افغانستان خبر داد: بازگشت نزدیک به 480 هزار مهاجر از ایران از ابتدای سال

۴۸۰ هزارافغانستانی‌از ایران بازگشتند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت مهاجران و باز‌گشت‌کنندگان افغانستان، گفت: از آغاز سال‌ جاری تاکنون، بیش از 500 هزار نفر از کشورهای دیگر به افغانستان بازگشته‌اند که نزدیک به 480 هزار آن از ایران برگشته‌اند.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای دیگر، بسیاری از مهاجران افغانستان به کشورشان بازگشتند.
با این حال، اما وزارت امور مهاجران و بازگشت‌کنندگان افغانستان، اعلام کرده که میزان بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان در سال جاری نسبت به سال گذشته، کاهش چشم‌گیری داشته است.
«عبدالباسط انصاری»، سخنگوی وزارت مهاجران و باز‌گشت‌کنندگان افغانستان، به روزنامه صبح کابل گفت که از آغاز سال‌ جاری تاکنون، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از کشورهای دیگر به افغانستان بازگشته‌اند که نزدیک به ۴۸۰ هزار آن از ایران هستند.
این درحالی است که سال گذشته، همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، شمار بازگشت‌کنندگان شهروندان افغانستان، از این کشور به‌صورت چشمگیری افزایش یافته بود؛ تنها چند هفته پس از شروع شیوع کرونا در ایران، بیش از ۲۱۰ هزار مهاجر افغانستانی از ایران به این کشور بازگشته بودند.
علت بازگشت داوطلبانه افغانستانی‌ها در روزهای نخست سال جاری از ایران و پاکستان، گسترش شیوع ویروس کرونا، مداوا نشدن افغانستانی‌های مبتلا به ویروس کرونا در این دو کشور خوانده شده بود.
در همین حال رضا باهیر، معاون سخنگوی وزارت امور مهاجران و بازگشت‌کنندگان افغانستان، می‌گوید که سال پیش روزانه بیش از ده هزار نفر تنها از مرز ایران، وارد خاک افغانستان می‌شدند؛ اما در حال حاضر با آن‌‌که موج سوم ویروس کرونا نیز در ایران رسیده است، روزانه دست‌کم یک هزارو پنج‌صد نفر به افغانستان، برمی‌گردند که این رقم نسبت به سال پیش، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهند.

گمانه‌ها بر این است که با رسیدن موج جدید ویروس کرونا در ایران، شمار زیادی از مهاجرانی که در ایران زندگی و کار می‌کنند دوباره همانند روزهای نخست شیوع این ویروس به افغانستان باز گردند؛ اما مسوولان در وزارت مهاجران و بازگشت‌کنندگان این کشور، می‌گویند که با توجه به تفاهمی که با مسوولان دولت ایران شده است، این احتمال بسیار ضعیف است که برگشت مهاجران افغانستانی از این کشور افزایش یابد.

انصاری گفت که روند برگشت مهاجران در سال جاری از ایران کاهش یافته است؛ زیرا به گفته‌ او، اکنون دولت ایران، مهاجران افغانستانی را که ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به‌صورت رایگان بستری و مداوا می‌کند.

انصاری افزود که از میان ۵۰۰ هزار نفری که در جریان سال جاری به افغانستان بازگشته‌اند، بیش ۴۷۰ هزار نفر آن از کشور ایران، ۲۰ هزار نفر از پاکستان، بیش از ۶ هزار از ترکیه و ۲۴۹ نفر از کشورهای اروپایی به افغانستان، بازگشته‌اند.

گفتنی است، از میان افرادی که طی ۷ ماه گذشته از ایران به افغانستان بازگشته‌اند، نزدیک به پنجاه درصد آنها، کسانی هستند که به‌صورت اجباری و باقی آنها دواطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند.

پس از این‌که ویروس کرونا در بیش‌تر کشورهای جهان همه‌گیر شد، بیش‌تر این کشورها تصمیم بر وضع یک سلسه محدویت‌ها گرفتند؛ تا از این طریق بتوانند جلوی گسترش و همه‌گیری این ویروس را در کشورهای خود بگیرند.

دولت پاکستان، نیز پس از این‌که یک واقعه مثبت ویروس کرونا در هرات به ثبت رسید، اعلام کرد که این کشور گذرگاه‌های مرزی تورخم و اسپین بولدک را برای مدت نامعلومی بسته نگه خواهد داشت.

همزمان با بسته‌شدن دروازه‌های تورخم و اسپین‌ بولدک بیش از چهل هزار از شهروندان افغانستان در پاکستان مانده بودند. سرانجام دولت پاکستان در هفته دوم ماه فروردین سال جاری اعلام کرد که گذرگاه‌‌های مرزی تورخم و اسپین ‌بولدک را برای سه روز به روی مسافران افغانستان در این کشور، باز می‌کند.

با باز شدن مرز تورخم و اسپین ‌‌بولدک، هزاران مسافر و مهاجر افغانستانی که آن‌طرف مرز تورخم مانده بودند، یک‌باره وارد ننگرهار شدند. مسوولان محلی در ننگرهار، در آن زمان گفتند که در جریان سه-چهار روزی که مرز باز بود، نزدیک به ۴۰ هزار نفر از آن سوی مرز تورخم، وارد افغانستان، شده بودند.

با آن‌که در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در افغانستان به صورت چشمگیری کاهش یافته است؛ اما با آن‌هم مرزهای اسپین بولدک و تورخم به روی رفت‌وآمد بسته است.

سخنگوی وزارت مهاجران افغانستان، تصریح کرد که که پس از گسترش شیوع ویروس کرونا در دو کشور، مرزها میان افغانستان و پاکستان بسته شده و مهاجران در حال حاضر میزان رفت‌وآمد زیادی از پاکستان به افغانستان و برعکس آن را ندارند.