یورونیوز در تحلیلی به روابط روسیه و ایران پرداخت‌.

انتخاب سخت روسیه در روزهای آینده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از یورونیوز، با شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و آغاز طرح گام به گام کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین به تهران توصیه کرد که از برجام خارج نشود،‌ چراکه روسیه آتش‌نشان نیست تا بتواند همه را نجات دهد، موضوعی که رویکرد مسکو در قبال خروج تهران از برجام را به خوبی تبیین کرد.

با ظهور بحران در سوریه و ورود روسیه به این کارزار، همکاری عمیقی میان مسکو و ایران شکل گرفت و این کشور به شریک مهمی در منطقه‌ خاورمیانه برای روسیه تبدیل شد. اما از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، گزینه‌ مطلوب کرملین‌ است.

برآیند این موضوعات به خوبی نشان می‌دهد که اگر فاصله میان ایران و آمریکا از یک سو و ایران و اسرائیل از سوی دیگر به این سرعت ادامه یابد، مسکو ناگزیر است تا در آینده‌ نزدیک انتخاب‌های سختی را داشته باشد.

«ایرینا کودریاشوا» استاد دانشگاه وزارت خارجه روسیه معتقد است: «روسیه تلاش می‌کند تا به کمک گفت‌وگوی مستقیم میان طرفین، مسیری برای حفظ برجام وجود داشته باشد تا به تقویت امنیت منطقه‌ خاورمیانه کمک کند و پایانی باشد برای تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای.»

«یوری پچتا» استاد دانشگاه دوستی ملل روسیه، پیشنهاد لاوروف را به منظور کاهش تنش ایران و آمریکا و در راستای توسعه‌ همکاری‌های مسکو با تهران می‌داند و آن را لازمه‌ منافع امنیتی استراتژیک معرفی می‌کند.