بیماران مبتلا به دیابت بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و باید بطور مداوم بیماری خود را کنترل کرده تا دچار شرایط عفونت ویروسی نشوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد رمضان پور متخصص غدد افزود: فرد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به ویروس کرونا علائم و عوارض شدیدی را تجربه می­‌کند، اگر بیماری وی به­‌ خوبی کنترل شده باشد، خطر این­که فرد در اثر کرونا علائم حاد را تجربه کند، به‌­اندازه­‌ دیگر افراد عادی است.

وی اظهارکرد: اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت قرار می­‌گیرد و بیماری قلبی و سایر بیماری­‌ها نیز در کنار دیابت احتمال شدت بیماری در اثر ابتلا به کرونا را مانند سایر بیماری­‌های مسری، بالا می‌برد زیرا توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش یافته است.

این متخصص غدد ادامه داد: بیماری­‌های مسری در افراد مبتلا به دیابت باعث افزایش التهاب یا ورم داخلی نیز می‌­شود، علت این عارضه بالا بودن قند خون بوده و هر دو منجر به بروز عوارض شدیدتر می­‌شود و لازم است به کنترل قند خون بیشتر توجه کنید و اگر علائمی شبیه به آنفلوآنزا مثل تب، سرفه یا تنگی نفس دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

رمضان پور با بیان اینکه بروز عفونت با افزایش سطح قند خون باعث می‌شود تا نیاز بدن به مایعات افزایش یابد، افزود: پس به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کرده و تجهیزات دیابت (مانند نوار تست قند خون و در صورت امکان نوار کتون ادرار) و داروهای مصرفی خود را حداقل برای یک تا دو ماه آماده داشته باشید.

به گفته وی، در صورت افت قند، مایعات حاوی قند ساده را برای درمان افت قند همراه داشته باشید یا در صورت نیاز از فرد دیگری برای این شرایط کمک بگیرید.

رمضان پور تصریح کرد: با توجه به همزمانی کرونا و آنفلوآنزا با توجه به اینکه در بیماران مبتلا به دیابت آنفلوآنزای فصلی بیماری جدی­‌تری است، رعایت تمام نکات ایمنی برای مبارزه با بیماری­‌های عفونی مهم و در پیشگیری از بروز این ویروس اهمیت دوچندان دارد.

وی افزود: تمام افراد مبتلا به دیابت بالای دو سال باید تحت واکسیناسیون آنفلوآنزا قرار گیرند و اگر فرد مبتلا به دیابت، دچار تب ناشی از کرونا شود، مایعات زیادی را از دست می‌دهد و این امر می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود که ممکن است به تزریق مایعات نیاز پیدا کند.

رمضان پور با اشاره به اینکه عفونت‌ها باعث ایجاد واکنش استرسی در بدن شده و این امر منجر به افزایش تولید گلوکز در بدن می‌شود، اظهارکرد: این امر باعث می‌شود میزان قند خون بالاتر از حالت طبیعی باشد و بدن ممکن است در طول بیماری به انسولین بیشتری نیاز داشته باشد، فرد باید بطور مرتب میزان قند خون خود را کنترل کند، زیرا ممکن است به طور ناگهانی اوج بگیرد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا از طریق قطرات ریزی که در زمان سرفه یا عطسه افراد مبتلا به هوا پخش می‌شوند، منتقل شده و هر فردی که در فاصله دو متری فرد مبتلا قرار داشته باشد می‌تواند این قطرات را استنشاق کند.

این پزشک تاکید کرد: شستشوی مرتب دست­‌ها و پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه با آرنج یا دستمال و استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به دیابت ضروری بوده زیرا کنترل دیابت در شرایط یک عفونت ویروسی آسان نیست و یک فرد مبتلا به دیابت باید برای پیشگیری از ابتلا به آن، تلاش و برنامه‌ریزی کند.