همزمان با عادی‌سازی روابط رژیم‌های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، وزیر دفاع انگلیس سفر دوره‌ای خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را آغاز کرده، سفری که در چارچوب تلاش‌های انگلیس برای تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه خلیج‌فارس ارزیابی می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم: "بن والاس" وزیر دفاع انگلیس در جریان سفر منطقه‌ای خود، از فرصت گفت‌وگو با تلویزیون "الجزیره" برای حمله علیه ایران استفاده و همچنین تلاش کرد به افکار عمومی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس اینگونه وانمود کند که لندن قادر است از امنیت خلیج‌فارس، حتی در صورت اقدام آمریکا به کاهش حضور نظامی‌اش در این منطقه، دفاع کند.

والاس در تایید این اظهاراتش، به ناو جنگی "مونتروز"- متعلق به نیروی دریایی انگلیس- اشاره کرد و مدعی شد که این ناو در تنگه هرمز به منظور مقابله با آنچه آن را "مداخله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" خواند، می‌ماند.

موضوع خنده‌دار این است که ناو انگلیسی مونتروز، که بن والاس به آن افتخار می‌کند، تجربه تلخی را با نیروی دریایی سپاه پاسدران در تابستان سال گذاشته داشته، در آن زمان نیروی دریایی سپاه نفت‌کش انگلیسی "استینا ایمپرو" تحت اسکورت ناوچه جنگی انگلیسی را که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت، توقیف کرد.

عملیات ایران برای توقیف این ناو جنگی انگلیس با موفقیت انجام شد و ناوچه انگلیسی که آن را اسکورت می‌کرد، هیچ اقدامی نتوانست بکند؛ به نظر شما، چرا؟

پاسخ منطقی این است که آنها در آن زمان فهمیدند که ایران شوخی نمی‌کند و آنها واقعیت را درباره قدرت جمهوری اسلامی می‌دانستند. آنها همچنین می‌دانستند که اگر ایران بخواهد کاری انجام دهد این کار را می‌کند و بنابراین بهتر بود بن والاس وزیر دفاع انگلیس به قایق "مونتروز" استناد نکند که نتوانست از خودش دفاع کند و مانند ناو "فرسوده" مقابل نیروی دریایی ایران متوقف شد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که کدام طرف امنیت تامین و کدام طرفی ناامنی ایجاد می‌‍کند؟

شکی نیست که ایران بزرگ‌ترین ساحل مشرف به خلیج‌فارس را در مقایسه با بقیه کشورهای مشرف به آن دارد لذا ایران خودش را مسئول تامین امنیت در خلیج‌فارس می‌داند و این واقعیتی است که تمامی مسئولان ایرانی بر آن تأکید دارند و طرح ابتکاری "صلح هرمز" یا طرح ایران برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه خلیج‌فارس، که "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران آن را در سپتامبر گذشته طی نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، بهترین دلیل بر نیات سازنده ایران در مقابل همسایگانش است.

طرح ایران آن زمان با استقبال و حمایت سران برخی کشورها، از جمله صدراعظم آلمان و وزیر خارجه روسیه همراه شد ولی آمریکا و انگلیس که بیشترین پایگاه‌های نظامی را در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دارند، از این طرح استقبال نکردند؛ چرا که اگر این کشورهای عربی در دفاع از امنیت خلیج‌فارس به خودشان تکیه کنند، دیگر حضور آمریکا و غرب در منطقه معنایی ندارد.

این موضوع را ایران بارها مورد تأکید قرار داده و متذکر شده است که حضور نظامی آمریکا و کشورهای غربی و انباشت سلاح در خلیج‌فارس، امنیت منطقه را برهم می‌زند.

ایران این طرح صلح را دلیلی بر حسن نیاتش در مقابل همسایگان و منطقه عنوان کرد و به آنها درباره پیامدهای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر و تن دادن به دیکته‌ها و فشارهای آمریکا هشدار داد که هدف از این فشارها، سوق دادن این کشورهای عربی به ایجاد ائتلاف با رژیم اسرائیل به ریاست آمریکا برای مواجهه با ایران است. سپاه پاسداران به وضوح گفته است: "وارد کردن صهیونیست‌ها به خلیج‌فارس و دریای عمان امنیت را به ارمغان نمی‌آورد بلکه باعث ناامنی خواهد شد."

علی القطان