​هفت فیلم تحسین شده سینمای دفاع مقدس

هفت فیلم برتر جنگی ایرانی کدامند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در دوران جنگ تحمیلی و پس از پایان آن در سینمای ایران با توجه ویژه‌ای که به این اتفاق تاریخی بود یک ژانر سینمایی خلق شد که فیلم‌های متعددی در این ژانر ساخته شدند و فیلمسازان بسیاری در این حوزه فعالیت کردند که امروز بسیاری از آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران را تشکیل می‌دهند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس اتفاقی ویژه در تاریخ معاصر کشور ما به حساب می‌آید که از مناظر مختلف می‌توان به آن توجه داشت و آثار هنری متعددی در این زمینه خلق کرد. جشنواره‌های سینمایی کشور نیز با نگاهی ویژه به این آثار همواره سعی در تشویق فیلمسازان برای توجه به این گونه سینمایی داشته‌اند که در طول سه دهه اخیر می‌توان فیلم‌های دفاع مقدس را یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر دانست.

در ادامه به معرفی چند فیلم برتر دفاع مقدس که در جشنواره فیلم فجر نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند، می‌پردازیم:

1- پرواز در شب (1365)

«پرواز در شب» سومین فیلم سینمایی رسول ملاقلی‌پور است که در سال 1365 ساخته شد و در پنجمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. 

بیشتر بخوانید:

روزهای زندگی حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی!

بازیگری که ایستاده از دنیا رفت/ سرخپوست بهترین فیلم شد

«پرواز در شب» ملاقلی‌پور روایتگر یک گردان نیروهای ایرانی در محاصره دشمن است که ارتباطشان با قرارگاه مرکزی قطع شده و چهار نفر از نیروها برای رساندن درخواست کمک به قرارگاه انتخاب می‌شوند که در این میان ماجراهایی برای آنها رخ می‌دهد. 

«پرواز در شب» در پنجمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم برگزیده شد و لوح زرین بهترین جلوه‌های ویژه را نیز از آن خود کرد. فرج‌الله سلحشور، علی یعقوب‌زاده، تاجبخش فنائیان و جعفر دهقان بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

2- کانی مانگا (1366)

«کانی مانگا» دومین فیلم سینمایی سیف‌الله داد است که در سال 1366 ساخته شد و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در گیشه به حساب می‌آید. این فیلم سینمایی که رکورددار طولانی‌ترین زمان اکران در تاریخ سینمای ایران است یکی از خاطرانگیزترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس به حساب می‌آید.

«کانی مانگا» در ششمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های ویژه را از آن خود کرد. «کانی ‌مانگا»، داستان یک گروه تکاور را روایت می‌کند که برای دستگیری یک خلبان عراقی که هواپیمایش در شرق مریوان سقوط کرده مامور می‌شوند اما در بین راه برایشان اتفاقاتی رخ می‌دهد.

فرامرز قریبیان، علی ثابت فر، عبدالرضا اکبری، کاظم افرندنیا، رضا رویگری و منصور والامقام بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

3- آژانس شیشه‌ای (1376)

بدون شک «آژانس شیشه‌ای» مطرح‌ترین فیلم سینمایی دفاع مقدس است که همچنان برای بسیاری از سینمادوستان یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آید. 

نهمین فیلم سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا اثری درخشان و جنجالی است که در سال 1376 برای اولین بار در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. «آژانس شیشه‌ای» با ۱۴ نامزدی و دریافت ۹ سیمرغ بلورین در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، و نیز یک دیپلم افتخار برای دیگر نامزد در رشتهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، به رکوردی چشم‌گیر در تاریخ جشنواره فیلم فجر دست یافت. بسیاری از منتقدان بر این عقیده‌اند که «آژانس شیشه‌ای» بهترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران است؛ هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز در سال ۱۳۷۷ این فیلم را به عنوان «بهترین فیلم سیاسی پس از انقلاب اسلامی» و جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در سال ۱۳۹۷ آن را به عنوان «بهترین فیلم سینمای دفاع مقدس» انتخاب کرد.

