زندگی همه‌ی افراد دست‌خوش فراز و نشیب‌هایی می‌شود که گاه تاثیرات منفی روی روحیه اشخاص باقی می‌گذارد. عواقب ناشی از مشکلات باعث مختل شدن زندگی روزمره نیز خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شناخت یک مرکز مشاوره و روانشناسی در چنین مواقعی کمک بزرگی به احیای روحیه افراد و حفظ سلامت روانی آن‌ها می‌کند. قاعدتاً از روی اسم یک مرکز مشاوره و روانشناسی نمی‌توان تشخیص داد که چه خدماتی در چه سطح کیفیتی در آن ارائه می‌شود. در این مطلب خدمات و کارایی یک مرکز مشاوره کارآمد بررسی خواهد شد.

برای چه عواملی می‌توان به مرکز مشاوره و روانشناسی مراجعه کرد؟

عواملی که به سبب آن انسان نیازمند مشاوره گرفتن می‌شوند بسیارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها از این قرار است:

  • رفع استرس :

برخی رویدادها مثل آشنایی با افراد جدید و نیز برخی قرارهای مهم کاری در افراد اضطراب ایجاد می‌کند. داشتن استرس به طور مداوم موجب می‌شود که فرد احساس عجز و ناتوانی داشته و در نتیجه نتواند به خوبی کارهای خود را به اتمام برساند. در چنین مواردی با رجوع به یک مرکز مشاوره و با کمک مشاوران می‌توان راه‌های غلبه بر استرس و اضطراب را آموخت و به کار بست.

  • مشاوره ازدواج:

ازدواج کردن در واقع بزرگ‌ترین تحول زندگی هر شخص به شمار می‌رود. انتخاب شریک زندگی و توافق طرفین در روند یک ازدواج بسیار حائز اهمیت است. گاهاً برخی افراد نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند یا در تصمیم خود مردد هستند. در این شرایط نیازمند صحبت‌کردن و کمک گرفتن از فردی خارج از گود و خارج از ماجرا هستند که بتوانند بهترین تصمیم را برای شروع یک زندگی مشترک اتخاذ کنند. این راهنمایی در اصل همان مشاوره ازدواج می‌باشد. برای گرفتن یک مشاوره ازدواج درست و کارآمد بهتر این است که خانم و آقا باهم نیز از جلسات مشاوره استفاده کنند، زیرا تصمیم گیرنده هردو طرف هستند.

  • مشاوره طلاق:

طلاق را می‌توان نقطه مقابل ازدواج دانست. همانقدر که مراحل ازدواج شیرین است، طلاق با هر دلیلی که باشد تلخ و سخت می‌باشد. مشاوره طلاق ممکن است در شرایطی که تصورمی‌شود هیچ راه چاره‌ای برای ادامه زندگی مشترک بین دو شخص وجود ندارد، یک زندگی را احیا کند. همچنین ممکن است مشکلات مختلف طرفین برای طلاق در یک مرکز مشاوره و روانشناسی با دریافت مشاوره طلاق به صورت مسالمت آمیز و با کمترین تنش حل شود.

  • فوبیا یا ترس:

فوبیا نام پزشکی ترس از عوامل مختلف است. مثلا ترس از تاریکی، ترس از خوابیدن، ترس شدید از برخی حیوانات و... که ممکن است حاد شده تبدیل به فوبیای شدید شوند. در این شرایط دکتر روانپزشک، ضمن صحبت کردن با فرد راهی را برای غلبه بر ترس پیدا می‌کند؛ تا از این مشکل رهایی یابید. چرا که ترس‌های بیش از حد اعتماد به نفس افراد را سلب می‌کند.

  • موفقیت در کارها:

بدیهی است که کاربرد مرکز مشاوره و روانشناسی فقط برای اتفاقات ناگوار نیست. این مراکز علاوه بر مشاوره خانواده ، ازدواج، روان‌درمانی و... برای اعتلا و پیشرفت افراد در شغل و تحصیل نیز مثمرالثمر خواهند بود. به طور مثال فردی که برای یک امتحان المپیاد درسی یا شغلی آماده می‌شود، علاوه بر مطالعه و تمرین آموخته‌های خود به مهارت‌های افزایش تمرکز نیز نیاز دارد. مرکز مشاوره حتما مشاورانی دارد که بتواند در زمینه حمایت و افزایش تمرکز و انگیزه فرد به او کمک کند. اگر فردی برای امتحان یا مسابقه‌ای آرامش داشته باشد، نتیجه بهتری دریافت خواهد کرد.

