کمک گرفتن از پزشک زنان یکی از بهترین راه‌هایی است که سلامت خانم‌ها را تضمین می‌کند. متخصص زنان و زایمان نقش مهمی در سلامت زنان دارد.

هر چند وقت یک‌بار لازم است به پزشک زنان مراجعه کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خانم‌ها معمولاً مسئولیت مراقبت از سلامت بچه‌ها در خانواده را به عهده دارند اما در بیشتر اوقات نسبت به وضعیت سلامت خود بی‌توجه هستند. کمک گرفتن از پزشک زنان یکی از بهترین راه‌هایی است که سلامت خانم‌ها را تضمین می‌کند. متخصص زنان و زایمان نقش مهمی در سلامت زنان دارد. این پزشک در زمینه بیماری‌ها و وضعیت اندام‌ها و غدد جنسی خانم‌ها تخصص ویژه‌ای دریافت کرده است. از آنجایی که مراجعه حضوری به دکتر زنان می‌تواند وقت‌گیر باشد، خدمات مشاوره پزشکی آنلاین گزینه‌ی مناسبی هستند. سامانه مشاوره آنلاین دکتر ساینا یکی از سامانه‌های ارتباط با پزشکان است که می‌توانید از طریق آن مشاوره پزشکی دریافت کنید. پزشک زنان دکتر ساینا محافظی آنلاین برای سلامتتان خواهد بود. اما این سوال وجود دارد که هر چند وقت یک‌بار نیاز است از دکتر زنان مشاوره بگیریم؟

مشاوره دوره‌ای با پزشک زنان

پزشک زنان، متخصصی است که در حیطه‌ی بیماری‌های مخصوص به خانم‌ها فعالیت دارد. معمولاً متخصصان زنان و زایمان سه سال آموزش ویژه در این زمینه دریافت کرده‌اند. بیشتر این متخصصان در زمینه بارداری و مشکلات مرتبط با آن نیز تخصص دارند و می‌توانند در طول دوران بارداری، زایمان و بعد از تولد نوزادان به خانم‌ها مشاوره‌ی پزشکی دهند.

اینکه هر چند وقت یک‌بار نیاز به مشاوره با پزشک زنان دارید به دو معیار کلی ربط دارد: سن و سلامتتان. خانم‌های بین سنین 21 تا 29 سال بهتر است در صورت عدم وجود مشکلی خاص، سالی یک‌بار مشاوره پزشکی با متخصص زنان داشته باشند. اگر در بین این دوره‌های نیز متوجه تغییرات خاصی شدند، انجام مشاوره ضرورت پیدا می‌کند. اگر قبل از 21 سالگی ازدواج کردید نیز باید برنامه‌ی مشاوره سالانه با پزشک زنان داشته باشید. خانم‌های مجرد زیر 21 سال می‌توانند هر دو سال یک‌بار درباره تغییرات بدنشان با پزشک مشورت داشته باشند. بهترین سن برای آغاز مشاوره‌های دوره‌ای، 16 سالگی است.

بعد از سن سی‌سالگی، اگر وضعیت سلامتی مناسبی دارید، باردار نیستید و برای بیماری خاصی تحت درمان قرار ندارید، می‌توانید مشاوره‌های هر ساله را با روند عادی خود دنبال کنید. برای بررسی سلامت در هر مشاوره نتایج آزمایش‌هایی مانند پاپ اسمیر توسط پزشک زنان بررسی می‌شود. اگر سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم و تخمدان را دارید، احتمالاً باید این آزمایش‌ها را هر شش ماه یک‌بار انجام دهید تا پزشک بتواند سلامت بدنتان را کنترل کند.

