاری شود زیرا همه ایمپلنت دندانی شما آلوده می‌شود.

دو زمان مناسب برای عمل جراحی ایمپلنت مناسب است:  اولین زمان مناسب بر ای کاشت ایمپلنت وقتی است که دندان خود را تازه کشیده‌اید و دومین زمان مناسب که خود به چهار زمان متفاوت تقسیم میشود هنگامی است که مدتی از کشیدن دندان خراب یا شکسته شما گذشته باشد

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سر فصل‌های زیر به شما ارائه می‌گردد:

  • مراقبت‌های ایمپلنت
  • قبل از ایمپلنت چه باید کرد؟

مراقبت‌های ایمپلنت

ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان همانند دیگر جراحی‌های سنگین نیاز به برخی مراقبت های ایمپلنت  از انجام عمل دارد. رعایت مراقبت‌ها بعد از عمل به بهبودی هر چه سریعتر شما کمک کرده و باعث بهتر جوش خوردن ایمپلنت با استخوان شما می‌شود.  قطعا مراقبت‌ ایمپلنت به افزایش ماندگاری و طول عمر ایمپلنت کمک بسیار زیادی می‌کند.

دقت داشته باشید روزها و هفته‌های بعد از کاشت ایمپلنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید هفته‌ای یکبار به پزشک خود مراجعه کنید و وضعیت ایمپلنت را بررسی کند. شما باید حداقل هر 6 ماه یکبار به پزشک خود برای بررسی وضعیت ایمپلنت مراجعه کنید.

 بهداشت دهان و دندان خود را با استفاده از نخ دندان و مسواک و همچنین آب نمک یا دهان شویه مرتب حفظ کنید. از انجام هر گونه فعالیت سنگین یا فعالیت ورزشی برای حداقل یک ماه پرهیز کنید. دقت داشته باشید بعد از ایمپلنت باید مانند کسی که یک جراحی بزرگ انجام داده است حداقل 72 ساعت استراحت کافی داشته باشید. حتی این مراقبت ایمپلنت به استراحت ختم نشده و باید یک رژیم غذایی  برنامه ریزی شده و مناسب را دنبال کنید.

برای مثال تا 48 ساعت بعد از جراحی از خوردن و آشامیدن مواد غذایی داغ و سفت بپرهیزید. سعی کنید مواد غذایی که کلسیم بالایی دارد و کمک می‌کند ایمپلنت شما به استخوان فک جوش بخورد را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مواد غذایی مانند شیر، ماست، کشک و دوغ کلسیم بالایی برای بدن شما دارند. دقت کنید فقط از کمپرس یخ برای تورم و درد استفاده کنید زیرا استفاده از کمپرس گرم باعث تشدید خون ریزی در ناحیه ایمپلنت می‌شود.

به مدت  48 ساعت بعد از جراحی یک گاز در دهان شما قرار می‌دهند که باید با دندان خود فشار دهید و هر 4 الی 8 ساعت یکبار آن را تعویض کنید. دقت کنید  از پرتاب کردن آب دهان به بیرون جدا خودداری نمائید زیرا باعث ایجاد فشار و خونریزی  می‌شود.

یک سری علائم بعد از جراحی سراغ شما می‌آید مانند ورم صورت، ترشحات خونی، درد و ... نگران نباشید زیرا این علائم مثبت است و نشان می‌دهد بدن شما درحال ترمیم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای تسکین درد ایمپلنت می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید .

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم ؟

قبل از ایمپلنت چه باید کرد؟

پیش از انجام جراحی تقریبا باید مواردی که بعد از جراحی رعایت می‌کنید انجام شود. حداقل 24 ساعت قبل از جراحی باید استراحت کافی داشته باشید. بهداشت دهان و دندان استفاده از نخ دندان و مسواک حداقل سه بار در روز پیش از عمل الزامی است. اگر احساس می‌کنید تحمل درد زیاد را ندارید پیش از انجام جراحی ایمپلنت تقریبا 1 ساعت قبل یک مسکن و یکی آنتی بیوتیک قوی بخورید. تمامی پرونده‌ها و تاریخچه پزشکی خو.د را پیش از انجام جراحی برای پزشک و کلینیک مورد نظر خود برده و اگر حساسیت دارویی خاصی دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر احساس می‌کنید تحمل درد زیاد را ندارید پیش از انجام جراحی ایمپلنت تقریبا 1 ساعت قبل یک مسکن و یکی آنتی بیوتیک قوی بخورید.

ایمپلنت