​وب سایت توریستگاه یک راهنمای سفر بسیار جامع و کامل در مورد دیدنی های ایران و دیدنی های جهان می باشد که تمامی اطلاعات مربوط به مقصد مورد نظر مانند از شهر، مراکز دیدنی، مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها، سرگرمی و فعالیت ها گرفته تا نصیحت های شهر در آن با جزییات کامل قرار گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ادامه چند نمونه از مکان های دیدنی مشهد یا بهتر است بگوییم موزه های خاصی که در این شهر زیبا و زیارتی قرار گرفته را به شما گردشگران عزیز معرفی می کنیم و پیشنهاد می کنیم جهت مشاهده اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از این مکان ها و مشاهده سایر دیدنی ها و تفریحات مشهد و همچنین دسترسی به اطلاعات دیگر نظیر معرفی رستوران ها و مراکز خرید مشهد حتما به سایت توریستگاه سر بزنید.

1

1- موزه بزرگ خراسان رضوی

بنای بسیار با شکوه موزه بزرگ خراسان رضوی با الهام گیری از عمارت خورشید و هارونیه در زمینی به وسعت 4900 متر مربع با دو فرم مکعب و استوانه ساخته شد است. فضای داخلی آن با بهره گیری از هنر معماری سنتی طاق گنبدی شکلی ساخته شده است و با عبور نور از خارج به داخل، اصول درونگرایی معماری ایرانی را متجلی می کند. به نظر می رسد بخش گوهرها با زیبایی مسحور کننده اش طرفداران بیشتری دارد.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، بلوار کوه سنگی، پارک کوه سنگی

2

2- موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک

موزه مردم شناسی خراسان رضوی در کنار مقبره امیر غیاث الدین ملک شاه و در بنای تاریخی حمام مهدی قلی بیک تاسیس شده است. این حمام در سال 1027 قمری ساخته شده و طبق اسناد توسط مهدی قلی بیک میر آخورباشی شاه عباس صفوی وقف آستان قدس رضوی شد و در سال 1385 شمسی، بعد از مرمت و بازسازی به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد. این موزه در 5 اردیبهشت 1356 با شماره ثبت 1374 به عنوان یک اثر ملی ایرانی به ثبت رسید. این حمام به نام های حمام شاه و حمام رضوی نیز شناخته شده است. موزه تا سال 1367 دایر بود اما از سال 1369 به تدریج به یک مخروبه تبدیل شد، تا اینکه در سال 1378 عملیات بازسازی آن آغاز گردید.

حمام مهدی قلی بیک، با دارا بودن بخش هایی از جمله سربینه (رختکن) و غرفه های آن، هشتی (میان در)، گرم خانه، تون (گلخن یا آتش خانه) و حوض، یکی از بزرگترین حمام های ایران به شمار می رود. در بخش بینه (اتاق هشت ستون) نقاشی های متحیر کننده ای وجود دارد که آن را به زیباترین بخش حمام تبدیل کرده است و این نقوش دوره صفویه بر می گردد. پس از بازسازی این حمام در سال 1378، از آن به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود. در موزه مردم شناسی اشیایی از قبیل متعلقات حمام، وسایل استحمام، وسایل آرایش، وسایل روشنایی، سماورها و قهوه‌ جوش ها، پوشاک و منسوجات محلی خراسان به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: مشهد، خروجی ضلع غربی حرم مطهر رضوی، خیابان اندرزگو 13، انتها بازار فرش

3

3- موزه فردوسی و شاهنامه توس

بنای موزه فردوسی همزمان با ساخت مقبره، در سال 1347 با مساحتی حدود 600 متر مربع  و در ضلع غربی آرامگاه فردوسی ساخته شد و در کنار مقبره الشعرای توس قرار گرفته است. در ابتدا قرار بر این بود تا این ساختمان به عنوان چایخانه سنتی و محلی برای نقالی استفاده شود، اما در سال 1361 به موزه تغییر کاربری داد. اکنون موزه فردوسی ابزار، لوازم و آثاری که از دوران فردوسی و در توس کشف شده به نمایش می گذارند. به عنوان مثال می توان انواع شاهنامه را نام برد: شاهنامه چاپ فلورانس، شاهنامه 73 کیلوگرمی اهدایی موسسه امیر کبیر و مواردی دیگر.

