تعیین 31سال حبس به عنوان مجازات اشد برای معاون سابق حوزه ریسات دستگاه قضا بیانگر صدور یک حکم سنگین علیه طبری است و در واقع می‌توان گفت شدیدترین مجازات تعزیری برای وی در‌نظر گرفته شده است.

چرا اکبر طبری به اعدام محکوم نشد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه درباره حکم صادر شده برای طبری به جام‌جم گفت: در حال حاضر در نظام کیفری ما جرائم به چهار دسته تعزیر، حد، قصاص و دیات تقسیم می‌شوند. آنچه مشخص است جرایم ارتکابی آقای طبری از نوع تعزیر می‌باشد و خود مجازات‌های تعزیری هم به هشت درجه تقسیم می‌شود که شدیدترین آن، مجازات تعزیری درجه ۱  و میزان حبس تعزیری درجه ۱ هم بیش از ۲۵سال است.  این کارشناس مسائل حقوقی افزود: تعیین 31سال حبس به عنوان مجازات اشد برای وی بیانگر صدور یک حکم سنگین علیه آقای طبری است  و در واقع می‌توان گفت شدیدترین مجازات تعزیری برای وی در‌نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که تعیین 31سال حبس به عنوان مجازات اشد برای طبری نشان‌دهنده سنگین بودن حکم وی است، گفت: این حکم را نباید با جرایم حدی مستوجب اعدام یا جنایات عمدی مستوجب قصاص مقایسه کرد؛ چرا که نوع اتهامات ماهیتا متفاوت از یکدیگر است. علاوه بر این باید متذکر شد که وی تنها به مجازات حبس محکوم نشده است، بلکه برای وی جزای نقدی سنگین و مصادره اموال نیز در نظر گرفته شده است. 

بهادری افزود:این سنگینی حکم نشان می دهد که قوه قضاییه در برخورد با فساد و تخلف در هر سطحی جدی است و اگر فساد و تخلف در درون خود دستگاه قضا باشد به شدت و بدون تخفیف برخورد می‌کند. البته علی رغم شدت برخورد دستگاه قضا با متخلفین و مجرمین، قوه قضاییه خود را ملزم به رعایت اصل قانونی بودن جرم و مجازات می داند و سعی می کند مجرمان و متخلفین را فراتر از قانون مجازات نکند متهمین را هم براساس دلایل و مستندات محکم و متقن محکوم نماید.