اشتهای زیاد مشکل بسیاری از افراد جامعه است، به‌طوری که بسیاری از افراد دلیل اضافه وزن خود را پرخوری می‌دانند. اما در این میان افرادی نیز هستند که با مشکل کمی اشتها روبرو هستند و این موضوع دلیل اصلی نرسیدن آن‌ها به وزن مناسب است.

چگونه اشتهایمان را زیاد کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اشتهای زیاد مشکل بسیاری از افراد جامعه است، به‌طوری که بسیاری از افراد دلیل اضافه وزن خود را پرخوری می‌دانند. اما در این میان افرادی نیز هستند که با مشکل کمی اشتها روبرو هستند و این موضوع دلیل اصلی نرسیدن آن‌ها به وزن مناسب است.

راه‌های بسیاری برای افزایش وزن و اشتها توصیه شده است، مانند قرص اشتها آور قوی، ویتامین های افزایش دهنده اشتها و استفاده از کالری شماری برای چاقی سریع. در این مقاله به این موضوعات و همچنین راه های افزایش اشتها در بزرگسالان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چه بخورم؟

هر کدام از این مواد غذایی می تواند در افراد باعث افزایش اشتها شود. البته مکانیسم اثر هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت بوده و ممکن است بر روی تمامی افراد موثر نباشد. برای مثال این مواد غذایی در طب سنتی به عنوان مواد غذایی افزایش دهنده اشتها توصیه شده‌اند:

زردچوبه

جینسینگ

ماست

مرکبات

چای گیاهی

گریپ فروت

برگ و عرق نعناع

روغن هسته خرما

ریشه زنجبیل

شنبلیله

نکته

علاوه بر موارد گفته شده محرک های اشتهای زیادی وجود دارند که مصرف آن‌ها می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد. اما فراموش نکنید که مصرف مقادیر کافی و همچنین مداومت در مصرف این مواد غذایی برای رسیدن به هدف لازم است.

راه‌های افزایش اشتها در بزرگسالان

مهم ترین و البته تأثیرگذارترین راه در افزایش اشتها برای بزرگسالانی که به بیماری‌هایی همچون پرکاری تیرویید مبتلا نیستند داشتن برنامه زمانی تعیین شده برای غذا خوردن است. شما حتما باید از کارهایی نظیر گرسنه ماندن برای مدت زیاد، مثلا به بهانه افزایش اشتها برای وعده غذایی بعدی و پرخوری یا نداشتن وقت برای غذا خوردن خودداری کنید.

وعده‌های غذایی کوچک و مکرر را به جای وعده غذایی بزرگ و پرحجم مصرف کنید. این کار باعث افزایش اشتها در شما خواهد شد چرا که به مرور زمان معده شما برای حجم‌های غذایی بیشتر آماده خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که تعداد لقمه‌های غذاهای خود را به مرور و طی وعده‌های مکرر یکی یکی افزایش دهید.

به گفته بسیاری از متخصصان تغذیه، وارد کردن غذاهای پروتئینی به رژیم غذایی روزانه می‌تواند باعث افزایش اشتها در فرد شود.

فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین راه های افزایش اشتها توجه به کالری دریافتی است. از این رو مصرف غذاهای پرکالری و بدون ارزش غذایی نظیر فست فودها و میان وعده‌های چرب و شور علاوه بر کاهش اشتها، کمبود مواد ریزمغذی را نیز ایجاد می‌کنند.

شربت افزایش اشتها

مصرف گیاهان و مکمل‌های افزایش دهنده طبیعی اشتها نظیر دمنوش زنجبیل، گل میخک، چای به همراه هل، دمنوش گل گاوزبان و شربت عرق بیدمشک نیز می توانند در افزایش اشتها موثر باشند.

اشتباهات در حین افزایش وزن

اقدام اشتباه دیگری که بسیاری از افراد انجام می‌دهند مصرف مقادیر بالای مایعات در میان وعده‌های غذایی و مخصوصا همراه غذاست. در نتیجه این عادت غلط فرد بعد از دریافت حجم کمی از غذا احساس سیری و بی اشتهایی می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود از مصرف هرگونه نوشیدنی و سالاد قبل از اتمام وعده غذایی خودداری شود.

بهترین قرص اشتها آور قوی، ورزش!!!

ورزش مناسب و کافی راهکار مناسبی در افزایش اشتها و البته هضم و جذب است. ورزش‌هایی نظیر دوچرخه سواری، آهسته دویدن و راه رفتن بهترین ورزش‌ها برای افزایش وزن هستند. اگر شما فردی هستید که با رعایت تمام این توصیه‌ها همواره بی اشتها بوده و راهکارهای توصیه شده تأثیر مثبتی در اشتهای شما نداشت، بهتر است برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب به مشاور تغذیه یا رژیم درمان مراجعه کنید. یک مشاور تغذیه با دریافت اطلاعات رژیم غذایی و سبک زندگی شما، به علت این بی اشتهایی در شما پی برده و بهترین برنامه درمان را به شما ارائه می‌دهد.فراموش نکنید که غذا خوردن بدون برنامه و تلاش برای پرخوری و دریافت غذاهای پرکالری به منظور افزایش اشتها و ورزش شدید اگرچه در کوتاه مدت حجم غذای دریافتی شما را افزایش می‌دهد، ولی هرگز راهکار درمانی مناسب برای درمان کامل بی اشتهایی در شما نخواهد بود.