به طور معمول ، بیماری های واگیر دار برای افراد به خصوص کودکان و افراد در معرض خطر ، همیشه خطراتی را ایجاد می کنند که گاهی در آینده عوارضی را از خود به جا می گذارند. آبله مرغان یک از این بیماری هاست که موجب ایجاد لکه های پوستی در افراد و کودکان و سقط جنین در زنان باردار می شود. از این رو در این مقاله به بررسی واکسن آبله مرغان برای کودکان و بزرگسالان و موارد احتیاط آن می‌پردازیم.

همه چیز درباره واکسن آبله مرغان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آبله مرغان عفونتی است که باعث ایجاد ضایعات قرمز خارش دار روی پوست شما می شود و به علت ویروسی به نام واریسلا ایجاد می شود . واکسن آبله مرغان در70تا90درصد افرادی که واکسینه شده اند در برابر عفونت حفاظت ایجاد می کند. افرادی که حفاظت کامل از واکسن نگرفته اند، ممکن است دچار آبله مرغان بعد از مواجهه شوند. به هرحال بیماری آنها معمولاً خفیف است و باعث بثورات پوستی با شدت کمتر و اغلب بدون تب می شود. (به بثورات موقت پوستی،راش گفته می شود.)

موارد مصرف واکسن آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان :

در واقع کارشناسان، واکسیناسون واریسلا را برای بزرگسالانی که ایمنی ندارند و در معرض خطر عفونت هستند پیشنهاد می کنند که شامل این افرادند:

برای ایجاد ایمنی فعال برعلیه آبله مرغان برای افرادی (از 12 ماهگی به بعد) مصرف می شود که یا خطر ابتلای آنها به بیماری زیاد است یا به مقدار زیاد مستعد هرگونه عارضه ناشی از آبله مرغان هستند.

  • کارکنان سلامت
  •  افرادی که در تماس مستقیم با یک فرد دچار نقص ایمنی هستند (شامل افرادی که پیوند شده اند.
  • افرادHIVمثبت
  • معلمان کودکان
  • کارمندانی که در طی روز در مراکز نگهداری از افراد بی سرپرست کار می کنند.
  • بزرگسالان جوان مستعد در کالج ها، مراکز نظامی (ارتشی) یا کانون های اصلاح و تربیت
  • مسافران بین المللی
  • زنان در سنین باروری

78

احتیاطات واکسن آبله مرغان (Varicella-Zoster Vaccines) :

واکسن آبله مرغان حاوی یک ویروس زنده است بنابراین برای کودکان بادستگاه ایمنی تضعیف شده و همچنین کودکی که تب یا سایر بیماری های شدید را دارد پیشنهاد نمی شود. تزریق واکسن آبله مرغان نباید برای کودکانی که آلرژی شدیدی به نئومایسینیا ژلاتین دارند انجام شود.

واکسن آبله مرغان از 12 ماهگی تا 2 سالگی به کودکان تزریق می شود و اگر در این مدت واکسیناسیون انجام نشده باشد باید بعد از 13 سالگی تزریق واکسن انجام گیرد.

تزریق واکسن آبله مرغان به صورت انفرادی کار درستی نیست و موجب سرایت این بیماری ویروسی به دیگر افرادی که هنوز به این بیماری مبتلا نشده اند می شود.

تزریق واکسن آبله مرغان در کلینیک تخصصی اطفال

کلینیک تخصصی اطفال دکتر کامبیز هرمان مقدم ، متخصص اطفال و کودکان، به عنوان مرکز تخصصی تزریق واکسن آبله مرغان جهت رفاه حال مراجعه کنندگان از قبیل خانم های باردار ، کارکنان بیمارستان، کودکان، افراد در تماس مستقیم با افراد بیمار و کودکان در مهد کودک ها تاسیس گردیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تزریق واکسن آبله ‌مرغان یا واریسلا به لینک آن مراجعه نمایید.

دکتر کامبیز هرمان مقدم دارای شماره نظام پزشکی 92131 ، متخصص تزریق واکسن ابله مرغان در ایران

تماس با ما 02188213218

شکل دارویی واکسن  :

پودر برای تزریق

عوارض جانبی  تزریق واکسن آبله مرغان :

درد، خارش، تورم، قرمزی، هماتوم و سفتی در محل تزریق واکسن، جوشهای شبیه بیماری طبیعی از عوارض جانبی این فرآورده می باشند.

