ما موشک‌های پیشرفته خود را با هزینه یک دهم نسبت به قبل می‌سازیم.

قیمت موشک‌های پیشرفته ایرانی یک دهم نمونه‌های‌خارجی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس درباره قیمت موشک‌های ایرانی گفت: ما موشک‌های پیشرفته خود را با هزینه یک دهم نسبت به قبل می‌سازیم.
قدرت موشکی ایران از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون یکی از دستاورد‌های بزرگ کشورمان در عرصه قدرت دفاعی کشور است. نقطه آغاز این قدرت و دستاورد‌ها را می‌توان شروع جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه کشورمان در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون با استفاده از دانش بومی و متخصصان جوان توانسته از علم روز دنیا در صنایع دفاعی به ویژه صنایع موشکی استفاده کند. همین امر موجب شده است تا ایران در حوزه دفاعی پیشرفت‌های بسیاری داشته باشد و موشک‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای را معرفی و رونمایی کند.

دشمنان که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون با اعمال تحریم‌های ظالمانه به دنبال فشار به ملت ایران هستند سعی دارند که قدرت دفاعی ایران که یکی از مولفه‌های اقتدار ایران در منطقه غرب آسیا و جهان است را پای میز مذاکره برده تا آن را از ایران خلع کنند.
یکی از مواردی که دشمنان بر روی آن مانور می‌دهند هزینه‌ای است که ایران برای موشک‌های خود انجام می‌دهد و می‌گویند که ایران هزینه بسیاری را برای صنایع دفاعی خود به ویژه صنایع دفاعی انجام می‌دهد؛ در صورتی که مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که هزینه موشک‌های ایرانی یک دهم نمونه‌های خارجی این موشک هاست.

بودجه دفاعی ایران چقدر است؟

دشمنان کشورمان همچون امریکا و رژیم صهیونیستی که بار‌ها و از طرق مختلف به دنبال محدود کردن ایران بوده و هستند، می‌گویند که ایران به جای اینکه بودجه کشورش را برای مردم خود صرف کند، آن را به گسترش توان نظامی اختصاص داده است. حال آنکه آمار‌ها حاکی از آن است که ایران تنها در حدود ۵ درصد از بودجه عمومی کشور را صرف امور نظامی می‌کند.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان نیز ۲۸ مردادماه امسال با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره بودجه نظامی کشورمان گفت که بودجه‌های دفاعی ما کاملا روشن است و عموما منتشر می‌شود. ما در قانون داریم که بنیه دفاعی ما ۵ درصد بودجه کشور است. ما می‌توانیم الگوی نیرو‌های مسلح ارزان را ارائه کنیم که علت آن هم صنعت دفاعی است، چرا که به دنبال درآمد در آنجا نیستیم و محصول را با قیمت تمام شده در اختیار نیرو‌های مسلح قرار می‌دهیم. این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۳۵ درصد بودجه کشور برای امور نظامی هزینه می‌شد.

رتبه‌بندی جهانی هم این موضوع را اثبات می‌کند؛ سایت خبری TRT ترکیه در آماری که درباره بودجه نظامی کشور‌ها ارائه کرده است که ایران را در رده ۲۵ دنیا قرار داده است و این یعنی پایین‌تر از کشور‌هایی همچون عربستان سعودی با ۶۷/۶ میلیارد دلار، قطر با ۵۰ میلیارد دلار و امارات متحده عربی با ۲۲/۸ میلیارد دلار. این در حالی است که به گفته وزیر دفاع کشورمان بودجه نظامی ایران در طول ۲۰ سال گذشته به طور میانگین یک میلیارد دلار برآورد شده است.

قیمت موشک‌های ایرانی چه قدر است؟

مسئله مهمی که در این میان و ذیل بودجه دفاعی کشورمان از سوی دشمنان ایران همچون رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود هزینه صنایع موشکی و شرکت‌های زیرمجموعه آن است. مسئله‌ای که دشمنان کشورمان سعی داشتند تا آن را در ذیل مسئله برجام و با مذاکره از ایران بگیرند و مانع رشد و توسعه آن شوند. موضوعی که بعدها به برجام موشکی نیز معروف شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۷ در بیانات خود در دانشگاه فرهنگیان و در خصوص توان موشکی فرمودند که مسئله انرژی هسته‌ای را ما در برجام به شکلی که مخالفین ما می‌خواستند، زیر بار رفتیم و قبول کردیم، امّا دشمنی‌ها تمام نشد؛ مسئله حضور ما در مناطق خاورمیانه را مطرح می‌کنند، مسئله موشک را مطرح می‌کنند. شما اگر فردا اعلام کنید که ما دیگر موشک درست نمی‌کنیم یا بیشتر از فلان مقدار بُرد، موشک تولید نمی‌کنیم، این قضیّه [هم] تمام خواهد شد، امّا یک قضیّه دیگر درست خواهد شد، یک موضوع دیگر را مطرح می‌کنند. دعوا، دعوای بنیادی است؛ با نظام جمهوری اسلامی مخالفند.

دشمنان که نتوانسته‌اند در چند سال گذشته مسئله موشکی ایران را به نوعی برای خود حل کنند و از طریق فشار به مجامع بین‌المللی ایران را از داشتن این قدرت محروم کنند، حال به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند که مردم ایران در حال پرداخت هزینه‌های دفاعی هستند و از جیب مردم این هزینه‌ها انجام می‌شود.

به نحوی که در مقاله‌ای که در پایگاه خبری المشارق به قلم سلطان البارعی از ریاض نوشته شده است که مردم ایران باید هزینه توسعه قدرت موشکی ایران را پرداخت کنند که این موضوع کذب است و همان طور که در بالا هم اشاره شد تنها ۵ درصد از بودجه کشورمان مربوط به حوزه‌های نظامی است. اما همان طور که مقامات ایرانی هم بار‌ها اعلام کرده‌اند ایران از نظر نظامی کم‌ترین هزینه را در بین کشور‌های منطقه انجام می‌دهد و نسبت قیمت‌های موشک ایرانی هم نسبت به نمونه‌های خارجی خود چیزی در حدود یک دهم برآورد می‌شود.

سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس ۲۹ شهریورماه سال ۱۳۹۵ با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره قیمت موشک‌های ایرانی گفت که ما موشک‌های پیشرفته خود را با هزینه یک دهم نسبت به قبل می‌سازیم. وقتی دشمن روز به روز تسلیحات جدید تولید می‌کند ما هم باید به افزایش توان دفاعی خود بپردازیم. امروز امنیت فقط در حوزه سخت‌افزاری نیست بلکه در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصاد و اجتماعی نیز تعریف می‌شود و این امنیت چند مؤلفه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انسجام ملی است و این به معنی آن است که افراد زیاد خلاف یکدیگر حرف نزنند و نگویند چرا این همه نیروی نظامی داریم.

چرا قیمت موشک‌های ایرانی ارزان است؟

علت ارزان بودن موشک‌های ایرانی در این موضوع است که جمهوری اسلامی ایران بدون اتکا به خارج از کشور و با اتکا به دانش جوانان متخصص خود و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان قدرت موشکی خود را پایه ریزی کرده و آن را تا امروز توسعه داده است. البته این موضوع به سبب قرارگیری ایران اسلامی در یک منطقه استراتژیک و نقش آفرینی بازیگران متعددی در این خطه از دنیا و داشتن وضعیت و شرایط خاص امری ضروری است و ما نیازمند ارتقای دائم توان دفاعی و بازدارندگی بومی خود هستیم.

 

منبع: رکنا