پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طراحی بسته بندی خلاقانه موضوعیست که در سالیان اخیر، به خصوص از سوی شرکت‌های بزرگ همواره مورد توجه قرار گرفته و به فروش بی‌نظیر و برندینگ قدرتمند شرکت‌ها کمک نموده است. درواقع دو هدف اصلی طراحی بسته بندی، قالب‌گیری کالا به جهت جلوگیری از فاسد شدن و البته معرفی و فروش بهتر محصول می‌باشد.

بیایید در یک چالش خاص ذهنی قرار بگیریم. در ورود به یک فروشگاه، کدام محصولات بیشتر نظرتان را به خود جلب می‌کند؟

مسلما طراحی بسته بندی خلاقانه و استفاده از رنگ خاص، عامل‌هاییست که می‌تواند همه نگاه و ذهن‌ها را به خود معطوف کند و به خریدهای حداکثری مخاطبان منجر شود. درواقع یک طراحی بسته بندی، نمی‌تواند در کیفیت تولید آن محصول تاثیر داشته باشد؛ اما باید اعتراف کرد که یک طراحی بسته بندی خاص می‌تواند از لحاظ ذهنی به اعتبار محصول اضافه کند و یا هرچقدر طراحی بسته بندی مواد غذایی جذاب‌تر انجام شود، می‌تواند آن ماده غذایی را در ذهن افراد، خوشمزه‌تر به نظر برساند. حتی گاهی طراحی بسته بندی صنعتی آنچنان تاثیرگذار انجام می‌شود که حس ارگانیک بودن محصول را به مخاطب خود القا می‌کند و همه‌ی این‌ها هنریست که از سرانگشتان و قدرت ذهنی هنرمندان خلاق، آفریده شده است.

اگر شما هم می‌خواهید با فاکتورهای جادویی یک طراحی بسته بندی خاص آشنا شوید، با ما همراه باشید.

1) رنگ جذاب

انتخاب یک رنگ جذاب در طراحی بسته بندی، می‌تواند به شدت چشم و ذهن مخاطب را به محصول جلب کند و به نوعی هرچقدر انتخاب رنگ نهایی در طراحی بسته بندی صنعتی جذاب‌تر باشد، میخ آخر در تبلیغات، محکم‌تر کوبیده می‌شود.

طراحان بسته به نوع طراحی بسته بندی، از طیف‌های مختلف یک رنگ، ترکیب رنگی محدود و یا استفاده از رنگ‌های گوناگون استفاده می‌کنند؛ اما هرگز در طراحی بسته‌بندی از رنگ‌های بی‌ربط استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال:

  • خنده‌دار است که در طراحی بسته بندی محصولات جذاب آرایشی، از رنگ خاکستری استفاده شود!
  • به همان اندازه بی‌ربط است که در طراحی بسته بندی مواد غذایی مربوط به سبزیجات ارگانیک، از رنگ قرمز استفاده کنیم!
  • یا مثلا در طراحی بسته بندی محصولات لبنیاتی، تماماَ از رنگ مشکی استفاده کنید!

حالا خودتان قضاوت کنید که رنگ در یک طراحی بسته بندی خاص، چقدر می‌تواند بااهمیت باشد...

نمونه طراحی بسته بندی

2) بهره‌گیری از حجم و فضا در طراحی بسته بندی صنعتی

در این مبحث، از یک سو باید حواستان باشد در صورتی که حجم محصول بسیار زیاد باشد، طراحی بسته بندی صنعتی را به شکلی انجام دهید که فضای کافی برای جای‌گیری آن محصول وجود داشته باشد. همچنین اگر محصولتان زیاد سنگین بود و از لحاظ روانی تاثیر منفی بر مخاطب می‌گذارد، طراح وظیفه دارد که طراحی بسته بندی را به شکلی انجام دهد که از صلبیت و سنگینی روانی محصول در ذهن و چشم خریدار کم شود.

در سوی دیگر، اگر یک شرکت محصول کوچکی داشته باشد و یا به تازگی حجم محصول خود را به دلیل صرفه‌های مالی کاهش داده باشد، شما می‌توانید طراحی بسته بندی مواد غذایی را با هوشمندی و در چند لایه‌ی اضافه طراحی کنید؛ به شکلی که این خالی بودن فضا در طراحی بسته بندی مواد غذایی در نگاه اول به چشم مخاطب نیاید و تنها زمانی که محصول باز شد، قابل رویت باشد.

طراحی بسته بندی خلاقانه

3) فرم جنس و برجستگی در طراحی بسته بندی صنعتی

استفاده از برجستگی و فرم در طراحی بسته بندی صنعتی، کاملاَ به خود محصول و کالا ارتباط دارد. البته که می‌توان متفاوت نیز عمل کرد؛ به عنوان مثال یک محصول ممکن است که کاملاً صاف باشد، اما طراح برای ایجاد یک حس  متفاوت، طراحی بسته بندی صنعتی را به شکلی انجام دهد که مخاطب با لمس آن حس زبری یا برجستگی و... را تجربه کند و این تمایز در ذهنش ماندگار شود.