66

چه زمانی مشاوره با پزشک زنان ضرورت پیدا می‌کند؟

علاوه بر دوره‌های مشاوره‌ای سالیانه، اگر هر یک از نشانه‌های زیر را تجربه کردید بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید:

  • تغییر در زمان و شدت دوره‌های ماهیانه
  • درد
  • ترشحات غیرعادی از واژن
  • تغییرات ایجاد شده در واژن

اگر شدت خونریزی ماهیانه افزایش پیدا کرد، دوره‌های ماهیانه قطع شدند یا در بین دوره‌ها دچار لکه بینی شدید بهتر است درباره مشکلات با پزشک حرف بزنید. درد و ناراحتی در ناحیه‌ی واژینال نیز باید به پزشک گزارش شود.

متخصص زنان و زایمان می‌تواند جهت پیشگیری، کنترل یا مقابله با طیف وسیعی از بیماری‌ها عمل کند. اختلالات رایجی که توسط پزشک زنان درمان می‌شود، شامل وارد زیر است:

  • مشکلات مرتبط با بارداری، تخمک‌گذاری یا یائسگی
  • مشکلات در ارتباط با عضلات و بافت ناحیه تناسلی
  • بیماری‌های مقاربتی
  • سندرم پلی کیستیک تخمدان
  • کیست‌های موجود در بافت سینه
  • سرطان‌های مربوط به دستگاه تناسلی یا سینه‌ها
  • مشکلات مرتبط با مسائل جنسی
  • اختلالات جنسی
  • مشکلات روان‌شناختی مرتبط با هورمون‌ها (ملال پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و...)
  • مشکلات هورمونی

سامانه اینترنتی دکتر ساینا، اولین استارتاپ تخصصی حوزه پزشکی بوده و خدمات درمانی مختلفی را به شکل آنلاین برای مخاطبان در نظر گرفته است. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت www.drsaina.com یا نصب اپلیکیشن دکتر ساینا، لیست پزشک‌های زنان فعال در سامانه را مشاهده کرده و بر اساس پروفایل و نظر دیگر کاربران بهترین گزینه را برای دریافت مشاوره پزشکی انتخاب نمایید.

11

توصیه‌هایی برای استفاده از مشاوره

زمانی که با پزشک زنان مشاوره آنلاین انجام می‌دهید، این توصیه‌ها می‌توانند به شما کمک کند تا از صحبت‌هایتان با او استفاده بیشتری را ببرید:

  • در زمان انتخاب متخصص زنان و زایمان، برای پیدا کردن پزشکی که بتوانید به او کاملاً اعتماد داشته باشید، زمان کافی را اختصاص دهید. شما باید بتوانید با پزشک به‌راحتی صحبت کنید و از او کمک بگیرید.
  • قبل از شروع مشاوره، فهرستی از موضوعاتی که قصد دارید با پزشک زنان در میان بگذارید را تهیه کنید. در همان ابتدای مشاوره موضوعات را به ترتیب بیان کنید.
  • درباره‌ی داروها یا آزمایش‌های دوره‌ای که انجام داده‌اید با پزشک مشورت کنید.
  • اگر برای دیدن پزشک زنان مضطرب هستید، پیشنهاد می‌کنیم درباره بدنتان مطالعه داشته باشید. با این روش اصطلاحاتی که پزشک استفاده می‌کند را بهتر متوجه می‌شوید.

حال که متوجه شدیم در چه بازه‌های زمانی باید به پزشک زنان مراجعه کنیم ، پیدا کردن پزشک مناسب ضروری به نظر می‌رسد. متخصص زنان باید دانش و تجربه کافی داشته باشد، قابل‌اعتماد باشد و مراجع بتواند با او ارتباطی مثبت برقرار کند. برای پیدا کردن پزشک مناسب می‌توانید از سامانه مشاوره اینترنتی پزشکی دکتر ساینا استفاده کنید. گزینه‌های مختلفی در این سامانه وجود دارند و کاربران مختلف نظرات خود را درباره هر پزشک ارائه کرده‌اند. خواندن نظرات دیگران می‌تواند به ما کمک کند تا انتخاب درستی داشته باشیم. برای شروع مشاوره پزشکی به وب‌سایت سامانه مراجعه کرده یا از اپلیکیشن دکتر ساینا استفاده کنید.