سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رایزنی‌هایی که با کره جنوبی بر سر بازگرداندن بدهی این کشور به ایران در جریان است، یادآور شد که علیرغم توافقات اولیه، اما سئول هنوز هم در این خصوص تعلل می‌کند.

باز هم تعلل کره جنوبی برای بازگرداندن بدهی ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دو سال است که از بدهی کره جنوبی به ایران می‌گذرد و با وجود اینکه در این مدت رایزنی‌هایی بین دو طرف در جریان بوده و جمهوری اسلامی ایران بارها اعتراض خود را اعلام و حتی عنوان کرده که این موضوع را از طریق حقوقی پیگیری می‌کند، ولی کماکان شاهد تعلل‌ و دست دست کردن‌های سئول در این خصوص هستیم. کره‌ای‌ها تحریم‌های آمریکا را بهانه می‌کنند،‌ بهانه‌ای که به گفته مقامات ایرانی اصلا مسموع نیست.

در همین زمینه «سعید خطیب‌‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۴ مهر در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: رایزنی‌ها با کره جنوبی در جریان است، ولی با سرعتی که ما انتظار داریم جلو نمی‌رود و کند پیش می‌رود. ما درباره خرید دارو و برخی اقلام با کره توافقات اولیه داشتیم و در دو هفته اخیر در مورد تامین منابع مورد نیاز از منابع ایران برای خرید واکسن آنفلوآنزا و واکسن کرونا در قالب کنسرسیوم سازمان تجارت جهانی با تعلل‌هایی از سوی کره مواجه هستیم و امیدواریم طرف کره‌ای حساسیت موضوع را متوجه و سرعت لازم را بدهد.

سعید خطیب‌زاده ۳۰ شهریور ماه هم با بیان اینکه مذاکرات با کره‌ای‌ها در این خصوص در جریان است، گفته بود: ما در مورد سنت سنت و ریال ریال حق ملت ایران محکم ایستادیم، هم با آنهایی که ادعا می‌کنند نمی‌توانند و هم آنهایی که فکر می‌کنند نمی‌خواهند بدهند.

گفتنی است، بدهی کره جنوبی به ایران در دو بانک این کشور مجموعا به ارزش هفت میلیارد دلار است که با گذشت ۲ سال (سپتامبر ۲۰۱۸) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. این بدهی در ازای خرید میعانات گازی از ایران بوده و کره‌ پس از توقف واردات این محصول، اقدام به خرید بنزین از آمریکا کرده است.