همچنین مبحث فرم نیز به میزان زیادی به خلاقیت طراح بستگی دارد. مثلاً در طراحی سوهان شهرهای سنتی کشور، از پترن‌های معماری اسلامی در طراحی بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود و یا مثلاً می‌توان با ترکیب خلاقیت و ابداع فرم‌های جدید، عسل را در بسته‌ای به شکل کندو و همراه با زنبور طراحی کرد.

حتی در بحث بهره‌گیری از جنس نیز باید به شدت به ارتباط جنس با ماهیت کالا توجه شود. مثلاً در طراحی بسته بندی محصولات گیاهی و اسانس‌های گرفته شده از محصولات طبیعی، می‌توان از متریال های طبیعی و ارگانیک (چوب، ساقه بامبو و...) استفاده نمود. به طور کلی اما بهتر است که در بحث فرم، ساختارشکنی فرمی وجود داشته باشد؛ چرا که دیگر استفاده از احجام خالصی چون: مربع، مستطیل و دایره در طراحی بسته بندی تکراری شده است و کاربران عاشق استفاده از محصولاتی هستند که فرم‌های خاص‌تری را به آن‌ها هدیه دهد.

4) هر چقدر خلاق باشید، باز هم کم است!

بر خلاقیت، خلاقیت و بازهم خلاقیت هرچه بیشتر تاکید داریم. این بذر موفقیت را در ذهنتان بکارید که به هر میزانی که خلاقیتتان خاص‌تر باشد، جاودانه‌ تر در یادها باقی می‌مانید. درحقیقت یک ساختارشکنی مثبت و خلاقیت ویژه، موجب می‌شود که مثل ایجاد یک انفجار هیجان‌انگیز، تمام نگاه‌ها را به سمت خود معطوف نمایید و فروشتان را بیشتر و بیشتر کنید و البته برندتان را برای همیشه در ذهن مخاطبان و طراحان حک کنید.

باور داشته باشید که اگر در طراحی بسته بندی صنایع غذایی و صنعتی، یک طراحی خلاقانه داشته باشید، خودتان هم پس از صدها بار دیدن کارتان از آن خسته نخواهید شد!

نمونه طراحی بسته ببندی خلاقانه

5) توجه به پیشینه محصول و نیاز مخاطب

در یک طراحی بسته بندی خاص و موفق، بایستی از تمام ظرفیت‌های پیشینه‌ای و تاریخی برند و خود محصول استفاده شود. همچنین بایستی به نیاز مخاطب و رابطه کاربری آن با محصول نیز توجه شود. به عنوان مثال بارها پیش آمده است که خریداران متعددی از بسته‌بندی محصولات به عنوان کیف، ساک یا سفره استفاده کرده‌اند و شرکت‌های مربوطه نیز برای قدردانی از مشتریان و کمک به آنها، طراحی بسته بندی را به شکلی زیباتر و مستحکم تر تغییر داده‌اند. همچنین نحوه‌ی استفاده از محصول نیز می‌تواند مورد توجه طراحان قرار گیرد و طراحی بسته بندی خلاقانه را جذاب‌تر و کاربردی‌تر نماید.

 

شفافیت و نشان دادن محصول نیز در صورتی که با چاشنی خلاقیت فراوان همراه باشد، می‌تواند طراحی بسته بندی محصولات را بسیار خلاقانه تر به نظر بیاورد. همچنین به مخاطب این حس القا می‌شود که تولیدکننده به کیفیت فرم و تازگی محصول خود ایمان دارد و با خیال راحت، محصول خود را در درون بسته بندی نمایش می‌دهد.

 

آژانس طراحی آتنا؛ انتخابی برای حک شدن در ذهن‌ مخاطبین

آژانس طراحی آتنا باتجربه به کارگیری انواع خلاقیت‌ها در طراحی بسته بندی صنایع غذایی و کالاهای صنعتی و همچنین طراحی لوگو و طراحی لیبل حرفه‌ای، مجموعه‌ی گسترده‌ای از مخاطبان داخلی و بین‌المللی را به دست آورده است. اما آژانس تبلیغاتی آتنا به این نیازها بسنده نکرده و با ارائه خلاقیت‌های متعدد و جدید، همواره در پی افزایش اعتبار برای خود و مشتریان گرامی بوده است و افزایش چشمگیر فروش مشتریان نیز، گویای همین مسئله می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که همیشه تلاش زیاد، موفقیت به همراه ندارد و بایستی درست و خلاقانه کار کرد؛ به طوریکه زمانی می‌توانید از خلاقانه‌بودن تبلیغاتتان مطمئن شوید که در ذهن مخاطبان حک شوید.

 آژانس طراحی آتنا، شما را به تحقق ایده‌های خلاقانه در طراحی بسته بندی، طراحی لوگو و طراحی لیبل و البته حک شدن ماندگار در ذهن مخاطبان و فروش حداکثری دعوت می‌کند.