جزئیات طرح رایگان شدن بیمه تامین اجتماعیوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب کاربری خود در توئیتر از پوشش بیمه‌ اجتماعی رایگان‌ همگانی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی محروم از بیمه اجتماعی خبرداد.

جزئیات رایگان شدن بیمه تامین اجتماعی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برابر اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی حقی همگانی است و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند.

با توجه به اهمیت بیمه‌های اجتماعی برای حفظ جوامع انسانی و توسعه، مناطق روستایی و عشایر به واسطه موقعیت خاص اکولوژیک و اقتصادی اجتماعی همواره حائز اهمیت بوده است و دولت نیز برنامه‌های خاصی در این خصوص داشته است.

بیمه تامین اجتماعی

 

از جمله اقدامات مهم دولت در پوشش بیمه روستائیان و عشایر می‌توان به رشد ۸۸ درصدی بیمه‌شدگان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد. به این صورت که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم ۶۳۹ هزار و ۶۲۲ نفر بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بودند و این رقم در پایان تیرماه امسال به یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۶۲ نفر رسیده است.

 

همچنین دولت طرح پوشش بیمه‌ای برای خانوارهای روستایی فاقد بیمه در نظر گرفته است و «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب کاربری خود در توئیتر از پوشش بیمه‌ اجتماعی رایگان‌ همگانی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی محروم از بیمه اجتماعی خبرداد.

 

به گفته وزیر تعاون با این اقدام ضریب پوشش بیمه‌ای در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 

براساس این گزارش تمامی روستاییان تحت پوشش بهزیستی،  قالیبافان فاقد بیمه، زنان سرپرست خانوار روستایی، شاغلین در صنایع دستی روستاییو مددجویان روستایی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

بیمه تامین اجتماعی

 

همچنین بر اساس موافقت سازمان برنامه و بودجه، دولت پرداخت حق بیمه کامل این افراد را برای یک سال برعهده خواهد داشت به عبارتی در این طرح گروه‌های هدف در سال اول به صورت کاملا رایگان بیمه خواهند شد و از سال‌های بعد به تدریج اقدام به پرداخت حق بیمه خود خواهند کرد.

 

مبنای پرداخت حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر۱۵ درصد است که از این میزان ۵ درصد توسط شخص و ۱۰ درصد باقی مانده را دولت پرداخت می‌کند.

 

پیش از این «علی شیرکانی» مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درخصوص زمان اجرا شدن این طرح گفته بود که کلیات این طرح با همکاری سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده است و فاز اول آن که تامین مالی است انجام شده، اما برای فاز دوم با نهادهای مربوطه مانند مرکز ملی فرش ایران برای تحت پوشش قرار دادن قالیبافان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور تحت پوشش قراردادن شاغلان صنایع دستی و سازمان بهزیستی تفاهم نامه‌ای منعقد شده و در مرحله اخذ اسامی هستیم و به محض اعلام اسامی، پیش ثبت‌نام صورت خواهد گرفت و سپس بیمه آنها جاری خواهد شد.

 

با اجرای طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و چهارصد هزار خانوار روستایی فاقد بیمه، گامی اساسی در جهت تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و عدالت اجتماعی برداشته خواهد شد. در سال‌های اخیر بسیاری از روستاییان به امید کسب رفاه و شرایط بهتر زندگی عازم شهرهای بزرگ شدند، اما اجرای طرح‌هایی حمایتی مانند خدمات بیمه‌ای می تواند زمینه ماندگاری روستاییان و همچنین بازگشت مهاجران به روستاها را فراهم کند.