رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه با اعلام حمایت از تلاش‌ها و تعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ برجام تصریح کرد که این توافق عنصر کلیدی در نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای به شمار می‌رود و باید حفظ شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«فرانسوا ژاک» که به صورت مجازی در در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخنرانی می‌کرد همچنین از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی استقبال کرد و گفت: ایران وفق پروتکل الحاقی دسترسی‌هایی را برای بازرسان آژانس ایجاد کرده است.

وی در عین حال بدون اشاره به تعلل طرف‌های باقی‌مانده در برجام، در خصوص برآورده کردن مزایای وعده داده به ایران در این توافق، از تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش ابراز تاسف کرد. وی با بیان این مطلب که وضعیت کنونی پایدار نخواهد ماند، از ایران خواست تا به تعهداتش در این توافق بازگردد. 

ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق‌ هسته‌ای و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

پیشتر رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با ایراد سخنانی در نشست امروز با بیان اینکه «حفظ برجام مسئولیت مشترک کلیه اعضای جامعه بین المللی است» گفت: در این زمینه، مسئولیت اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی به عنوان اعضای برجام از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله اینکه آنها باید تعهدات خود را به طور کامل و موثر اجرا کنند. بنابراین، این توافق فقط زمانی حفظ می شود که مفاد آن به طور متعادل توسط همه طرفین درگیر در آن، اجراء شود. 

وی افزود: در نتیجه، ایران چاره دیگری جز اتخاذ رویکرد گام به گام در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام برای بازگرداندن تعادل از دست رفته توافق، نداشته و ندارد.

به گزارش ایرنا، شصت‌وچهارمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در مرکز بین‌المللی وین با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی گشایش یافت.

در این نشست که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد ۱۷۱ کشور عضو آژانس به صورت فیزیکی و فضای مجازی حضور دارند.