 در این فیلم پرویز پرستویی، حبیب رضایی و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم دربارهٔ یک رزمندهٔ سابق جنگ ایران و عراق به نام عباس حیدری است که بر اثر جراحت جنگی در آستانهٔ مرگ است. هم‌رزم سابق او، با نام حاج کاظم، تصمیم می‌گیرد که عباس را برای معالجهٔ فوری به لندن ببرد ولی اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که آنها موفق نمی‌شوند به موقع هزینه بلیت هواپیما را تأمین کنند. حاج کاظم که نمی‌تواند شاهد جان باختن عباس باشد، برای نجات او دست به گروگان‌گیری در آژانس هواپیمایی می‌زند.

4- روز سوم (1385)

پنجمین فیلم سینمایی محمدحسین لطیفی با عنوان «روز سوم» که با نگاهی به مستندی با همین نام ساخته شده است در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد. «روز سوم» در واقع فیلمی است که قصه‌اش بر اساس یک داستان واقعی نوشته و ساخته شده است.

این فیلم، روایت آخرین روزهای مقاومت در بخش غربی خرمشهر در سال ۱۳۵۹ است. سمیره و رضا، خواهر و برادری که همراه سایر مردم در حال مقاومت هستند. حلقه محاصره دشمن تنگ‌تر می‌شود و در نتیجه سمیره که پاهایش شکسته است و نمی‌تواند فرار کند در خانه باقی می‌ماند، رضا تصمیم می‌گیرد سمیره را در حیاط خانه در یک موقعیت نسبتاً خوب با کمی غذا خاک کند تا شبانه بیاید و وی را فراری دهد.

پوریا پورسرخ، باران کوثری، حامد بهداد، برزو ارجمند، مهدی صبایی و شهرام قائدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

5- روزهای زندگی (1390)

نهمین فیلم سینمایی شیخ‌طادی با عنوان «روزهای زندگی» یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار سینمایی او به حساب می‌آید. این فیلم که در سال 1390 ساخته شد موفق به کسب پنج سیمرغ بلورین از جمله بهترین کارگردانی از سی‌امین جشنواره فیلم فجر شد.

«روزهای زندگی» روایتگر قصه لیلا و امیرعلی است، زن و شوهری که زندگی خود را وقف بیمارستان صحرایی در جبهه جنوب کرده‌اند. فیلم روایتگر اتفاقاتی است که پس از اعلام خبر آتش‌بس رخ داد. 

حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. هنگامه قاضیانی برای بازی در این فیلم سینمایی موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شد.

6- ایستاده در غبار (1394)

«ایستاده در غبار» اولین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین آثار در این لیست دانست. فیلم خاص و متفاوت مهدویان که روایتگر رشادت‌ها و رزمندگی‌های احمد متوسلیان است.

فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان ساختاری متفاوت دارد و در آن به واقعی بودن تصاویر توجه بسیاری شده و صداهایی که مخاطب در فیلم می‌شنود مستند و ضبط شده هستند. این فیلم که در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر بسیار مورد توجه قرار گرفت توانست جوایز اصلی این دوره از جشنواره از از آن خود کند و به عنوان بهترین فیلم سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

هادی حجازی‌فر در «ایستاده در غبار» ایفاگر نقش اصلی است.

7- تنگه ابوقریب (1397)

هفتمین اثر سینمایی بهرام توکلی با عنوان «تنگه ابوقریب» اولین اثر سینمایی او در حوزه سینما دفاع مقدس است که اثر متفاوتی در کارنامه این کارگردان تحسین شده به حساب می‌آید.

«تنگه ابوقریب» در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر توانست توجهات بسیاری را به خود جلب کند و در نهایت موفق به کسب جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و... شد.

این فیلم که قصه‌اش بر اساس واقعیت است، روایتی است از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث برای عبور از تنگهٔ استراتژیک ابوقُرَیب دهلران و حمله به فَکّه و شرهانی. در روزهای پایانیِ جنگ. عراقی‌ها باید از سد یک پایگاه که شکل تنگه است عبور کنند که با مقاومت شدید نیروهای ایرانی روبه‌رو می‌شوند.

جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، علی سلیمانی، مهدی پاکدل، مهدی قربانی، قربان نجفی و بانیپال شومون بازیگران این فیلم سینمایی هستند.