اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی سیاستی دوگانه پیشه کرده‌اند. برخی از آنان دعوت به مشارکت می‌کنند و برخی دیگر نیز همچنان ساز تحریم می‌زنند.

انتخابات ۱۴۰۰ و یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و جریان‌های سیاسی به تکاپو افتاده‌اند. اوضاع و احوال اصلاح طلبان، اما اصلا خوب نیست. به قدری که خودشان نیز نمی‌دانند قرار است چه کاری انجام دهند. اصلا نمی‌دانند که می‌خواهند در این انتخابات شرکت کنند یا نکنند؟ اگر شرکت کنند، با کاندیدای حداکثری وارد شوند یا حداقلی؟ حتی نمی‌دانند که ممکن است ائتلاف کنند یا خیر؟

در این بین، اما یکی از پرنفوذ‌های در سایه وارد عمل شد و سعی کرد که مجموعه اصلاح طلبی را به یک اتفاق نظر برساند. این مهم، اما محقق نشد و شاهدیم که همچنان تئوریسین‌های این جریان ساز شرکت نکردن در انتخابات و بی‌اثری اصل انتخابات را می‌زنند.

این دوگانگی البته برای تحلیل‌گران زیاد عجیب نیست و آن را راستای سیاست‌های همیشگی اصلاح طلبان می‌دانند. شاهد این مدعا اظهارات سید مهدی هاشمی، فعال سیاسی اصولگرا است که در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» می‌گوید: «این دوگانگی در جریان اصلاحات را نباید جدی گرفت، نگاه آن‌ها به امر انتخابات تأمین منافع حزبی و قبیله‌ای است. برای نیل به این مقصود، معمولا برای بازارگرمی چند سناریو را به اجرا در می‌آورند و روی آن سناریو‌ها کار می‌کنند تا نهایتا سر یک نقطه‌ای با هم به تفاهم برسند.»

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان حتما در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت می‌کنند، افزود: «البته آن‌ها معمولا پیش از انتخابات مظلوم نمایی می‌کنند و خود را عاجز و درمانده نزد مردم نشان می‌دهند تا افکارعمومی به جای مطالبه گری، به دلسوزی برای آن‌ها بپردازد.»

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اصلاح طلبان می‌خواهند با تبلیغات پرحجم توجه افکارعمومی را از ناکارآمدی‌های خودشان به سوی دیگری سوق دهند، ادامه داد: «نامه آقای موسوی خوئینی و دیدگاه‌های آقایان عبدی و حجاریان، ۲ سناریو در قالب یک پکیج است. یکی به میخ و دیگری به نعل می‌زند تا در جامعه طرفدار جذب کنند. یکی می‌گوید «می آییم»، دیگری می‌گوید «نمی آییم» تا فضای جامعه را نسبت به خودشان بسنجند. اگر آن بازخورد مطلوب را از جامعه نگیرند می‌گویند «ما در انتخابات شرکت نکردیم» تا هزینه عدم موفقیت یا شکست در انتخابات را نپردازند.»

ناگفته نماند که عباس سلیمی نمین تحلیل‌گر اصولگرا نیز همین نکته را به خبرنگار «فردا» گفته و تاکید کرده بود که «اصلاح‌طلبان سیاست‌های متنوعی را دنبال می‌کنند. یعنی هم چانه‌زنی می‌کنند و هم حمله و تخطئه می‌کنند. این مسبوق به سابقه است. یعنی کسانی که برای انتخابات سرمایه‌گذاری کرده و سعی دارند در چارچوب ساختار کانون‌های قدرت را در اختیار بگیرند، همزمان حمله‌هایی دارند تا از طریق آن موقعیت خود را مستحکم‌تر کنند. به عبارتی روی کار‌های تبلیغاتی هم حساب باز کرده‌اند.

آنچه در آستانه این انتخابات شاهدیم، اما قدری تفاوت دارد. از جمله اینکه این آقایانی که در انتخابات سال ۸۸ همه ساختار‌ها را زیر سوال برده و به هیچ وجه حاضر نشدند حتی به حرف رئیس اصلاحات گوش بدهند هم امروز به شدت فعال شده و جلسات انتخاباتی برگزار می‌کنند.»