  • بروز اختلالات روانی:

برخی از مواردی که به مرکز مشاوره و روانشناسی مراجعه می‌کنند، مشکلات حادتری دارند که رفته رفته تبدیل به اختلال روانی شده است. متخصصان در مرکز مشاوره و روانشناسی طی جلساتی ریشه این اختلالات را پیدا کرده و جلسات روان درمانی برگزار می‌کنند. چنانچه بیمار نیاز به استفاده از دارو نیز داشته باشد به دکتر روانپزشک ارجاع داده می‌شود تا دارو تجویز گردد.

به طور کلی، مسائل و مشکلاتی که افراد به سبب آن به یک مشاوره خانواده یا مشاوره درمانی نیازمند می‌شوند، بیش از موارد فوق است، که در این مقال نمی‌گنجد. لازم به ذکر است که روانشناسان و دکترهای روانپزشکی که در یک مرکز مشاوره مشغول به کار هستند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند که بتوانند در انجام کار خود موفق ظاهر شوند. زمانی که کادر یک مرکز مشاوره و روانشناسی درست عمل کنند، کارایی و عملکرد مرکز هم بالا خواهد رفت.

برجسته‌ترین ویژگی‌های یک روانشناس خوب

  • در مرحله‌ی اول یک روانشناس یا دکتر روانپزشک باید گوش‌های شنوا داشته باشد، یعنی در ابتدا اجازه دهد مراجعه کننده برایش حرف بزند.
  • سپس از یک راه خوب با فرد ارتباط گرفته تا حس اعتماد او را جلب کند. کمااینکه بسیاری از مسائل و مشکلات به واسطه همین قدرت ارتباط روانشناس با مراجعه کننده حل شده است.
  • شخص روانشناس باید از سلامت روانی برخوردار باشد تا بتواند به دیگران کمک کند.
  • روانشناسان یک مرکز مشاوره می‌بایست رازدار باشند و در عین حال باید سنجیده رفتار کنند و طوری صحبت و عمل کنند که فرد مراجعه کننده شاکی یا ناراحت نشود.
  • بزرگترین رفتار اخلاقی یک روانشناس خوب این است که از کار خود به دنبال درآمدزایی نیست و به فکر درمان افراد است.
  • روانشناس همچنین می‌داند که نباید به زبان نصیحت یا توصیه سخن کند. چرا که این نوع برخورد نتیجه عکس می‌دهد.
  • در مرحله آخر، یک روانشناس کارکشته همیشه بردبار و شکیبا بوده و هرگز تندی نمی‌کند.

چرا برخی افراد از رفتن به مرکز مشاوره پرهیز می‌کنند؟

قاعدتا اگر فردی از کاربردهای ویژه یک مرکز روانشناسی آگاهی نداشته باشد، تصور می‌کند هر فردی نزد روانشناس برود حتما مجنون است! در حالی که چنین نیست؛ مشاوره گرفتن در هر مرحله و موقعیتی در زندگی، موجب ارتقای سطح کیفی زندگی می‌شود. کمااینکه سلامت روانی فرد از سلامت جسمی نیز مهم‌تر است. تلاش و کوشش تمام روانشناسان و روانپزشکان یک مرکز روانشناسی و مشاوره، تزریق حال خوب و آرامش به افراد و زندگی خانوادگی ایشان است. طبیعی است که اگر در بستر هر خانه و خانواده‌ای آرامش جریان داشته باشد، سلامت افراد دچار اختلال نشده و جامعه دچار مشکلی نخواهد شد. کمک گرفتن مداوم از مشاوران در زندگی موجب می‌شود درک متقابل افراد از همنوعان بالا برود. این پیشرفت فردی در نهایت موجب افزایش سطح زندگی افراد یک جامعه خواهد شد.

انتخاب یک مرکز مشاوره خوب

برای یافتن یک مرکز مشاوره و روانشناسی عالی کافی است که به سایت ایران جابینو سری بزنید. این سایت که در واقع بانک اطلاعاتی از مشاغل گوناگون در سراسر ایران است، به راحتی شما را به یک مرکز مشاوره که تمامی موارد مشاوره شامل مشاوره خانواده، ازدواج، طلاق و... را ارائه می‌دهد، متصل خواهد کرد.