آدرس: مشهد، کیلومتر ۲۰ آزاد راه کنار گذر شمالی،شهر توس، باغ مصفا

4

4- موزه آرامگاه نادر شاه افشار (باغ موزه نادری)

مجموعه باغ موزه نادری از زیباترین مجموعه های شهر مشهد به شمار می رود . این بنای با ارزش در باغی به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده است. در این باغ بنای آرامگاه را می بینیم و شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او است. علاوه بر آن یک سالن فروش کتاب و دو تالار به عنوان موزه استفاده می شوند. تالار اول در ویترین هایی بزرگ دو شمشیر نادرشاه افشار و سایر ادوات جنگی از قبیل تفنگ، توپ، سپر و مواردی دیگر را که مربوط به دوران افشاریه و قاجاریه می باشد در معرض دید عموم قرار می دهد و در تالار دوم شما می توانید انواع سکه و ظروف از دوره صفویه تا معاصر را مشاهده نمایید.

نادرشاه در زمان حیاتش دستور ساخت آرامگاهی کوچک را داده بود و در سال 1145 هجری قمری، در مجاورت چهارباغ شاهی، روبروی حرم امام رضا ساخته شد. در سال 1296 شمسی قوام السلطنه به جای یکی از قبور ویران شده نادری، آرامگاه تازه ای ساخت و استخوان هایش را از تهران به این محل انتقال دادند. در سال 1335 خورشیدی انجمن آثار ملی ایران آرامگاهی در همان محل ساخت و سرانجام در فروردین سال 1342 توسط محمد رضا شاه بازگشایی شد.

آدرس: مشهد، بلوار شیرازی، ضلع شمال غربی چهار راه شهدا (نادری سابق)

5

5- موزه نان

موزه نان مشهد برای نخستین بار در خاورمیانه در سال 1390 تاسیس شد. این مجموعه تلاش کرده است تمام ابزار و ادوات مورد نیاز (مانند آسیاب بادی و آبی) و تمام مراحل تهیه نان (مانند بذر پاشی، گندم چینی، خرمن کوبی) و طرز تهیه انواع نان (مانند سنگک، نان تنوری ساج و مواردی دیگر) را توسط تصاویر و مانکن ها به مراجعه کنندگان نشان دهد. در ساخت این موزه معماری سنتی ایرانی با استفاده از مصالحی مانند خشت و کاه گل در نظر گرفته شده است.

آدرس: مشهد، کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت

6

6- موزه علوم و تاریخ طبیعی خراسان

برای آشنایی با موقعیت شهر مشهد و طبیعت آن می توان به موزه تاریخ طبیعی مراجعه کرد. این موزه به کمک مرکز تربیت معلم شهید بهشتی در سال 1377 افتتاح شد. موزه دارای دو طبقه است و شامل 4 سالن و 24 غرفه در زمینه های فیزیک، حیات وحش، زمین شناسی، جغرافیا، زیست شناسی و دفاع مقدس می باشد.

آدرس: مشهد، میدان آزادی به سمت میدان جمهوری اسلامی، مرکز تربیت معلم شهید بهشتی

7

7- موزه های آستان قدس رضوی

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی که در سال 1378 در حرم مطهر امام رضا افتتاح شده، علاوه بر تنوع آثاری که به نمایش می گذارد، ارزشمند ترین موزه جهان اسلام نیز به شمار می رود. این موزه به جهت تنوع موضوعی آثارش در زمینه های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی، سالن های مجزا برای آثار هماهنگ و همسان در نظر گرفته است و تمام آنها در چهار طبقه ی موزه قرار دارند.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، صحن امام خمینی حرم اما رضا (ع)

منبع: www.touristgah.com