جوان آنلاین: رئیس‌جمهور امریکا که پنج شنبه شب ابتلای خود را به ویروس کرونا اعلام کرد و یک روز بعد، یعنی جمعه به دلیل وخامت اوضاع، به بیمارستان نظامی «والتر رید» در حومه واشنگتن منتقل شد، دیروز بیمارستان را ترک کرد و با بالگرد مارین ۱ به کاخ سفید بازگشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تیم پزشکی ترامپ در یک کنفرانس خبری گفته که وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور طبیعی و میزان اکسیژن و نبض او عالی است، ولی کنترل وضعیت ترامپ تا ۲۴ ساعت داخل کاخ سفید، تحت کنترل پزشکی انجام خواهد شد. او هنگام پیاده شدن از بالگرد، ماسک از صورت برداشت و گفت که «احساس خوبی دارد» و یکراست وارد کاخ سفید شد. ترامپ می‌گوید حالا ویروس کرونا را «درک» می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه از امریکایی‌هایی که تاکنون این ویروس مرگبار جان نزدیک به ۲۱۰ هزار تن آن‌ها را گرفته، خواست از این ویروس نترسند. ترامپ که یک شنبه شب گفته بود حتماً آموخته‌هایش از کرونا را برای امریکایی‌ها نیز بیان خواهد کرد، آموخته‌هایش را این طور با آن‌ها در توئیتر به اشتراک گذاشت: «حالم بسیار خوب است! از کووید هراس به خود راه ندهید، نگذارید اختیار زندگی شما را به دست بگیرد. ما تحت نظر دولت ترامپ، دارو‌ها و دانش بسیار خوبی را به دست آورده‌ایم. حال من الان از ۲۰ سال پیش هم بهتر است.» او در توئیتی جداگانه هم نوشت: «در مورد ویروس کرونا بسیار آموختم. یک چیز قطعی است و آن، این است که نگذارید این بیماری بر شما غلبه کند. از آن واهمه نداشته باشید. شما آن را شکست خواهید داد. ما بهترین تجهیزات پزشکی را در اختیار داریم، بهترین دارو‌ها را داریم که همه، همین اواخر تولید شده‌اند.»

شهر متروکه

منابع امریکایی می‌گویند ترامپ برخاستن از بستر بیماری و مرخصی از بیمارستان را با دقت و مانند یک شوی تلویزیونی تنظیم و عرضه کرد. او تلاش کرد مرخصی خود را، چون رویدادی هیجان‌انگیز برای برنامه‌های خبری ساعات اول شب ارائه دهد. در حالی که مشخص است، ترس ترامپ از شکست در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) مهم‌ترین دلیل خروج زودهنگام او از بیمارستان بوده، او در توئیتی، بعد دیگری از ماجرا را هم فاش کرد: «به یاد داشته باشید که بازار سهام در حال آماده شدن برای شکستن بالا‌ترین رکورد زمان خود است. سال بعد بهترین زمان برای همیشه خواهد بود. رأی، رأی، رأی!» بورس امریکا که بعد از اعلام کرونای ترامپ ریزش کرده بود، به بازگشت او واکنش مثبت نشان داد و شاخص قیمت ۵۰۰ شرکت برتر امریکا ۸/۱ درصد افزایش یافت و شاخص صنعتی داوجونز نیز ۶۸/۱ درصد بالا رفت. با این حال، بازگشت شهوت‌گونه ترامپ، برای کارمندان کاخ سفید خبری وحشتناک بود. سخنگوی کاخ سفید گفته که «تمام تدابیر احتیاطی لازم» برای حفاظت از همه، نه فقط ترامپ و خانواده‌اش، بلکه کارکنانی که در این مجموعه کار می‌کنند، در نظر گرفته خواهد شد و دسترسی فیزیکی به ترامپ نیز محدود می‌شود، ولی منابع امریکایی می‌گویند بال غربی کاخ سفید که دفتر ترامپ را در خود جای داده، مانند شهری متروکه شده است. کارکنان از ابتلا به کرونا هراس دارند و کاخ سفید حالا، لااقل محل نگهداری دو فرد مبتلا به کووید۱۹ شده است که در آن میان، رئیس‌جمهور امریکا تهدید این ویروس را جدی نمی‌گیرد. بازگشت ترامپ از بیمارستان نگاه‌ها را روی دیگر افراد حاضر در کاخ سفید متمرکز کرده است. در طول پاندمی کرونا، از کارکنان کاخ سفید از جمله اعضای کادر آشپزخانه و نیرو‌های سرویس مخفی خواسته شد در محل کار حاضر شوند و این وضعیت اکنون هم که مشخص شده ده‌ها کارمند مبتلا شدند، ادامه دارد.