تداخل دارویی:

بیماران تحت درمان با داروهای کاهنده سیستم ایمنی یا گلوکوکورتیکوئیدها در مقایسه با افراد سالم حساسیت بیشتری به ابتلا و عفونت دارند. در این بیماران واکسیناسیون با ویروس زنده ضعیف شده منجر به بروز جوشهای جلدی و بیماری منتشر می شود.

واکسیناسیون باید حداقل 5 ماه بعد از انتقال خون یا پلاسما، تجویز ایمنوگلوبولین ها یا ایمنوگلوبولین ضد آبله مرغان انجام گردد. همچنین تا 2 ماه بعد از واکسیناسیون از تزریق ایمنوگلوبولین ها مخصوصاً ایمنوگلوبولین ضد آبله مرغان خودداری شود، مگر فواید استفاده از ایمنوگلوبولین ها بر واکسیناسیون برتری داشته باشد.

به دلیل بروز سندرم Reye's هنگام مصرف سالیسیلاتها در بیماران مبتلا به آبله مرغان، کلیه افراد واکسینه شده تا 6 ماه بعد از واکسیناسیون نباید داروهای سالیسیلاتی را مصرف کنند.

965

موارد منع تزریق واکسن آبله مرغان:

حاملگی، حساسیت نسبت به یکی از اجزای واکسن(مثل ژلاتین)،سابقه واکنش آنافیلاکتوئید نسبت به نئومایسین، بیماران مبتلا به هر نوع سرطان بدخیم مغز استخوان و سیستم لنفاوی، مصرف همزمان داروهای کاهنده سیستم ایمنی، پرتودرمانی، نقص اولیه یا اکتسابی سیستم ایمنی، سل فعال درمان نشده، سابقه فامیلی نقص ایمنی ژنتیکی و هرگونه بیماری حاد و بیماری حاد و بیماریهای عفونی همراه با تب از موارد منع مصرف این واکسن می باشند. باید از تزریق واکسن به زنان باردار در حین بارداری خودداری کرد و همچنین به زنان توصیه می شود تا سه ماه بعد از واکسیناسیون از بارداری اجتناب کنند. استفاده از این واکسن برای کودکان با سن کمتر از 12 ماه توصیه نمی شود.

همچنین در موارد زیر هم باید در تزریق واکسن دقت نمود.

  • اگر شواهدی از مصونیت در برابر بیماری دارید، نیازی به تزریق واکسن آبله مرغان ندارید.
  • بعضی از افراد نباید واکسن آبله مرغان بزنند یا باید برای تزریق آن منتظر بمانند؛ به عنوان مثال زنان باردار نباید واکسن واریسلا (آبله مرغان) بزنند، برای این کار آنها باید تا بعد از زایمان خود منتظر بمانند. همچنین واکسن آبله مرغان قبل از بارداری بایستی حداقل با فاصله یک ماه تزریق شود.
  • افرادی که اخیراً تزریق واکسن آبله مرغان یا سایر محصولات خون را انجام داده اند.
  • اکثر کودکانی که اعضای خانواده آنها با مشکلات سیستم ایمنی بدن درگیر بوده اند، می توانند با خیال راحت واکسن واریسلا بزنند، به شرطی که خودشان از سیستم ایمنی سالمی برخوردار باشند.
  • به طور کلی، هر کسی که دارای سیستم ایمنی آسیب دیده است، نباید واکسن های زنده مانند واکسن آبله مرغان دریافت کند. اما بیشتر مشکلات سیستم ایمنی به خانواده بیمار مربوط نمی شود. این مشکلات از بیماری هایی مانند سرطان یا از داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی ناشی می شوند.
  • کودکانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های خاص را دارند، در صورت تشخیص عدم ابتلا به بیماری آبله مرغان، می توانند واکسن آبله مرغان را دریافت کنند.

 

دکتر کامبیز هرمان مقدم،  متخصص تزریق واکسن ابله مرغان در ایران

تماس با ما 02188213218