رئیس سازمان انرژی اتمی با یادآوری سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «ایران» گفت: شرایط غامض و مبهمی بود، الحمدلله به لطف خدا و تدبیر بزرگان نظام و در حالی که دشمنان روی چالش پیش‌آمده، خیلی سرمایه‌گذاری کرده بودند کارها در مسیر صحیح قرار گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر صالحی در مراسم آغاز احداث زیرساخت‌های فاز دوم پروژه تولید ایزوتوپ‌های پایدار به روش سانتریفیوژ گازی با بیان اینکه «غنی‌سازی فقط غنی‌سازی اورانیوم نیست و در ادامه پروژه غنی‌سازی اورانیوم می‌توانیم به غنی‌سازی عناصر دیگر بپردازیم»، گفت: تعدادی از عناصر جدول مندلیف حدود 256 ایزوتوپ پایدار دارند و این ایزوتوپ‌ها کاربردهای وسیعی از جمله در صنعت، بهداشت، کشاورزی، میراث فرهنگی و باستان‌شناسی دارند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر از سانتریفیوژهای IR1 برای غنی‌سازی ایزوتوپ‌های پایدار مثل «تلوریم» و «زنون» به‌صورت پایلوت استفاده می‌شود و برنامه برای رساندن آن به سطح صنعتی وجود دارد، افزود: ما علم غنی‌سازی ایزوتوپ‌های پایدار و فناوری مربوط به آن را به دست آورده‌ایم. مهندسان و متخصصان ما نرم‌افزارهای بزرگی را نوشته‌اند که یکی از آنها برای مثال 300هزار خط برنامه دارد و طراحی مربوط به چیدمان زنجیره‌های غنی‌سازی ایزوتوپ‌های پایدار را نیز متخصصان ایرانی انجام می‌دهند.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و مشکلاتی که برایش ایجاد کرده و می‌کنند، حرکتی رو به جلو دارد و به لطف الهی هرگز متوقف نمی‌شود، گفت: اگر کلی هزینه می‌شد که بگویند حکومت امریکا مکار است و قابل اعتماد نیست، کسی باور نمی‌کرد اما کشوری همچون ایران ظهور کرد و توانسته است شیوه حکمرانی این کشور را مفتضح کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: ما می‌خواهیم در مسأله‌ای که حق‌مان است، اراده خودمان را به جبارترین نظام جهان تحمیل کنیم و در مقابل او تمکین نکنیم. باید برای نسل‌های آینده مشخص شود نسل شما چه حماسه‌ای را به وجود آوردند. صالحی با قدردانی از مجموعه صنعت هسته‌ای از مدیران و متخصصان تا پرسنل‌ خدماتی عنوان کرد: امیدواریم به‌گونه‌ای کارها را تحویل مدیران آینده بدهیم که پیش وجدان خودمان راضی باشیم، چون انسان به وجدان خودش نمی‌تواند دروغ بگوید. با اخلاص و خداپسندانه آنچه در توان داریم، انجام می‌دهیم تا در آینده نیز عزیزانی که به این سازمان می‌آیند، با قوت و قدرت امور را پیش ببرند.  معاون رئیس‌جمهور با تصریح به اینکه سازمان انرژی اتمی یکی از نمادهای اقتدار جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: هرچند فعالیت‌های صلح‌آمیز همواره در چالش با جهان استکباری بوده اما همیشه خوش درخشیده است. این امر به برکت الطاف الهی، حمایت‌های رهبری، ملت شریف ایران و همت عزیزان ما در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران اتفاق افتاده است.