تردید در بهبود رئیس‌جمهور

دیروز به فاصله ۲۷ روز مانده به انتخابات، نتیجه نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌ان» نشان داد که جو بایدن ۱۶ درصد از دونالد ترامپ جلو افتاده و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها توانسته اختلاف با رئیس‌جمهور جمهوریخواه را بیشتر کند. این در حالی است که در نظرسنجی سابق همین شبکه که اواخر آگوست و اوایل سپتامبر گرفته شده بود، بایدن با اختلاف ۸ درصد پیش بود و او ۵۱ درصد را کسب کرد و سهم ترامپ ۴۳ درصد بود. ترامپ در بازگشت از بیمارستان هم در پیامی توئیتری به نظرسنجی‌ها درباره پیشتازی بایدن واکنش نشان داد و با گفتن اینکه رسانه‌های «اخبار جعلی» در حال تبلیغات درباره نظرسنجی‌های ساختگی هستند، نشان داد که انتخابات چقدر در بازگشت زودهنگام او به کاخ سفید موثر بوده است. جو بایدن هم البته فرصت را از دست نداد، در توئیتر به سرعت دست به کار شد و تصاویری از خودش هنگام توزیع ماسک و ترامپ که ماسک صورتش را بر می‌دارد، منتشر کرد. در عنوان این تصاویر آمده است: «ماسک اهمیت دارد. آن‌ها جان انسان‌ها را نجات می‌دهند.» از این گذشته، شک و تردید‌ها هم درباره بهبود واقعی رئیس‌جمهور امریکا تشدید شده است. پایگاه اطلاع‌رسانی نیوزیلند هرالد، گزارش کرد، زمانی که ترامپ از پله‌های کاخ سفید بالا می‌رفت تا برای جمعیت دست تکان دهد و بیانیه ویدئویی دهد، با جسارت درباره ایمن شدن خود در برابر کووید-۱۹ سخن به میان می‌آورد، اما ویدئوی دیگری منتشر شده است که موجب شده بسیاری درباره سلامت رئیس‌جمهور ۷۴ ساله امریکا دچار تردید شوند. ویدئو‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ترامپ قبل از آنکه ماسک را از مقابل دهانش بردارد، از پله‌ها بالا می‌رود و سپس به نظر می‌رسد در حالی که از جمعیت قدردانی و کت خود را مرتب می‌کند، در نفس کشیدن دچار مشکل است. این کلیپ ویدئویی به سرعت در شبکه اجتماعی توئیتر پخش شد و برخی آن را به عنوان شواهدی در نظر گرفتند که نشان می‌دهد ترامپ بسیار سخت‌تر و دشوارتر از آنچه که ظاهراً نشان می‌دهد با کرونا و غلبه بر آن درگیر شده است. سخنان ترامپ پس از ترخیص از مرکز درمانی «والتر رید»، پزشکان را هم نگران کرده است. ویلیام شافنر، استاد علوم پیشگیرانه و بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل می‌گوید: «وقتی او گفت نباید از کووید ترسید، وحشت‌زده شدم. این بیماری روزانه جان هزاران تن را می‌گیرد، اقتصاد را ویران و مردم را از کار بیکار کرده است. این ویروسی است که هم باید به آن احترام گذاشت و هم از آن ترسید.» دکتر فائوچی، رئیس مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر و آلرژی امریکا نیز هشدار داد که امریکایی‌ها نباید کرونا را دست کم بگیرند. او گفت: «پیام این است ما باید حداکثر تلاش خود را بکنیم تا مبتلا نشویم. مهم نیست چه کسی هستید، چند ساله هستید و تحت چه شرایطی فقط بیماری را دست کم نگیرید.» سناتور کریس کانز، دموکرات نیز با انتقاد از شو خروج ترامپ از بیمارستان گفت: «این یک شکست غم‌انگیز در رهبری است.»‌یک نظرسنجی انجام شده از سوی سی‌ان‌ان/اس‌آر‌اس‌اس مشخص کرد که ۶۳ درصد از بزرگسالان امریکایی گفته‌اند دونالد ترامپ در مدیریت ریسک آلوده شدن اطرافیانش به ویروس کووید ۱۹ با بی‌مسئولیتی عمل کرده است. ۳۳ درصد اقدامات دونالد ترامپ را مسئولانه دانستند و ۴ درصد هم گفتند که نظری در این مورد ندارند. نتایج نظر‌سنجی، نتایج نظر‌سنجی مشترک NBC-SurveyMonkey هم نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از شهروندان امریکا، با وجود صحبت‌های ترامپ، از ابتلای خود و خانواده‌شان به ویروس کرونا نگرانند.